JCB`s 160x50x50 aquarium

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
JCB

JCB`s 160x50x50 aquarium

Bericht door JCB » 11 dec 2011, 23:39

Sinds 2 maanden heb ik een nieuw visbestand in dit aquarium. Na een tijd lang rovers in deze bak te hebben gehad en daarna een korte tijd een groep vrijzwemmers met Xenotilapia`s heb ik besloten om de bak vol te storten met etenen.
En vervolgens toch de uitdaging met Tropheus en Petrochromis aan te gaan. Nu vind ik 1 grote groep tropheussen een minder leuk gezicht en zou ik zelf liever voor kleine groepen van verschillende (niet kruisinde) soorten kiezen en dat heb ik dus ook gedaan. Nu zijn er hier regelmatig discussie`s over te vinden mbt tropheussen in kleine groepen of afwijkende bakmaten houden en ik zal in dit topic ook de komende maanden bijhouden of het goed blijft gaan met de vissen.

Het visbestand is nu als volgt:

2/3 Petrochromis trewavasae (wilde 1/4 maar bleken helaas toch 2 mannen in te zitten)
4/6 Tropheus moorii brabant kitaza
2/3 Tropheus brichardi nyanza lac
1/3 Ctenochromis horei

Alle vissen zijn op halfwas formaat (6-10cm) en het gaat tot nu toe erg goed in de bak.
Blijkbaar vinden de vissen het wel te stil in de bak want ze beginnen er rustig op los te kweken... alle 3 de C horei vrouwen zwemmen met eieren/jongen in de bek. En 4 Tropheus kitaza vrouwen zwemmen met eieren/jongen in de bak (draagtijd van 1 dag tot al ruim 30 dagen dus ik verwacht snel de eerste jongen)
Verder zijn er gelukkig nog geen dieren die het pispaaltje zijn en kunnen ook alle dieren zich rustig door de bak heen begeven. Je ziet wel duidelijk dat 1 brichardi man en de horei man de bazen van de bak zijn.

Ik wil hiermee overigens niemand aansporen om af te wijken van de veilige tropheus regels (formaat groep a 15+ dieren van 1 soort) want ook bij mij gaat het pas 2 maanden goed en gaat het nog niet om volwassen dieren. Maar ik wil met dit topic gewoon mijn ervaring delen. Foto`s van de bak zijn gemaakt en zal ik zodra ik ze op de computer geupload krijg in dit topic posten :)
Tanganyika, it's a kind of magic.

oostijnoo

Re: JCB`s 160x50x50 aquarium

Bericht door oostijnoo » 11 dec 2011, 23:49

Ben benieuwd ... :wink:
300x220x95
No lift...like an airlift.

Cas

Bericht door Cas » 11 dec 2011, 23:52

tjeezz joren,ben je nu helemaal!!!!!

:lol:

ik ben vnl zeer benieuwd naar de combinatie brichardi/trewavasae.

er lijkt me genoeg afleiding iig hoewel de 2 petromannen nog wel de meeste heibel kunnen maken.

tof en leerzaam project.

blijf lekker posten.

cas.
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

tretofan

Bericht door tretofan » 12 dec 2011, 05:21

Hey JCB,

Is je bak niet wat aan de kleine kant voor de trewava's en vooral voor de horei?
(Kijkend naar de uiteindelijke maten van de soort icm agressie)

En waarom heb je de keuze gemaakt om 2 kleine groepen Tropheus te houden?
Je geeft zelf al aan dat dat af wijken van de veilige tropheus regels is. :?

Met Vriendelijke Groet

Edin

Bericht door Edin » 12 dec 2011, 08:19

tretofan schreef:Hey JCB,

Is je bak niet wat aan de kleine kant voor de trewava's en vooral voor de horei?
(Kijkend naar de uiteindelijke maten van de soort icm agressie)

En waarom heb je de keuze gemaakt om 2 kleine groepen Tropheus te houden?
Je geeft zelf al aan dat dat af wijken van de veilige tropheus regels is. :?
Dat zal allemaal wel meevallen, zoals gezegd het zijn jonge dieren.
Wat nu niet is kan inderdaad in de toekomst altijd nog misgaan. Ik blijf er bij dat het veel te maken heeft met individuele dieren en daar bij behorende karakters. Het is echt veel te vroeg om daar conclusies aan te verbinden.

