Grootte tropheus groepen

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Mark

Grootte tropheus groepen

Bericht door Mark » 04 dec 2005, 19:01

Niet alle tropheus soorten komen in het wild in groepen voor. De tropheus moorii, spec. red en spec. black komen in grote fouragerende groepen van wel enkele honderden exemplaren voor. Ook grote groepen fouragerende mannen zijn in het meer gesignaleerd, net als grote gemengde man/vrouw groepen. Vrijwel alle tropheus soorten komen echter óók als individu in een klein broed- of voedselterritorium voor, zelfs solitaire vrouwtjes doen dit. Het is dus iets gecompliceerder dan het lijkt. De T. duboisi komt zelfs niet in groepen voor, maar vrijwel altijd als solitair of als broedpaar (voor de duur van de paring zeg maar).

Ik heb zelf wel enige ervaring met het houden van kleinere groepen tropheus, vooral duboisi, maar ook met bijv. de spec. black 'Ikola', en meestal ging dit redelijk goed. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben of hier iets over willen zeggen?

Ik snijd dit onderwerp aan omdat mijn ervaring met grotere groepen tropheus ook niet altijd even goed is geweest en we met z'n allen natuurlijk altijd een ideale situatie willen nastreven!

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 04 dec 2005, 19:19

Zei Gijs laatst niet wat over T duboisi .. dat het eigenlijk een Simnochromis is ?
Dat verklaart een hele hoop wat betreft de, qua gedrag alsmaar afwijkende, T. duboisi.
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

Mark

Bericht door Mark » 04 dec 2005, 20:02

Daar zei hij iets over inderdaad, maar hij is ons (een link naar) de wetenschappelijke onderbouwing schuldig gebleven. Maar die komt vast vlug toch Gijs? :wink:

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 04 dec 2005, 20:09

tja.. je mag niet zomaar een artikel linken/posten heh...

maar je mag wel samenvatten :p

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 04 dec 2005, 20:16

Waarom zou je geen link naar een artikel mogen plaatsen?

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 04 dec 2005, 20:39

link in princiepe wel.. maar niet als je erop geabboneert moet zijn om ze te mogen bekijken. Ik mag niet zo'n artikel van inet plukken vanuit de TU Delft bieb en dan op mijn webspace hosten.
En als dat wel mag.. heb ik nog wel een boel pdf'jes :p

Anyway, ontopic dan maar weer?

Paula

Bericht door Paula » 04 dec 2005, 21:08

Het probleem is dat ik niet meer weet waar ik het gelezen heb. Het enige wat ik terug kon vinden is dit.
Het artikel zelf en de link ben ik vergeten op te slaan dus dat ik dit nog terug heb gevonden is al een wonder op zich maar ook dit verklaart niet direct de verwantschap.

Over het houden van Tropheus groepen kan ik kort zijn, de kleinste groep die wij hebben (gehad) bestaat uit 15 (2m/13v) stuks (T. Polli) en op dit moment gaat het goed, misschien ook omdat er nog een groep Tropheus (Mpulungu) en Petrochromis (Famula) bij zit. De combinatie van de laatste 2 is echter geen succes dit lijkt te veel op elkaar. De Mpulungu's worden tzt dus weer uit dit aquarium verwijdert.
Andere Tropheus soorten hebben wij altijd met minimaal 20 stuks gehouden in een 540 l aquarium of groter en van alle soorten hebben we nakweek gehad. Toch blijf ik combinaties van kleine groepen van verschillende soorten afraden.

Mvg Gijs
Laatst gewijzigd door Paula op 04 dec 2005, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 04 dec 2005, 21:16

Hier is het artikel. In dit topic heb ik er al naar verwezen.

M@rk
Contacteer:

Bericht door M@rk » 04 dec 2005, 23:22

Ik heb ooit eens 3 overgebleven moorii "Ilangi" uit een mixbak gekocht in de veronderstelling dat ik diezelfde avond van een thuiskweker er nog 15 kon kopen. Dat ging helaas niet door en toen bleek het niet mee te vallen meer Ilangis te vinden om de 'groep' uit te breiden. Maar wat zag ik tot mijn grote verbazing 2 weken later; een van de drie had haar bek vol met eieren! Hieruit zijn 6 jongen gekomen waarvan er vier nog steeds rondzwemmen. Ze zaten gedrieën in een voor tropheussen ingerichte bak van krap 400 liter samen met een bende platys waar ik me even geen raad mee wist. Het trio bestond uit twee vissen van een cm. of 10 en een kleinere vis die overduidelijk de underdog was en verre van gelukkig maar toch heb ik nooit de indruk gekregen dat hij/zij er aan onderdoor zou gaan. Gelukkig heb ik inmiddels de groep wel uit kunnen breiden, nu zijn het er 19 in totaal en ik moet zeggen dat dat er toch wel wat beter uitziet.
Trying is the first step towards faillure - Homer Simpson

sidguppy

Bericht door sidguppy » 05 dec 2005, 11:56

ik ben ooit s begonnen met 13 kleine Rutunga's (dat waren alle beschikbare exemplaren).

