Nieuwe MAF Aquarium in de maak 360 x 115 x 90 cm

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
hansb
Contacteer:

Nieuwe MAF Aquarium in de maak 360 x 115 x 90 cm

Bericht door hansb » 09 jun 2011, 23:38

Dit is mijn eerste post op Tanganyika.nl, dus is even voorstellen wellicht wel zo netjes........ Mijn naam is Hans Bakker en verfent cichliden liefhebber. Mijn eerste aquarium met de afmetingen van 150 x 50 x 50 werd in 1971 keurig netjes ingericht voor het houden van Malawi cichliden, tja...., kleur was toen erg belangrijk en nu nog altijd een aquarium van 260 x 35 x 45 cm voor mijn eerste (vissen) liefde ingeruimd http://www.tanganyika.nl/bakHansBakker.php, deze was n.l. bij de opstart bevolkt door Tanganyika cichliden (voor bestand en foto van dit aquarium, zie bovenstaande link)

Zoals zo velen zijn mijn aquaria altijd "volglas" geweest, maar na het met veel belangstelling lezen van de diverse ervaringen met aquaria gemaakt van "hout" heb ik besloten voor het eerst ook deze stap te maken en heb ik a.s. zaterdag een afspraak gemaakt bij de firma Aquadesign-X om mijn nieuwe aquarium "door te spreken", het zal mij benieuwen!

Dit wordt het grootste aquarium project tot dusverre, deze "bak" zal 360 x 115 x 90 cm worden, waarbij de achterkant van dit aquarium om een "koof" heen gebouwd moeten worden (standleidingen zitten een beetje in de weg zeg maar), de inhoud van dit aquarium is netto ruim 3.600 liter.

Natuurlijk heb ik nog wat vragen..........

1) Verlichting: daar ik nimmer een bak zo hoog heb gehad, wat zou de beste oplossing zijn voor wat betreft de verlichting? Ik heb goede berichten over "CDM" verlichting gehoord, maar of nu een "open" aquarium mij zo aanspreekt? Wie heeft er ervaringen met LED verlichting, of heeft een idee wat de beste oplossing in dit geval zou kunnen zijn?

2) Techniek: het idee is om de "liters" mechanisch te filteren met 3 Eheim pompen van 2.400 Liter p/uur. Zijn er misschien ervaringen uit te wisselen of mensen die een andere, wellicht betere oplossing hebben?

3) Achterwand: zelf ben ik nogal gecharmeerd van de Pagea Rocky IV, maar de "down side" is dat deze achterwand niet in de afmetingen beschikbaar is die ik graag wil en heb vernomen van de firma AquariumExpert.nl (zij verkopen de 3-D Tanzania) dat het op maat maken d.m.v. verschillende achterwanden niet mooi wordt en je dat altijd blijft zien. Zij hebben iemand die zoiets op maat kan maken, dus ben benieuwd naar de foto's die zij mij beloofd hebben te sturen.

4) Bestand: na veel wikken en wegen, heb ik besloten om dit aquarium te laten bevolken door een vis die mijn hart echt heeft gestolen, n.l. de Petrochromis, het idee is om de volgende soorten te gaan houden;

- ca. 20 Petrochromis Trewavasae
- ca. 20 Petrochromis Polyodon Mtoto
- ca. 20 Petrochromis Macrognathus Kachese
- ca. 10 Pseudosimochromis Curvifrons Isanga
- ca. 20 Tropheus Moorii ?????

Hierbij twijfel ik nog of ik de Pseudosimochromis neem of de Polyodon Mtoto, beiden blauw, maar ik hoor verschillende berichten over de moeilijkheidsgraad over het houden van de Pseudosimochromis, wellicht dat iemand ervaringen heeft met deze soort?

Ik zal het verloop van dit nieuwe avontuur regelmatig bijwerken op het forum.........

Mvg. Hans
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

KLR

Re: Nieuwe MAF Aquarium in de maak 360 x 115 x 90 cm

Bericht door KLR » 09 jun 2011, 23:53

Super bak Hans, enige wat ik me zo snel kan voorstellen is dat 90cm wel mooi is maar lijkt me lastig met werken in de bak.

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 10 jun 2011, 00:32

Daar heeft mijn zoon ook al voor gewaarschuwd, maar ik zei hem dat hij langere benen heeft dan ik :D

Ik ga het daar zaterdag bij de "bakken bouwer" ook nog over hebben hoe we dat kunnen oplossen, maar het lijkt mij wel erg mooi, ondanks eventuele praktische problemen. Ik heb gelezen over bakken die wel 150 hoog zijn, er moet toch iets op te vinden zijn, zodat het werkbaar blijft.......
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 10 jun 2011, 11:41

hansb schreef: er moet toch iets op te vinden zijn, zodat het werkbaar blijft.......
Trapje of een duik uitrusting :lol:

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 10 jun 2011, 12:06

Dat is ook een van de opties die ik overwogen heb :roll:

tangagek

Bericht door tangagek » 10 jun 2011, 12:10

Wow, dat is een aardig formaat. Dit ga ik zeker volgen.

Wat de achterwand betreft, waarom maak je deze zelf niet?
Wat de verlichting betreft ben ik bang dat led verlichting bij een diepte van 90cm niet zorgt voor een mooi algentapijtje.

