rover gezocht voor tropheus bak

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
marc_alderliesten

rover gezocht voor tropheus bak

Bericht door marc_alderliesten » 10 jan 2010, 20:42

Ik zit met een dillema,

Ik heb in mijn bak (450 liter)de volgende vissen zitten:

21 tropheus duboisi
koppel Eretmodus cyanostictus
koppel Julidochromis regani
5 synodontis lucipinnis

nu hebben de eretmodus al voor de 4de keer jongen gehad en het koppel reganies ook al voor de derde keer, nu is mijn probleem dat er eigenlijk gewoon teveel jongen blijven leven (dit heeft ook met het grote aantal schuilplaatsen te maken)

Ik heb door een aanstaande verhuizing de kans om of het koppel reganie te verkopen, of ik moet op zoek naar een vis die het aantal jongen terug brengt.

Ik denk hierbij aan een Neolamprologus tretocephalus (deze kan namelijk ook slakken eten, en krijgt hierdoor een iets gevarieerder dieet)

of een Altolamprologus calvus maar dan heb ik op langere termijn een probleem als hij zijn werk te goed doet.

De eerste optie waarbij ik het koppel Julidochromis regani verkoop, zou de noodzaak van het aanschaffen van een rover ook kunnen uitsluiten.

wat zijn jullie ideeen?

Edin

Re: rover gezocht voor tropheus bak

Bericht door Edin » 10 jan 2010, 20:43

Dan moet je wel een forse calvus scoren, de kleinere zijn niet zo vraatzuchtig :lol:
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 10 jan 2010, 20:45

MGSNK schreef:Dan moet je wel een forse calvus scoren, de kleinere zijn niet zo vraatzuchtig :lol:
LOL, probleem is ook dat ik nu al iets van 12 jonge julidochromis vrij rond heb zwemmen door de bak die niet meer interesant zijn voor andere vissen om als bijvoer te dienen. :cry:

Edin

Bericht door Edin » 10 jan 2010, 20:53

Phyllemonus Typus is ook een zeer goede optie bedenk ik me net. Dat zijn echt silent assasins die 's nachts aan het roven gaan :lol:
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 10 jan 2010, 21:01

MGSNK schreef:Phyllemonus Typus is ook een zeer goede optie bedenk ik me net. Dat zijn echt silent assasins die 's nachts aan het roven gaan :lol:
Er zitten al 5 synodontis in, die het geloof ik ook wat beter doen op groenvoer in tegenstelling tot de Typus. Die hebben er wel voor gezorgt dat er MAAR 12 grotere jongen rondzwemmen i.p.v. 50 :wink:

Ik ben meer op zoek naar een vis die ook de iets grotere jongen nog als snack beschouwt

Edin

Bericht door Edin » 10 jan 2010, 21:08

Volwassen Typus schijnt nog best grote vissen naar binnen te kunnen werken... Volwassen Brevis vrouw grootte.
Tsja, als die beesten in je bak zich echt zo goed voortplanten moet dat voer geen probleem zijn.

alwin010

Bericht door alwin010 » 10 jan 2010, 21:11

MGSNK schreef:Volwassen Typus schijnt nog best grote vissen naar binnen te kunnen werken... Volwassen Brevis vrouw grootte.
Tsja, als die beesten in je bak zich echt zo goed voortplanten moet dat voer geen probleem zijn.
Klopt, mijn Typussen heb jongen L.Hecqui van 4 a 5 cm opgesnoept.

jarik
Contacteer:

Bericht door jarik » 10 jan 2010, 21:46

Tevens eten ze geloof ik ook de eitjes op :wink:

JCB

Bericht door JCB » 10 jan 2010, 21:48

jarik schreef:Tevens eten ze geloof ik ook de eitjes op :wink:
Dat doen synodontissen ook. Die mogelijk zelfs meer gezien de phylonemussen vooral op de bodem zitten en als de regani`s wat hoger in de steenstapel afzetten komen ze er geneens langs. het probleem is echter dat er 2 ouders zijn die alles op afstand houden :)
Tanganyika, it's a kind of magic.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 10 jan 2010, 22:08

JCB schreef:Dat doen synodontissen ook. Die mogelijk zelfs meer gezien de phylonemussen vooral op de bodem zitten en als de regani`s wat hoger in de steenstapel afzetten komen ze er geneens langs. het probleem is echter dat er 2 ouders zijn die alles op afstand houden :)
De ouders vormen inderdaad een probleem, de groep synodontussen hebben al een keer flink huis gehouden door de groep jongen uit te dunnen maar dit heeft er wel voor gezorgd dat de reganie nu overdreven agressief reageren op de synodontussen en dat ik ze minder zie dan in het begin.