dat groeide samen op en t ging erg goed.
1x een domme voerfout en toen ging helaas t grootste vrouwtje dood; wat overbleef ontwikkelde zich tot 6 mannen en 6 vrouwen.

hoewel er soms behoorlijk gevochten werd -tot aan t wiebelen van n afgekloven beestje voor in de hoek- groeiden alle dieren op tot fraaie exemplaren, flink groot.

kweken ging echter nergens over! vaak afgezet, maar meestal na 1-2 weken werd alles doorgeslikt.
of dit kwam doordat t misschien uitgeschudde exemplaren kwam (weet intussen vrij waarschijnlijk dat dat niet zo was), of door t te hoge agressieniveau is niet zeker; wat WEL zeker is, is dat na aanvulling van deze groep met 6 halfwasjes (2m en 4v) de groep echt enorm goed ging kweken! niet alleen de jonge vrouwtjes, maar ook de 6 grotere gingen broeden met goed gevolg en soms zelfs nog de jongen verdedigen in n bak met oa burtoni's, granulosus en ander tuig.

Volgens mij ook is n goed kwekende groep minimaal 15 exemplaren, de ratio doet er eigenlijk helemaal niet toe. t gaat er echt om of t in de groep 'klikt'. en een groep van 25 vissen oid kweekt nog beter!
uiteraard zijn er dan ruime bakken nodig, 500L is wel de minimummaat voor n mooie ingerichte (!) bak met 25 Tropheus.

Langer terug heb ik ook ooit s een koppel Maswa's gehad; die kweekten ook heel aardig (al maakte ik fatale voerfouten met de kleintjes); maar t vrouwtje werd flink bejaagd (niet gesloopt!) tijdens de dracht.
t KAN dus inderdaad wel, maar makkelijker en visvriendelijker is n kudde ipv een stel

Limburger
Contacteer:

Bericht door Limburger » 06 dec 2005, 00:28

Bart heeft me gevraagd iets over mijn waarnemingen in het meer met betrekking tot scholenvorming by Tropheus soorten te vertellen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen duidelijk antwoord kan geven. Ik heb veel in Zambia en Congo gedoken en op iedere plaats was het weer iets anders. Op Kavalla eiland heb ik T. duboisi gade geslagen. Mijn conclusie (maar niet wetenschappelijk onderbouwd) is dat Tropheus soorten geen van allen scholenvissen zijn zoals veel zalmpjes en tetra's. Als een individuele Tropheus de keuze heeft zal hij een territorium innemen (zelfs de vrouwtjes) en dat hartstochtelijk verdedigen tegen soortgenoten. Tropheus moori leeft altijd boven een horizontaal stenen biotoop. Hun territoria liggen dan ook tussen de stenen en een klein gebiedje boven de stenen. Zijn er heel veel schuilplaatsen (bv een rolsteen gebied) dan zie je totaal geen schoolvorming en ieder individu verdedigd zijn ondergrondse schuilplaats en graast algen (aufwuchs) aan de bovenkant van de stenen. Op sommige plaatsen in het meer (bv Mpulungu) vind je grote steenmassieven met scheuren daarin. Hier dus veel minder schuilplaatsen maar heel veel voedsel. Hier zieje dan maar een paar dominante mannen een territorium verdedigen. De rest van de populatie leeft bovenop de steenmassa noodgedwongen in grote scholen waar overigens alle schoolvormende logica in ontbreekt. De vissen grazen dan nerveus de stenen af en schieten in alle richtingen als ze ergens van schrikken. Heel anders dus als zalmen of tetra's die echte scholenvissen zijn en harmonieus gedrag vertonen. Voor mij is scholenvorming bij Tropheus een gebrek aan goede en geschikte territoria. Als je dus 100 grote tropheus in een meterbak zet zullen zij noodgedwongen scholen gaan vormen en hun agressie bedwingen. Zet je er twee in een meterbak dan blijft er maar één over. Zet je er twee in een tweemeterbak dan zullen ze de hele dag op de erfgrens vechten. Eigenlijk zijn Tropeussen territoriumdieren die als overlevingsinstinkt een territorium willen veroveren en allen dan kunnen voortplanten. Alle niet dominante mannen zullen voortdurend proberen een plekje te veroveren. In het meer lukt dit op een gegeven moment ook omdat de mannen met een territorium minder te eten krijgen en zullen verzwakken. De dieren boven op de rotsen hebben eten genoeg en hoeven niet telkens iemand te verjagen. Bij ons in het aquarium krijgt iedereen eten te veel dus zullen de dominante mannen altijd de beste plekken blijven behouden.

