Vraag voor de tropheus expers

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
JohnP

Vraag voor de tropheus expers

Bericht door JohnP » 14 apr 2009, 08:58

Ik heb sinds 3 a 4 maanden 16 stuks T.Duboisi Maswa.
Nu wil ik graag weten omdat mijn bak momenteel kaal is dus geen rotsen en schuil mogenlijkheden heeft, moet ik dan de vrouwtjes met bekjes vol apart zetten.
Ik heb vorige week 3 jongen uit de bak gevist en over gezet in een 70 liter bak groter heb ik niet wel kleiner aqua 40.
Kan ik de eidragende moeder bij de andere juv zeten zodat ze daar de jongen los kan laten zonder dat ze gevaar lopen opgegeten te worden.
Er staat veel in boeken mar niet alles.
De jongen die ik nu over heb voer ik spirulina maar durf geen cyclops te geven ivm bloat ook de volwassen vissen niet al heb ik wel een plaat in huis .
Ook heb ik medicijnen in huis voor ingeval dat.

Nog wat foto's erbij.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JohnP op 14 apr 2009, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

JCB

Re: Vraag voor de tropheus expers

Bericht door JCB » 14 apr 2009, 09:41

ALs je geen schuildplaatsen in je bak hebt en je wil jongen overhouden dan zou ik d emoeders apart zetten ja.

Ik zou dan de 3 jongen die je nu hebt even in de aqua40 doen (zelfde water etc) en dan de moeder(s) in en 70 liter bak.

Zelf heb ik de jongen ook alleen spirulena gevoerd en niks anders gezien ik ook geen zin had in eventuele ziekte etc en daar groeiden ze prima op.
Tanganyika, it's a kind of magic.

JohnP

Bericht door JohnP » 14 apr 2009, 09:45

JCB schreef:ALs je geen schuildplaatsen in je bak hebt en je wil jongen overhouden dan zou ik d emoeders apart zetten ja.

Ik zou dan de 3 jongen die je nu hebt even in de aqua40 doen (zelfde water etc) en dan de moeder(s) in en 70 liter bak.

Zelf heb ik de jongen ook alleen spirulena gevoerd en niks anders gezien ik ook geen zin had in eventuele ziekte etc en daar groeiden ze prima op.
Zo'n idee had ik zelf ook al bedankt voor je reactie, maar ik verwacht nog meer reacties hoop ik.

JJW
Contacteer:

Bericht door JJW » 14 apr 2009, 18:26

Ik zou geen beesten apart zetten, bij terug plaatsen is het altijd gezeik.

Haal dan na het loslaten de jonge beestjes eruit, zo moeilijk is dat niet met een lege bak.

Waarom heb je geen ingerichte bak, dit is natuurlijk niet de ideale manier om tropheus voor langere tijd te houden?

Edit: Je hebt ze al sinds 22 01 2009, ze zwemmen al drie maanden in een kale bak? ... gezellig zeg
“If you don't know where you are going, any road will get you there.”

JohnP

Bericht door JohnP » 14 apr 2009, 18:42

JJW schreef:Ik zou geen beesten apart zetten, bij terug plaatsen is het altijd gezeik.

Haal dan na het loslaten de jonge beestjes eruit, zo moeilijk is dat niet met een lege bak.

Waarom heb je geen ingerichte bak, dit is natuurlijk niet de ideale manier om tropheus voor langere tijd te houden?

Edit: Je hebt ze al sinds 22 01 2009, ze zwemmen al drie maanden in een kale bak? ... gezellig zeg
Niet te snel oordelen het is wel zo dat ik nog niet klaar ben met mijn verbouwing en ik heb maar twee handen en moet het van de weekenden en avonden hebben en aangezien ik ook een gezin heb die soms voor de voeten loop schiet het niet echt op.

JohnP

Bericht door JohnP » 14 apr 2009, 18:47

Zelf snap ik ook wel dat een kale bak niet ideaal is voor de vissen, nogmaals de bak staat in de schuur waar de vloer ook niet optimaal is wel beton maar niet vlak.
Dus heb ik de bak leeg gelaten minder teretorial gedrag maar wel jongen verlies je kan er natuurlijk niet dag en nacht bij blijven.
Daarom vraag ik ook tips met het omtrend wat te doen met zwangere uitbroedende vrouwtjes.
Nu heb ik al twee andwoorden, ik verwacht er wel meer.