De geldende regels zijn er om met name beginnende Tropheini houders op weg te helpen. Dat wil niet zeggen dat ze altijd werken of dat het de enige begaanbare weg is. Iemand met jaren ervaring (zoals JCB) heeft meer dan genoeg kennis van zaken om te weten wat hij aan het doen is.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

JCB

Bericht door JCB » 12 dec 2011, 08:33

@Tretofan: Zoals ik in het eerste stuk al aangeef kies ik voor 2 kleine groepen tropheus omdat ik dat een mooier gezicht vind dan 1 groep met dezelfde kleur tropheussen. Ook zie je nu 2 verschillende soorten gedrag (want in mijn ogen is dat bij elke tropheus soort toch net iets anders)

En als je terugzoekt op dit forum naar stukken van Rene Kruter (limburger) kan je ook lezen dat het eigenlijk geheel niet natuurlijk is om tropheussen in 1 grote groep te houden.

Of de bak uiteindelijk groot genoeg is voor de C. horei en P. trewavasae moet ik nog zien. Voorlopig gaat het erg goed en hebben de dieren genoeg ruimte.

@Cas: Hoe het met de 2 Petrochromis mannen gaat ben ik ook benieuwd. Baalde er zelf wel van toen 1 van de vrouwen toch een man bleek te zijn. Maar tot nu toe gaat het goed en hebben ze de bak in 2 delen verdeeld. En draaien ze alleen in het midden van de bak bij de grenzen van hun terretorium af en toe rondjes maar nog zonder bekkentrekken etc.

rphoenixutd

Bericht door rphoenixutd » 12 dec 2011, 10:31

Foto materiaal ? :)

Verder blijf ik dit project met veel interesse volgen. Succes !

tretofan

Bericht door tretofan » 12 dec 2011, 16:00

Dank je voor de reactie(s) ;)
Het is mij geheel duidelijk :D

Rene Kruter ken ik overigens maar al te goed (Heb in het verleden een aantal maal met hem gesproken mbt de hobby)
De beste man weet echt waar hij over praat 8-)

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 12 dec 2011, 17:22

En als je terugzoekt op dit forum naar stukken van Rene Kruter (limburger) kan je ook lezen dat het eigenlijk geheel niet natuurlijk is om tropheussen in 1 grote groep te houden.
Ik ben niet zo goed in zoeken, maar weet wel dat Limburger uitgebreid verslag heeft gedaan hoe Tropheus duboisi in het meer leeft. Inderdaad niet in groepen.

Heb je misschien een linkje naar ander materiaal waaruit zou blijken dat andere Tropheus soorten ook niet in groepen zouden moeten worden gehouden?
Ik heb foto's uit het meer gezien waar ze met honderden in een groep enorme keien afgrazen :)

tretofan

Bericht door tretofan » 12 dec 2011, 18:07

Art, ik denk dat het om onderstaande gaat ;)

viewtopic.php?f=4&t=2895

JCB

Bericht door JCB » 12 dec 2011, 18:15

Ik wilde idd net een link naar die post neerzetten. Daar staat ook in beschreven dat het schoolvormende gedrag meer een noodzaak is dan een keuze.

Jef

Bericht door Jef » 12 dec 2011, 18:34

Nou Joren , ben benieuwd hoe zich dit verder zal gaan ontwikkelen met die verschillende soorten. Interessant.

Je vissen zullen wel denken, dat gaat nooit goed laten we nu alvast meteen voor nageslacht zorgen :wink:
Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6)
Petrochromis trewavasae PB (1:2)

JCB

Bericht door JCB » 12 dec 2011, 19:27

Daar lijkt het idd wel op Jef. Vrouw nummer 5 is op dit moment aan het afzetten :shock: Wat is de overeenkomst tussen tropheussen en konijnen :?: :lol:

tretofan

Bericht door tretofan » 12 dec 2011, 19:47

groenvoer? :P :lol:

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 12 dec 2011, 20:01

Ik herinner me idd datstuk van Limburger.
Grappig dat je eruit kunt lezen dat Tropheus geen schoolvormende vissen zijn zoals zalmpjes ed.
Ik denk dat iedereen die Tropheus in een flinke groep houdt dit kan beamen.

Je ziet ze nooit in een school zwemmen, maar kriskras door elkaar.
Dat is het verschil waar het om gaat.

Tropheus zijn geen schoolvormende vissen, zoals Limburger terecht constateert.
Maar het zijn wel vissen die in grote groepen voorkomen, soms met weinig territoriale
mannetjes, soms met veel meer trritoriale mannetjes.
Zoals Limburger aangeeft is dit afhankelijk van de omstandigheden.
Ook de fimpjes op Aquanet en de film Faszination Tanganjikasee van Siegfried Loose laten dit zien.

In de natuur komen ze dus wel degelijk in grote groepen voor en indien je de natuurlijke omstandigheden
enigszins binnen de mogelijkheden wilt imiteren heb je dus de meeste kans op succes door ze in een grote groep te houden.

Plaats reactie