Mooneaters 135x50x50

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Mooneater
Contacteer:

Mooneaters 135x50x50

Bericht door Mooneater » 28 apr 2011, 09:30

Geinspireerd door de huiskamersessie (en de mooie inrichtingen van oa Art), en de bioloog discussie in het topic van mijn bak heb ik besloten deze zomer de bak volledig op de schop te nemen.

Puntjes waaraan ik me irriteer:
1. De achterwand heb ik, realizeer ik me nu, veel te dik gemaakt (op sommige punten 7cm dik), waardoor er veel ruimte verloren gaat.
2. De bioloog eronder is leuk, en werkt heel aardig, maar de overloop neemt onwijs veel ruimte in beslag.
3. Daarnaast is zoals de discussie hiervoor in dit topic al aangaf, een bioloog prima te vervangen door een potfilte (zeker voor de afmetingen van deze bak).
4. De watercirculatie door de bak heen is verre van optimaal, zweefvuil accumuleert her en der, wat ik zelf erg storend ("vies") vind ogen - een extra potfilter kan dit op zich ook oplossen.
5. het zand is misschien toch te fijn/ te fel/ net niet helemaal zoals het zou moeten zijn.

Kortom, de bak gaat leeg, er komt een nieuwe achterwand in en het belangrijkst: de overloop gaat eruit!
Als ik alles goed voorbereid hoeft de bak in zijn geheel minder dan een week leeg te staan denk ik (boel leeg, achterwand eruit, overloop eruit, nieuwe achterwand erin, spoelen/logen en hij kan er weer tegenaan), en hoeven de vissen maar ongeveer 2 weken tijdelijk elders te zitten. Voor tijdelijke opvang zat ik te denken aan een 60 voor de multis en de julis, en een 80/100 (?) voor de paracyps, de synos en de tanganicodus (voor de tanganicodus is het eigenlijk het vervelendst, al dat verhuizen/uitvangen).

Al met al een uitgebreid project, maar deze keer met de kennis van de vorige keer, en wat meer rust (de bak staat immers al), hoop ik dat het beter gaat.

Is er iemand die wel eens een overloop uit een bak heeft "gesloopt"? Het lijkt er bij mijn bak op dat het gewoon twee glasplaatjes zijn die dwars in de hoek zijn gekit. Flink rommelen aan de kit zou als het goed is de boel wel los moeten krijgen? Of levert dit hopeloze toestanden op? De kit is gezet door de vorige eigenaar, die deze bak zelf heeft gebouwd - en hij was geen professioneel, net, kitter (vrij dik, niet recht etc.). Ik heb ook geen idee van in hoeverre de overloop stevigheid geeft aan de bak? Mocht de overloop eruitslopen niet kunnen, dan heeft misschien het hele plan niet zoveel zin...

Aanhechting van de wandjes in de overloop:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mooneater op 02 nov 2011, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

koopman53

Re: Mooneaters 135x50x50: de overloop eruit

Bericht door koopman53 » 28 apr 2011, 17:37

Als ik de kitnaad zo zie kan je deze los snijden met een afbreekmes.
Gewoon wrikken zal je niet lukken, de kans op beschadigingen is dan groot.

Edit: hoe ga je het gat van de overloop eigenlijk dicht maken?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 28 apr 2011, 17:48

koopman53 schreef:Als ik de kitnaad zo zie kan je deze los snijden met een afbreekmes.
Gewoon wrikken zal je niet lukken, de kans op beschadigingen is dan groot.

Edit: hoe ga je het gat van de overloop eigenlijk dicht maken?
het gat bestaat al uit een stuk pvc met draad, dus ik hoop daarvoor een "dop" te vinden, en anders een iets groter afsluitstuk pvc erop kitten

en over dat lelijke ding heen denk ik maar een zelfbouwsteen...
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

alwin010

Bericht door alwin010 » 28 apr 2011, 19:25

Ik had ook zo'n overloop in mijn Rio 300 bij aanschaf. Ik heb die los gekregen door de kit aan beide kanten in te snijden met een mesje, na een aantal keer snijden komt het glas van zelf los, wel voorzichtig doen uiteraard. De restanten kit heb ik er vanaf getrokken en ben daarna met het plamuurmesje te werk gegaan.

Ik heb alle kit er zonder beschadigingen eraf gekregen, wat geduld en voorzichtigheid en je hebt t zo voor elkaar.

Het gat heb ik afgedicht met een ander stuk glas! Het glas heb ik ingesmeerd met aquariumkit en daarna over het glas heen geplakt, daarna heb ik het glasplaatje flink verzwaard met stenen zodat het goed geplakt zat. Na het drogen heb ik de bak op zijn kant gezet om de onderkant van het gat nog af te kitten voor de zekerheid.

Ik heb de bak een week laten staan om te kijken of het lekte, dit was niet het geval en nu nog steeds lekt het niet. De bak staat nu bijna een jaar!

koopman53

Bericht door koopman53 » 28 apr 2011, 19:47

De overloop afdichten met een dop zou ik niet doen, beter de oplossing van alwin.
Dikke kans dat bij veroudering van de rubbers je las van lekkage krijgt.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 28 apr 2011, 19:59

koopman53 schreef:De overloop afdichten met een dop zou ik niet doen, beter de oplossing van alwin.
Dikke kans dat bij veroudering van de rubbers je las van lekkage krijgt.
Nee nee, geen rubber dop, meer een pvc dop (en dan vastgekit).
Het hangt er allemaal een beetje van af of ik het pvc uit de overloop gehaald krijg... (want als hij eruit kan, is de oplossing van Alwin een goeie)
De NVC op Facebook

alwin010

Bericht door alwin010 » 28 apr 2011, 20:08

Kan je dat er dan niet uitslopen die pvc?