Mark

Bericht door Mark » 14 apr 2009, 19:18

Wat is je doel? Jonkies overhouden of je tropheus groep (een hele mooie groep trouwens) zo optimaal mogelijk houden. Ik zou me toeleggen op het laatste en zo snel mogelijk die verbouwing afmaken zodater een fatsoenlijke, en ingerichte, bak voor ze geplaatst kan worden! Dan blijven er vanzelf meer jonkies over.

JJW
Contacteer:

Bericht door JJW » 14 apr 2009, 19:35

in tuincentra heb je met groen plastic gecoat vierkant gaas. Wanneer je daar een plateautje van maakt en die aan een kant over de hele breedte op de bodem legt, kunnen de jonkies daaronder wegschieten. Een volwassen exemplaar zal dat waarschijnlijk niet als teritorium zien. Maar misschien ook wel.
Je kan altijd kijken hoe ze daar op reageren.
Succes met je verbouwing.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 14 apr 2009, 19:53

Als je aan het verbouwen bent, kom je vast wel eens in een bouwmarkt. ;)

Koop dan een aantal grijze pvc-pijpen van een maatje net kleiner dan een volwassen vis. In stukjes zagen en je hebt in no-time een hele berg schuilplaatsen. Ook een paar grote stukken erin knikkeren voor de grote vissen.

doomen
Contacteer:

Bericht door doomen » 14 apr 2009, 21:54

JohnP. je geeft aan dat je geen tijd hebt, vind ik een erg zwak excuus voor het houden van vissen in een kale bak.
Als je een lading stenen er in legt met zand op de bodem 15 tot 30 minuten werk en klaar. Vissen uit de groep halen is echt fout daar het terug plaatsen veel gedonder geeft en de nodige risico’s op dode vissen . De manier waarop jij ook al is het tijdelijk je vissen houd ook al is het tijdelijk is nagenoeg gelijk aan brood teelt en daar zie ik niet veel goeds in.

JohnP

Bericht door JohnP » 15 apr 2009, 07:09

doomen schreef:JohnP. je geeft aan dat je geen tijd hebt, vind ik een erg zwak excuus voor het houden van vissen in een kale bak.
Als je een lading stenen er in legt met zand op de bodem 15 tot 30 minuten werk en klaar. Vissen uit de groep halen is echt fout daar het terug plaatsen veel gedonder geeft en de nodige risico’s op dode vissen . De manier waarop jij ook al is het tijdelijk je vissen houd ook al is het tijdelijk is nagenoeg gelijk aan brood teelt en daar zie ik niet veel goeds in.

Lees eerst het hele topic even voor dat je commentaar geeft he.
Kritiek prima maar je moet niet met verzinsels komen.
1 lees terug bak staat niet stabiel dus komt er geen zand en stenen in .
2 ben ik druk om toch de verbouwing rond te krijgen .
3 Probeer ik ook een groterebak neer te zetten na verbouwing
4 Vraag MPS een mede forumlid hij is hier eergesteren geweest , maar die houd zich liever afzijdig kan ik ook wel begrijpen.
5 Mijn vraag was zie eerste topic .
6 Nu geen gezeur je doet het verkeerd want de vissen zijn kerngezond en kom niet met ander geblaat ander wordt er hier door mij niet meer gereageerd op onzin .
De raad van ander van bardt en andere neem ik te harten.
Het kan van min part op slot heb er spijt van dat ik het topic gestart ben in plaats van tip krijg je sorry gelul.
Er zijn genoeg andere forums waar ik terecht kan mar blijf liever hier.
Ik heb niet gezecht dat ik geen tijd heb.

Adieu de massel john ik kom niet meer, doe al meer 25 aquarium houden en heb door mijn toedoen nog nooit uitval gehad.
Tenzij Iemand nog iets zinnig te melden heeft via pb.

