rover gezocht voor tropheus bak

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
martin

Re: rover gezocht voor tropheus bak

Bericht door martin » 12 jan 2010, 12:31

Misschien is het trio Altolamprologus fasciatus van Jordy een mooie optie, zie aanbod.

go_insane1981

Bericht door go_insane1981 » 12 jan 2010, 13:26

Hm, ik ging wat te snel op de topictitel af geloof ik
Niemand neemt je wat kwalijk hoor :lol:
In nomme Patris, et Filii, et Spiritus Sancti.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 12 jan 2010, 13:41

martin schreef:Misschien is het trio Altolamprologus fasciatus van Jordy een mooie optie, zie aanbod.
Die zijn qua bouw ook iets spitser ( :roll: ) dus misschien nog iets beter toegepast om tussen nog nauwere speleten te komen dan de calvus?

Ben wel benieuwd of ze ook wat aan de luie kant zijn?

Cas

Bericht door Cas » 12 jan 2010, 15:12

het is juist precies andersom marc , de fasciatus is veel zwemlustiger dan de andere alto's .

de calvus is echt gebouwd om op kleine vis/garnaaltjes te jagen die tussen de nauwe spleten zitten en komt hierbij soms zelfs vast te zitten , dit is ook de grootste rede dat ze gepantserd zijn want ze komen hierdoor zonder echte schade weer vrij .
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 12 jan 2010, 15:24

Cas schreef:het is juist precies andersom marc , de fasciatus is veel zwemlustiger dan de andere alto's .

de calvus is echt gebouwd om op kleine vis/garnaaltjes te jagen die tussen de nauwe spleten zitten en komt hierbij soms zelfs vast te zitten , dit is ook de grootste rede dat ze gepantserd zijn want ze komen hierdoor zonder echte schade weer vrij .
Zo leer je nog eens wat :wink:

Sluit dit dan ook uit dat ze minder goed zouden zijn in het pakken van jongen in een aquarium, als ze minder 'lui' als een bv. calvus zijn zou dit misschien juist een betere oplossing zijn?

Edin

Bericht door Edin » 12 jan 2010, 16:54

De Fasciatus in kwestie zjn goede jagers, maar daar gaan gewn hele grote jongen in, tot een cm of 3 denk ik. Denk wel dat het een goede toevoeging kan zijn omdat ze nieuwgierig zijn en vrij veel zwemmen.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 12 jan 2010, 17:07

MGSNK schreef:De Fasciatus in kwestie zjn goede jagers, maar daar gaan gewn hele grote jongen in, tot een cm of 3 denk ik. Denk wel dat het een goede toevoeging kan zijn omdat ze nieuwgierig zijn en vrij veel zwemmen.
Dan zou het een kwestie zijn van de grootste jongen er voor de verhuizing uit halen (die van 3cm +) en daarna de fasciatus er in doen met misschien een uitbreiding van de groep synodontis. Dan kunnen ze het samen beter in de hand houden met oog op de toekomst.

Ik denk dan zelf aan een solitaire fasciatus aangezien 3 stuks weer aan de grote kant is.

Cas

Bericht door Cas » 12 jan 2010, 17:22

ik geloof dat de fasciatus eerder een liefhebber is van kreeftachtigen althans zo staan ze beschreven in de btngids ( maar die klopt niet altijd......) .

uit eigen ervaring : ik heb ze eens gehad in een bak vol andere rovers waarvan er altijd wel èèn of ander koppel was met jongen . n.furcifer / buesheries / a . calvus / t . vittatus en ook een koppel regani's , en ze nooit èèn visje zie eten .
met name de furciferjongen gaan al heel gauw hun eigen weg en zwommen dus onbeheerd de hele bak rond dus heeft de fasciatus alle mogelijkheid gehad om te jagen , nooit zien doen .

daarnaast wordt de fasciatus niet echt groot en blijft de vrouw nog kleiner . babyerets zijn klein genoeg en ook de regani's zijn eerst nog erg klein ( ik ken deze fasciatussen natuurlijk niet , het blijven individuen ) maar ik betwijfel sterk dat ze evt tropheusjongen wel zouden pakken .

met een redelijk draaiende tropheusbak zou ik de gok niet wagen en gewoon de syno's uitbreiden en de julies eruit , die enkele eretmodus die dan overleeft kun je in jouw bak best hebben en blijft alles prima in balans .
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

Edin

Bericht door Edin » 12 jan 2010, 17:39

Cas bevestigd hiermee mijn vermoeden dat ze geen grote jongen pakken :lol:
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 12 jan 2010, 19:00

MGSNK schreef:Cas bevestigd hiermee mijn vermoeden dat ze geen grote jongen pakken :lol:
Dan zou je inderdaad zeggen dat het toevoegen van een fasciatus geen meerwaarde heeft voor mijn bak.