Het liefts doe ik er een vis bij die weerbaarder is tegen de regani's

Riny

Bericht door Riny » 11 jan 2010, 08:52

Mark, wat denk je van een solitaire Lepidolamprologus kendalli (Nkambae) man ?
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

Corwin de Kok

Bericht door Corwin de Kok » 11 jan 2010, 10:04

synodontis lucipinnis is inderdaad meer een groenvoer eter.
Als je daarintegen de mutipunctatus in je bak zet, houd je niet veel jongen meer over, deze eten echt alles! (jonge frontosa's van een centimeter of 2 á 3 gingen zo naar binnen)
Een andere optie is inderdaad om een altolamprologus in je bak te doen, als je dan een mooie comprecciceps neemt en dan bij voorkeur wildvang, ben je ook zo van je jongen af!

groetjes Corwin de Kok

MPS

Bericht door MPS » 11 jan 2010, 10:19

Phyllonemus schreef:Mark, wat denk je van een solitaire Lepidolamprologus kendalli (Nkambae) man ?

Kendalli bij J. regani is niet echt een aanrader volgens dit topic...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 11 jan 2010, 10:37

Phyllonemus schreef:Mark, wat denk je van een solitaire Lepidolamprologus kendalli (Nkambae) man ?
Ik ben bang dat een solitaire kendalli ook een beetje te groot word voor mijn bak, dit is toch een flinke vis en een exclusieve vlees eter. ik ben bang dat als hij zijn werk dan te goed doet er niet genoeg vis over blijft om hem een goed dieet te kunnen voorschotelen. Ik weet namelijk niet hoeveel zo'n vis naar binnen zou werken, mijn eretmodus zorgen nu met een extreme regelmaat voor 12 jongen elke 35 dagen :roll: (het mannetje begint al met avances als hij de jongen nog in zijn bek heeft) ik meen dat een strikte vleeseter in de natuur niet elke dag eet en dat ze dagen zonder eten kunnen maar wat is een realistisch aantal vissen wat zo'n rover nodig heeft? En hoe zullen andere vissen reageren op een grote rover in de bak? minder jongen produceren of juist meer??

het stukje:
verder is t een typische rover; kleine visjes tot n cm of 3-4 worden bejaagd en gegrepen.
ze zijn er echt goed in.
bv Altolamprologus is geen goede jager als t om "slimme" visjes zoals baby leleupi's of baby regani's gaat, de kendalli krijgt die dingen echt wel te pakken; een sprintje door de halve bak en dwars in de bek. zo tussen de anubias uit geplukt....
laat eigenlijk ook zien dat een calvus niet echt de oplossing is voor mijn probleem, en ik vind uit eigen waarnemingen een eretmodus baby nog beter in overleven dan een reganie jong, mijn reganie mannetje maakt regelmatig jacht op de jonge eretmodus jongen maar hij krijgt ze niet ze pakken. (moet ook wel want ze hebben geen bescherming van hun ouders)

Multipunctatis of toch Typus als aanvulling op mijn synodontis groep zou sowieso kunnen, en dan kan ik altijd kijken hoe dat loopt. het probleem is echter dat ik binnekort de kans heb om het koppel J. regani eruit te halen ZONDER heel de bak leeg te hoeven maken wat veel minder stress oplevert voor de tropheus.

Riny

Bericht door Riny » 11 jan 2010, 11:04

Moet je niet erg veel jongen hebben om Phyllonemus typus van een regelmatige voedselaanbod te voorzien ?
Zo niet, zal een Phyllonemus typus flink tekort gaan komen op een Tropheus dieet.
Alleen de grotere exemplaren zullen je van de jongen tot 5cm afhelpen.

Eerlijk gezegd, zou ik geen typus bij Tropheus zetten, maar eerder een flinke Altolamprologus of een flinke Aal.
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

Plaats reactie