Tanganyika slakken

L nummers , meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Plaats reactie
Benjamin
Contacteer:

Tanganyika slakken

Bericht door Benjamin » 20 feb 2011, 16:40

Tijdens mijn zoektocht naar extra Neothauma slakkenhuizen kwam ik meerdere Tanganyika slakkensoorten tegen. Dat wil ik graag met jullie delen. Altijd handig als je van plan bent een Tanganyika biotoop op te zetten of om te kijken of er slakkenhuizen te vinden zijn die sprekend op de in het Tanganyika meer voorkomende slakkenhuizen lijken.

Enkele slakkensoorten die in het Tanganyika meer voorkomen zijn:

1. Spekia zonata
Afbeelding

2. Stormsia minima

3. Stanleya neritinoides
Afbeelding

4. Tanganyicia rufofilosa
Afbeelding

5. Martelia tanganyicensis
Afbeelding

6. Anceya giraudi

7. Chytra kirki
Afbeelding

8. Burnupia caffra

9. Paramelania damoni f. crassigranulata

10. Paramelania damoni f. typica

11. Paramelania damoni f. imperialis

12. Paramelania iridescens

13. Tiphobia horei
Afbeelding

14. Bathanalia howessii

15. Limnotrochus thomsoni

16. Neothauma tanganyicense
Afbeelding

Het zou te gek zijn als we ook de ontbrekende afbeeldingen weten te vinden!
"Ooit iemand iets, nooit niemand niets"
Biotoop(je) Neolamprologus multifasciatus (80x30x40)

Edin

Re: Tanganyika slakken

Bericht door Edin » 20 feb 2011, 20:21

Jammergenoeg zijn er slechts 3 slakkensoorten die echt nuttig zijn als woningruimte.
De import van levende slakken staat op de lange baan maar ik ben er mee bezig ;)
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 20 feb 2011, 22:17

Edin schreef:De import van levende slakken staat op de lange baan maar ik ben er mee bezig ;)
Goed bezig Edin, hoop dat het lukt zou een aanwist voor de tanganyika hobby zijn :D

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 20 feb 2011, 22:57

sieb amoraal schreef:Goed bezig Edin, hoop dat het lukt zou een aanwist voor de tanganyika hobby zijn :D
Dat valt nog maar te bezien. Wel eens van slakkenkoorts gehoord? Komt vrij algemeen voor in Tanganjika. http://nl.wikipedia.org/wiki/Schistosomiasis

Edin

Bericht door Edin » 21 feb 2011, 08:27

Of het regelmatig voor komt in het Tanganjika meer valt nog te bezien.
Dat is jammer genoeg wel één van de redenen waarom ze door de Nederlandse importeurs niet geïmporteerd worden.

Erg jammer gezien er een aantal soorten zijn die heel bruikbaar zouden zijn in aquaria, zoals de Spekia zonata.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 21 feb 2011, 10:07

Edin schreef:Jammergenoeg zijn er slechts 3 slakkensoorten die echt nuttig zijn als woningruimte.
De import van levende slakken staat op de lange baan maar ik ben er mee bezig ;)
Interessant! Zag ook al eens iets voorbij komen over de import van de Macrobrachium moorei waarbij jij een grote rol hebt gespeeld. Ben erg benieuwd hoe het er in de toekomst uit gaat zien.

De Spekia zonata (de slakkenhuisjes dan) is overigens wel verkrijgbaar. Hij wordt te koop aangeboden in de schelpenverzamelhoek. Maar, dan heb je het over enkele en over vrij prijzige exemplaren.

Edin

Bericht door Edin » 21 feb 2011, 10:13

Haha, ja daar hebben we weinig aan :lol:

1 slakkensoort uit het Tanganyikameer is wel vrij goed te krijgen (niet endemisch) , ik heb er honderden... de Melanoides tuberculata

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 21 feb 2011, 10:31

Edin schreef:Haha, ja daar hebben we weinig aan :lol:

1 slakkensoort uit het Tanganyikameer is wel vrij goed te krijgen (niet endemisch) , ik heb er honderden... de Melanoides tuberculata
Daar zie ik mijn multi's nog niet inpassen :lol:
(heb ze ook overigens, houden de bodem mooi los)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 21 feb 2011, 10:34

@Mooneater: en geen last van een plaag?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 21 feb 2011, 11:07

Benjamin schreef:@Mooneater: en geen last van een plaag?
nee hoor, zie ze zelfs overdag niet - aan de sporen in het zand 's morgens kan ik zien dat ze er wel zijn :)

Verder zou het natuurlijk supertof zijn om 1 van bovenstaande (grotere) soorten te kunnen houden... is denk ik een langzaam maar toch wel erg interessant project!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 21 feb 2011, 14:36

Edin schreef:Of het regelmatig voor komt in het Tanganjika meer valt nog te bezien.
Dat is jammer genoeg wel één van de redenen waarom ze door de Nederlandse importeurs niet geïmporteerd worden.
Nou dat valt niet te bezien. Het komt regelmatig voor. o.a. een medewerker van Verduijn heeft het ooit opgelopen. Dit is inderdaad de rede dat er geen slakken uit Tanganjika worden geimporteerd. Dat is niet voor niets. Het is gewoon een risico, omdat de wormpjes in de slakken zitten. Het is een zeer ernstige ziekte die je niet willens en wetens moet gaan importeren, omdat je de slakjes in je aquarium zo leuk vind staan. De slak is de gastheer in de levenscylus van de ziekteverwekker!

Edin

Bericht door Edin » 21 feb 2011, 14:54

Ik ben heel goed op de hoogte van de eigenschappen van de Bilharzia parasiet, dus laten we deze geen topic daar niet aan wijden... ;)

Overigens, bijna iedere bezoeker van het Malawi-meer mag zich bij terugkomst behandelen tegen Bilharzia, dat weerhoudt hen echter niet om de reis vaker te doen ;)
Er zijn wel meer redenen om de slakken niet te importeren, waaronder het de kosten en het winkelprijskaartje als gevolg daarvan. Dat zullen winkels echter zelden toegeven.

Dat zelfde probleem is te zien bij de import van de garnalen, het hele traject is levensvatbaar (=uitvoerbaar), geen vangstation dat er actief mee aan de slag gaat...

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 21 feb 2011, 18:55

Er zijn wel meer redenen om de slakken niet te importeren, waaronder het de kosten en het winkelprijskaartje als gevolg daarvan. Dat zullen winkels echter zelden toegeven.

Was dat voorheen ook niet zo bij de sulawesi slakken. Wanneer de vraag maar groot genoeg wordt, is er vanzelf een importeur die het aandurft.
Afgezien van die vervelende parasiet die ze eventueel bij zich dragen, komt da vast ook wel een oplossing voor
Laatst gewijzigd door sieb amoraal op 21 feb 2011, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Edin

Bericht door Edin » 21 feb 2011, 19:19

Een langdurige quarantaine periode is in principe genoeg; zonder eindgastheer leven de larven slechts 3 dagen.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 21 feb 2011, 19:30

De larven leven 2 dagen zonder gastheer, quarantaine is daarom 3 dagen ;)
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Plaats reactie