Tropheus duboisi leeft in een heel ander biotoop, meer het overgangs biotoop tussen zand, grind en rotsen. Een mannetje daar heeft een verschikkelijk groot gezichtsveld en dus territorium. Vaak zie je dan één man met een enkele vrouw of twee vrouwen in zijn nabijheid. Heel ander gedrag als de moori. De duboisi man zal de vrouw in de buurt moeten houden anders zwent ze eenvoudig een eind weg naar een veel verder territorium. Mooris zijn er in overvloed op de geschikte biotopen en als de ene vrouw niet wil dan zijn er tien anderen. Mooris hebben daarom in het aquarium veel minder geduld; wil je niet? oprotten dan! Duboisi probeert veel langer en kan zelfs een soort stelvorming vertonen. Maar zet je nu 100 duboisis in een meterbak dan krijg je precies het zelfde gedrag als bij mooris.

Mijn conclusie is dat je een aquarium voor duboisi heel anders moet inrichten dan dat voor mooris. Een meer open biotoop met uit elkaar liggende rotspartijen en dan één man met een paar vrouwen.

Moories moeten eigenlijk een horizontaal ingericht aquarium hebben, dus gewoon de hele bodem volstortten met rolstenen. Mooi is het mischien niet maar dan krijg je wel het juiste gedrag te zien!
Let niet op de gebreken maar kijk naar de som der kwaliteiten en alles wordt een stuk mooier.

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 06 dec 2005, 07:42

Limburger, bedankt voor deze waardevolle informatie! Intressant!

Maar ik vraag me nog iets af.. hoe passen de Petrochromissen in dit verhaal? Bij verduijn werd mij verteld dat deze in groepen grazen. En als ze klaar zijn, zijn de tropheus scholen aan de beurt.

Heb je die Petro's ook los zien zwemmen?

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 06 dec 2005, 08:57

Limburger, bedankt! Nu is e.e.a. een stuk helderder geworden.

Wat je vertelde over de inrichting is erg leuk: nu snap ik pas waarom de duboisis bij mij het goed deden als ik op 3 plaatsen een paar stapels flinke stenen plaatste.

Zie de foto. De rest zwemt als een groepje rond. De moorii-groep van vissen zonder territorium hield zich ook niet zo bovenin de bak op als de duboisi's. Daar heb ik zo 1-2-3 geen foto van bij de hand.

Afbeelding

Limburger
Contacteer:

Bericht door Limburger » 06 dec 2005, 09:47

MiLK schreef:Limburger, bedankt voor deze waardevolle informatie! Intressant!

Maar ik vraag me nog iets af.. hoe passen de Petrochromissen in dit verhaal? Bij verduijn werd mij verteld dat deze in groepen grazen. En als ze klaar zijn, zijn de tropheus scholen aan de beurt.

Heb je die Petro's ook los zien zwemmen?
Voor de meeste Petrochromisen zijn mijn waarnemingen een beetje gelijk aan die van de moori alleen is alles factor 10! Het territorium van 30cm wordt ineens 3 meter! Maar ook hier zie je bij overbevolking en gebrek aan schuilplaatsen een soort samenscholen ontstaan.

Dat de petrochromisen eerst zouden eten en daarna de moories kan ik niet bevestigen. Alles zwemt gewoon door elkaar.
Let niet op de gebreken maar kijk naar de som der kwaliteiten en alles wordt een stuk mooier.

Peterservais

Bericht door Peterservais » 06 dec 2005, 10:19

Dus als ik het zo lees is het ook mogenlijk om tropheus duboisi als harem te houden. (verhouding 1/3) ofzoiets

Maar dat als je ze met meer houd er vanzelf minder agressie ontstaat binnen de tropheus populatie in je aquarium?

Plaats reactie