John

JJW
Contacteer:

Bericht door JJW » 15 apr 2009, 07:21

:mrgreen:

Je vraagt om de menig van anderen, als je die krtijgt moet je niet op je *** getrapt zijn. Doe ermee wat je wilt en geniet de rest van de dag van 't mooie weer :wink:

doomen
Contacteer:

Bericht door doomen » 15 apr 2009, 08:04

JohnP sorry, maar ik dacht alleen aan het welzijn van je vissen.

MPS

Bericht door MPS » 15 apr 2009, 09:26

JohnP schreef: 4 Vraag MPS een mede forumlid hij is hier eergesteren geweest , maar die houd zich liever afzijdig kan ik ook wel begrijpen.
Sorry John, ik heb dit topic niet eerder gezien, anders had ik al wel gereageerd.

Ik moet zeggen dat ik bepaalde reakties in dit topic erg jammer vindt. teleurstellend voor het niveau van dit forum zelfs. Er staan ook prima constructieve reacties in dit topic maar de reaktie van Doomen vind ik echt belachelijk. Je hebt geen idee van de situatie, en dan kom je met zo'n beschuldigende/aanmatigende respons. Heel jammer, zeker voor de sfeer in dit topic.

Ik was inderdaad zondag bij John. Ik heb daar zijn groepje S. lucipinnis meegenomen, zodat de Tropheussen nu alleen in de bak zitten. De groep ziet er prima uit. Volledig gezond en levendig. Ja, ze zitten in een kale bak en dat is niet ideaal, maar aan de groep te zien lijden de dieren daar niet onder.

Waarom de kale bak?
John is aan het verbouwen, dus de bak staat in de schuur. Hier is de vloer ongelooflijk ongelijk, waardoor de bak gestabiliseerd/waterpas gehouden wordt door een aantal isolatie platen. Ik begrijp dus best dat John liever niet gaat klooien met ladingen steen aangezien dat het gewicht zou beinvloeden en hij op dit moment liever niet experimenteert met de stabiliteit van de bak.

@John: De suggesties van Bart (PVC pijpen), JJW (vierkant gaas) en Mark (sneller verbouwen :wink: ) lijken mij hele goede ideeen. Het apart zetten van muilbroedende moeders zou ik in deze situatie ook liever niet doen.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

JohnP

Bericht door JohnP » 15 apr 2009, 10:44

MPS schreef:
Ik was inderdaad zondag bij John. Ik heb daar zijn groepje S. lucipinnis meegenomen, zodat de Tropheussen nu alleen in de bak zitten. De groep ziet er prima uit. Volledig gezond en levendig. Ja, ze zitten in een kale bak en dat is niet ideaal, maar aan de groep te zien lijden de dieren daar niet onder.

Waarom de kale bak?
John is aan het verbouwen, dus de bak staat in de schuur. Hier is de vloer ongelooflijk ongelijk, waardoor de bak gestabiliseerd/waterpas gehouden wordt door een aantal isolatie platen. Ik begrijp dus best dat John liever niet gaat klooien met ladingen steen aangezien dat het gewicht zou beinvloeden en hij op dit moment liever niet experimenteert met de stabiliteit van de bak.

@John: De suggesties van Bart (PVC pijpen), JJW (vierkant gaas) en Mark (sneller verbouwen :wink: ) lijken mij hele goede ideeen. Het apart zetten van muilbroedende moeders zou ik in deze situatie ook liever niet doen.
De surgesties heb ik ook terharten genomen MPS graag zelfs : ik had nog wat brekerzan en zilverzand dit heb ik van morgen vroeg gewassen incl wat heel grof grind van 5mm tot 4cm ook heb ik pijpen gezaagt in verschillende diameters.
Ik heb nog 1mtr staan rond 80mm kan ik eventueel nog verzagen heb ik over en hoef niet naar de bouw markt.
Ook heb ik foto's voor geintresseerde.
Ik kan best tegen kritiek maar moet het wel terecht zijn in het geval van Doomen, ik neem mijn hobby zeer serieus.

Nogmaal ik ben met een verbouwing bezig die niet vlotten wil ivm ziekte waar ik vadaag dus de uitslag van krijg van 12 fotos die ze van mijn rug hebben genomen daarbij gebruik ik zware medicijnen die de ergste pijn onderdrukken , als er uit de foto's niks komt vraag ik om een mri scan.

Plaats reactie