Succes met de voorbereidingen.
250x70x70: Cyphotilapia gibberosa Blue Zaïre Kapampa
(H.trifasciatus, L.kendalli Nkambae, N.leleupi Karilani, S.multipunctatus, S.granulosus)

Edin

Bericht door Edin » 10 jun 2011, 12:15

Ik denk dat in dit geval HQI de enige optie is voor algvorming.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Paula

Bericht door Paula » 10 jun 2011, 12:18

Welkom op dit forum. :mrgreen:

Dat wordt een behoorlijke bak en ik ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien. Wij hebben nl. zelf ook een MAF bak gehad, maar die was niet zo groot. :)
Ik zou de achterwand niet te donker maken. :)

Pseudosimochromis zijn niets moeilijker dan Petrochromis, dus dat kun je makkelijk doen. Persoonlijk zou ik er dan iets meer houden i.p.v. 10 toch voor 20 gaan. Je kunt dan misschien beter kiezen voor 2 Petrochromissoorten, 1 Tropheussoort en de Pseudosimochromis. Ik zou ook zeker geen vissen combineren die dezelfde kleuren hebben, dan kun je problemen krijgen.

Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 11 jun 2011, 01:51

Dank voor de reacties, ik heb al in de gaten dat de tips elkaar hier sneller en beter opvolgende dan alle gezoek in het wilde weg op het internet, top!

Vanavond kreeg ik toch een leuke tip van een aquariumbouwer die een nieuwe soort led verlichting onder de neus kreeg van een vertegenwoordiger, hij gaat dat verder voor mij uitzoeken, schijnt dat deze zoveel licht geeft dat je er niet eens in kan kijken, deze is speciaal ontwikkeld voor plantengroei, dus dat moet ook voor de aanwas van alg een uitkomst kunnen zijn als het daadwerkelijk zo goed is! Ik laat het weten zodra ik daar meer info over heb.

Aan het zelf maken van een achterwand heb ik ook gedacht, maar dat wordt dan in het totaal met 1 zijruit van 115 cm meegerekend, toch al snel een totale lengte van 475 cm en da's niet mis! Ik heb een nieuw contact die grote achterwanden kan maken die enorm op de Rocky IV zouden lijken, zodra ik meer weet post ik de info.

Goed te horen dat de Pseudosimochromis toch wat makkelijker te houden is dan dat ik heb vernomen, ik vind het een enorm interessante vis, die je niet zo veel tegenkomt. Het is de bedoeling om een interessante groep vissen bijeen te brengen, die ook qua kleur goed passen. Ook de Petrochromis Red Bulu Point is nog niet uit mijn gedachte, ik moet het nog eens goed op een rijtje zien te krijgen, want eenmaal een bestand in deze bak en je laat het wel uit je hoofd om alleen maar over afbreken na te denken :shock:

Misschien is minder in dit geval ook wel mooier, dus het voorstel van Paula om 1 groep minder Petrochromissen te nemen is het overdenken waard en wat betreft de kleur Paula....., ik wil zeker geen 2 soorten die dezelfde kleur hebben, het was OF de Pseudo's OF de blauwe Petro variant......., maar nu ik hoor dat het niet moeilijker is dan de Petrochromis, heeft de Pseudosimochrimis ondertussen wel mijn voorkeur :D

Morgen om 11.00 uur een afspraak bij de MAF bakkenbouwer, we gaan het meemaken...........

Hans

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 11 jun 2011, 19:13

Vandaag een enerverend gesprek gehad met de heer Grift uit Kampen voor wat betreft het vervaardigen van een MAF aquarium, nu is er keuze uit 2 soorten hout, het bekende donkerbruine betonplex met extra dikke kunststof afwerkingslaag en een zelfde houtsoort met een andere soort kunststof afwerkingslaag in de kleur grijs.

Ook een demonstratie gehad van CDM verlichting met de voor- en nadelen daarvan (nadeel is een "open" aquarium, daar moet je per definitie van houden en het voordeel is dat deze lampen gezien de enorme lichtopbrengst relatief "zuinig" zijn)

Tevens nog wat mogelijkheden en ook onmogelijkheden besproken aangaande de filtering, al met al weer voldoende denkstof om eens rustig achter de ontwerp tafel te gaan piekeren :shock:

Hans

koopman53

Bericht door koopman53 » 11 jun 2011, 19:23

Waarom staan CDM verlichting eigenlijk gelijk aan een open kap?

Edin

Bericht door Edin » 11 jun 2011, 19:48

Hans, toch denk ik dat je met HQI verlichting beter uit bent, ook financieel.

Kijk hier anders eens: Klik!
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 12 jun 2011, 00:11

Ik heb net even gekeken op de link, maar deze lampen zijn ca. 3 x zo duur als de CDM lampen en wat ik begrepen heb is dat HQI na ongeveer 12 maanden nog maar 40% lichtopbrengst geeft van wat het was en CDM gaan 10 jaar mee bij min of meer gelijk blijvende lichtopbrengst. Maar goed, ik ga het nog eens even goed op een rijtje zetten voordat ik definitief besluit wat voor verlichting het worden gaat. Ik wacht nog op een "spectaculaire" oplossing in LED, zodra ik daar meer info over heb zal ik dat posten!

Alvast bedankt,
Hans

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 12 jun 2011, 00:13

Wat ik begrepen heb voor wat betreft de CDM verlichting, moet deze minstens 50 cm boven het water oppervlak hangen i.v.m. de spreiding van de lichtbundel, daar dit punt verlichting is en hoogte nodig heeft om voldoende opppervlakte te bestrijken.

Hans

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 12 jun 2011, 09:04

Allereerst: welkom op Tanganyika.nl!
Ik ga dit topic goed volgen, zo'n aquarium wil ook nog eens plaatsen...

Over het licht: schrijf LED niet te snel af: veel mensen associëren LED met strips flauwe lampjes. Je hebt echter ook spots met hoge lichtopbrengst (power-LEDS). Gezien de grote verschillen in warmteproductie, kleuren en prijs zou ik vooral gaan kijken hoe iets eruitziet. Licht moet je gewoon gezien hebben.

Plaats reactie