Bij mij zat het niet meer op/in dus ik had alleen nog maar dat gat, even goed ontvetten en het glas plaatje kon er zo op... :wink:

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 28 apr 2011, 21:52

alwin010 schreef:Kan je dat er dan niet uitslopen die pvc?

Bij mij zat het niet meer op/in dus ik had alleen nog maar dat gat, even goed ontvetten en het glas plaatje kon er zo op... :wink:
Ik zal tzt eens kijken... hem nu eruitslopen terwijl de bak draait lijkt me niet zo'n succes ;)
De NVC op Facebook

alwin010

Bericht door alwin010 » 28 apr 2011, 22:19

Lol, inderdaad geen strak plan :D

Lijkt mij dat het zeker mogelijk is.....

Jef

Bericht door Jef » 29 apr 2011, 08:45

Ik zou ook idd de overloop eruit halen en afdichten met een stuk glas.
2020: Bak: 100*50*50:
In opbouw

t/m 2013: Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6), Petrochromis trewavasae PB (1:2)

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 29 apr 2011, 09:27

Ok, dan gaan we het gewoon proberen, zodra de bak leeg is zal ik bekijken hoe het precies aan te pakken.

Voordat hij leeg is, wil ik eerst zorgen dat ik alle te vervangen onderdelen heb (zand, stenen, achterwand, pomp), zodat
de bak zo kort mogelijk leeg staat.

Ook moet ik nog even een extra bak erbij regelen, liefst 1m, om oa de paracyps op te vangen, alles opvangen in een 60cm bakje zal toch waarschijnlijk niet gaan ;) (zou een 80cm ook kunnen? of is dat te klein?)

Weet er iemand toevallig een tuincentrum/stenen verkoper omgeving Groningen die Maaskeien verkoopt?
De NVC op Facebook

Nynke

Bericht door Nynke » 29 apr 2011, 11:33

Mooneater schreef:Ok, dan gaan we het gewoon proberen, zodra de bak leeg is zal ik bekijken hoe het precies aan te pakken.

Voordat hij leeg is, wil ik eerst zorgen dat ik alle te vervangen onderdelen heb (zand, stenen, achterwand, pomp), zodat
de bak zo kort mogelijk leeg staat.

Ook moet ik nog even een extra bak erbij regelen, liefst 1m, om oa de paracyps op te vangen, alles opvangen in een 60cm bakje zal toch waarschijnlijk niet gaan ;) (zou een 80cm ook kunnen? of is dat te klein?)

Weet er iemand toevallig een tuincentrum/stenen verkoper omgeving Groningen die Maaskeien verkoopt?
Ik weet niet als je ooit langs Joure rijd. Maar het tuincentrum tegen over de bowlingscentrum ( It Haske) heeft altijd super veel steen. ( in die tijd 5/6 jaar geleden ) Zal nu ook nog wel zo zijn want ze veranderen niet veel. :wink: Ik weet nog dat ze ook ronde stenen hadden, die kocht ik niet want je kon ze niet goed stapelen. maar dat waren dacht ik maaskeien.

Als het wegsnijden van de kit niet lukt, probeer het dan met een visdraadje, en dan op een zaagende manier. Dit lukt echt uitzonderlijk goed ! ( zou wel handschoenen ofzo gaan dragen want het kan heel erg in je vingers snijden. :roll:
17 f1 tropheus met 25+ jongen
chipimbi's

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 01 mei 2011, 21:35

Nynke schreef: Als het wegsnijden van de kit niet lukt, probeer het dan met een visdraadje, en dan op een zaagende manier. Dit lukt echt uitzonderlijk goed ! ( zou wel handschoenen ofzo gaan dragen want het kan heel erg in je vingers snijden. :roll:
Oeh, das een goeie tip, dankjewel!
De NVC op Facebook

Jef

Bericht door Jef » 01 mei 2011, 22:33

Of zoals ik al ergens anders vermelde in een topic van je, een dun ijzerdraadje :wink:

Succes.
2020: Bak: 100*50*50:
In opbouw

t/m 2013: Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6), Petrochromis trewavasae PB (1:2)

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 02 mei 2011, 08:04

Jef schreef:Of zoals ik al ergens anders vermelde in een topic van je, een dun ijzerdraadje :wink:

Succes.
idd :)

Als filter zat ik te denken aan een Eheim Professionel 3 e 2076 (die heb jij ook geloof ik Jef?), deze doet max 1650l/h
Andere optie zou izjn de Eheim Professionel 3e 2078, die doet 1850 l/h. Of is dit gruwelijke overkill? (de bak zelf is ong 340l)

Aanzuig en uitstroom (en verwarming) wil ik wegwerken zoals Art het heeft: met een uitspringend deel van de zijwand (vind ik nog steeds echt een briljant idee Art!). Voor een goede watercirculatie, kan ik dan het beste de uitstroom op de voorruit richten, of gewoon in de lengte van de bak? Dit maakt uiteraard uit voor het ontwerp van het uitspringende deel :)
De NVC op Facebook

Plaats reactie