1e slachtoffer *edit nu al 3??

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Jef

Re: 1e slachtoffer *edit nu al 3??

Bericht door Jef » 22 aug 2010, 11:46

Ik heb nu de inrichting omgegooit. Ga het nog een keer proberen. Zag wel dat de V. moorrii's naar hun voormalige broedplek terug gingen, maar uiteindelijk opzoek gingen naar een ander plaats.

Vandaag nog even ietsjes verander om nog een barriere te creeren voor een Alphaman Tropheus.

Moest vanochtend naar het werk en weet niet hoe de situatie nu is. MIjn vriendin heeft nog niet gebeld, dus dat is geruststellend.

Tja, van 17 volwassen vissen naar 14 nu :(
Verhouding is nu 12:2.
Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6)
Petrochromis trewavasae PB (1:2)

Paula

Bericht door Paula » 22 aug 2010, 13:40

Jef schreef:Tja, van 17 volwassen vissen naar 14 nu :(
Verhouding is nu 12:2.
Inderdaad heel vervelend allemaal, maar als Tropheushouders weten we dat dit kan gebeuren en het hoeft helemaal niet de schuld te zijn van de V. moorri. Tropheusen kunnen het namelijk in hun bol krijgen. :cry:

Je zegt verhouding 12:2? Toch hopelijk 12 vrouwtjes met 2 mannetjes ?

Sterkte ermee en hoop voor je dat de rust is wedergekeerd in je aquarium.

Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Jef

Bericht door Jef » 22 aug 2010, 14:10

Hoi Paula,

nope 12mannen en 2 vrouwtjes. heb destijds ze als jonge groep van Mark overgenomen en toen was het geslacht nog niet zichtbaar, maar al 2 jaar lang geen problemen ondanks de verhouding. De mannen verdragen elkaar goed en er zijn 2 Alphamannen aan weerszijden van de bak.

Ik weet hoe Tropheussen kunnen zijn, maar in dit geval waren het echt de V. moorrii's na goed opserveren hoe het gedrag van de vissen was gisteren.

Ben nu thuis van het werk en de rust is wedergekeerd in de bak. De V. moorii"s zwemmen nu rustig door de bak opzoek naar een geschikte plek zo te zien en zijn niet meer zo aggressief als gisteren.
Bak 150*50*60:

Erik van Manen

Bericht door Erik van Manen » 22 aug 2010, 14:17

..tot dat ze wellicht een plekje willen waar een tropheus zit. Dan kan het weer gedonder worden he?

Is het niet mogelijk je Tropheus uit te breiden, want de verhouding vind ik wel erg riskant met al die mannen. Lekkere bult testosteron zeg maar... :wink:

Edit: Jef, welke Tropheus heb je eigenlijk? Misschien heb ik erover heen gelezen...

JCB

Bericht door JCB » 22 aug 2010, 14:20

Deze verhouding vind ik niet zo riskant hoor erik. Ik zou iig liever 12/2 hebben dan 2/12 want dan maakt de ene man waarschijnlijk de andere af. En heeft de overgebleven man vervolgens alle tijd van de wereld om de dames hun leven een hel te maken. Nu zorgen deze mannen voor veel afleiding met elkaar.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Erik van Manen

Bericht door Erik van Manen » 22 aug 2010, 14:24

Ja, idd daar heb je een goed punt. Zo had ik niet gedacht namelijk :roll:

Jef

Bericht door Jef » 22 aug 2010, 14:43

@Erik

ze gaan niet op een plek zitten waar al een tropheus zit, dan worden ze weggejaagd en daarbij de Tropheussen zitten bij/op de rotsen en de moorri's hebben toch een zandstuk nodig.
De ellende begon toen ik 1 steen weghaalde en ze de vrijgekomen zandplaats in hun bezit namen.

Uitbreiden zal lastig worden er zouden evt. wat vrouwen bij kunnen, maar gezien de grootte van de bak(150*50*60) zal ik daar rekening mee moeten houden.