Het uitbreiden van de groep synodontissen stond sowieso op het programma los van het toevoegen van een rover.

Ik denk dan dat ik inderdaad maar het koppel regani + jongen verkoop om het probleem op te lossen.

De jonge eret's zitten mij minder in de weg dan de regani's, eretmodus is ook makkelijker om kwijt te raken door het kleine aanbod aan F1 jongen.

ik twijfel nu nog over het toevoegen van een solitaire Treto, deze zou sporadisch ook nog eens een jong kunnen opeten en voor de rest op groenvoer en slakken kunnen leven. Ik merk namelijk dat de agressie v/d julidochromis positief werkt op de agressie van de tropheus onderling. Een andere vis toevoegen die wel z'n mannetje staat kan dan geen kwaad denk ik.

JJW
Contacteer:

Bericht door JJW » 12 jan 2010, 21:28

Een solitaire treto hield bij mij de Tropheus jongen goed binnen de perken, ik hield vaak maar een of twee over per 'nest'.
“If you don't know where you are going, any road will get you there.”

Jordy

Bericht door Jordy » 13 jan 2010, 09:35

Bij mij pakken de fasciatus alles wat op 'bekformaat' is.
Actief jagen doen ze ook wel maar of dit specifiek op jongen is weet ik niet, maar ik heb in ieder geval van het kropje van de rotundiventralis niks terug gezien. Ik heb zo wel garnalen van 3cm zien verdwijnen.

In vergelijking zijn de calvus veel lakser en minder actief, bij mij dan.

Een treto zou een leuke optie zijn, mits deze niet (net als vele) na een bepaalde lengte te hebben bereikt, helemaal Regilio Tuur te worden. Mijn exemplaar werd echt des duivels, en als het kon had hij z'n eigen schaduw nog klop gegeven.

MPS

Bericht door MPS » 13 jan 2010, 11:19

Jordy schreef: Een treto zou een leuke optie zijn, mits deze niet (net als vele) na een bepaalde lengte te hebben bereikt, helemaal Regilio Tuur te worden. Mijn exemplaar werd echt des duivels, en als het kon had hij z'n eigen schaduw nog klop gegeven.
Ik heb die ervaring dus absoluut niet. Tot nu toe 3 exemplaren gehad. Een van mijn absoluut favoriete vissoorten. En bij mij waren alle drie de exemplaren zo mak als lammetjes.

Ik heb heel erg het idee dat deze vis met zijn agressie-niveau met de bakgenootjes meedoet.

2 voorbeelden:

treto A in een bak met volwassen Eretmodus. Pittig beestje. Zelfde treto later in een bak met X. flavipinnis. Niets aan de hand, heel rustig dier.

treto B in een bak met 20 volwassen Tropheus sp. Red en 2 broedende stellen J. regani. Hier was hij de absolute koning van de bak. Zelfs de alfa Tropheus man had niets in te brengen tegen mijn blauwe vriend. Nu zit deze zelde treto in een bak met P. nigripinnis, A. comprecceps en zelfs R. calliurus. En nu is-ie dus inderdaad zo mak als een lammetje.

Mijn conclusie: Een treto "kliert" alleen als-ie zelf ook "gekliert" wordt...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Jordy

Bericht door Jordy » 13 jan 2010, 11:38

Mijn treto zat als eerste in de bak, samen met drie A.fasciatus en wat Lophio's.
Een enorme etter. Toch ligt het ook aan het karakter van het individu denk ik.

Een treto heeft misschien ook wat tegengas nodig van ander Lamprologus gespuis, in mijn geval wist hij zelfs de helft van de bak op te eisen tegenover een groep koddige Tanganicodus. Voor mij geen tweede keer meer in ieder geval tenzij ik er 100% zeker van ben dat 'ie mak is, want als het niet goed gaat raak je 'm aan de straatstenen niet kwijt.

Wel grappig dat de ervaringen zo uiteen lopen, zo zie je maar dat er geen stereotype kan worden vastgesteld wat betreft een vis.

MPS

Bericht door MPS » 13 jan 2010, 12:41

Jordy schreef:Toch ligt het ook aan het karakter van het individu denk ik.
Ik denk dat dat voor alle dieren geldt, dus zeker ook voor vissen.

Wat je ook leest bij Terror-Treto verhalen is dat het in een keer omslaat en dat er dan direct iets moet gebeuren. Het is dus zeker handig om een bak achter de hand te hebben om de vis naar toe te verhuizen indien nodig. Als die van mij dus agressief gedrag zou gaan vertonen (wat ik echt niet verwacht, want hij gaat nu zelfs opzij voor Blue Neons... :roll: ), dan kan-ie altijd nog naar de meterbak met de 25 regani's. Dan gaat-ie daar maar lekker klieren... :lol:
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Plaats reactie