Heb ook al eens eerder met een andere groep een verhouding 4:12 gehad en dat ging ook goed.

Btw: ik heb de T. duboisi "maswa"
Bak 150*50*60:

Paula

Bericht door Paula » 22 aug 2010, 16:29

Je kunt ze zeker wel uitbreiden tot een groep van 20 stuks.
De verhouding 12/2 zorgt er inderdaad voor dat je mannen elkaar genoeg afleiding bezorgen, maar een paar vrouwtjes erbij zou geen overbodige luxe zijn. :)
Zo kan de groep zich dan verder uitbreiden. Je had toch wat jongen uitgevangen ?

Mvg Paula

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 22 aug 2010, 16:47

Gijs en Paula schreef:Je kunt ze zeker wel uitbreiden tot een groep van 20 stuks.
De verhouding 12/2 zorgt er inderdaad voor dat je mannen elkaar genoeg afleiding bezorgen, maar een paar vrouwtjes erbij zou geen overbodige luxe zijn. :)
...
Ben ik het zeker mee eens! Uitbreiden van de groep is best mogelijk naar een stuk of 20. Zo lang de waterkwaliteit in orde blijft maak ik me totaal geen zorgen.

Overigens heb je kans dat de rust wederkeert na een herinrichting van het aquarium.
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

Erik van Manen

Bericht door Erik van Manen » 22 aug 2010, 18:53

En ze worden nog aangeboden ook op dit forum Jef...misschien wat "vers" bloed in de groep?

Jef

Bericht door Jef » 22 aug 2010, 20:31

Wilde wel wat vrouwtjes toevoegen, maar naar 20 stuks heb ik niet gedacht vanwege de grote van de bak en de inrichting met veel stenen.(zal straks wel even een foto plaatsen van hoe de bak er nu bijstaat.)
Uitbreiden naar ca. 20stuks zou kunnen, aangezien de vrouwen een slag kleiner blijven dan de mannen.

@Paula
ik heb idd 9 jongen(3-4cm) uitgevangen en er zit nu weer een vrouwtjes op het punt jongen los te laten.

@Erik
De groep van John is al verkocht als je die bedoeld.

Vers bloed is zeker goed.
Zal deze week eens kijken waar nog een aantal vrouwtjes zitten. Ben donderdag sowieso vrij.
Bak 150*50*60:

Erik van Manen

Bericht door Erik van Manen » 22 aug 2010, 20:32

Succes iig :wink:

Tanganyikafreak

Bericht door Tanganyikafreak » 22 aug 2010, 20:34

Idem dito ;)

JohnP

Bericht door JohnP » 22 aug 2010, 20:58

Jef schreef:Wilde wel wat vrouwtjes toevoegen, maar naar 20 stuks heb ik niet gedacht vanwege de grote van de bak en de inrichting met veel stenen.(zal straks wel even een foto plaatsen van hoe de bak er nu bijstaat.)
Uitbreiden naar ca. 20stuks zou kunnen, aangezien de vrouwen een slag kleiner blijven dan de mannen.

@Paula
ik heb idd 9 jongen(3-4cm) uitgevangen en er zit nu weer een vrouwtjes op het punt jongen los te laten.

@Erik
De groep van John is al verkocht als je die bedoeld.

Vers bloed is zeker goed.
Zal deze week eens kijken waar nog een aantal vrouwtjes zitten. Ben donderdag sowieso vrij.
Herstel de groep is nog niet verkocht hoor moet hem nog hier opnieuw plaatsen .
De koper heeft een paaruur vante voren gemailt dat zijn "bak kakopt" is gegaan door een steen door de bodem en hij is de maandag gewoon op vakantie gegaan.
De hellegroep is nog steeds tekoop.

Paula

Bericht door Paula » 23 aug 2010, 17:11

Jef schreef:Zal deze week eens kijken waar nog een aantal vrouwtjes zitten. Ben donderdag sowieso vrij.
Bij Aquabeek of een Aqua-Treff.

Mvg Paula

Plaats reactie