Advies aan een cichliden starter

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
JJW
Contacteer:

Advies aan een cichliden starter

Bericht door JJW » 05 jun 2005, 14:11

Hallo mensen,

Ik ben van plan om mijn kleine bak (100Liter) te vervangen door een 300 Liter bak (1.20 m). Hierin wil ik Tanganyika cichliden gaan houden.

Ik zit te denken aan een stuk of 20 Neolamprologus Brichardi + 5 Synodontis multipunctatus.

- Kunnen deze twee naast elkaar leven in een aquarium met die afmeting?
- Is er genoeg ruimte voor deze aantallen?
- Zou ik er nog een derde soort bij kunnen doen, of is dat niet verstandig? en zo ja, welke dan? ik las dat de Neolamprologus marunguensis een soortgelijke vis is... misschien dat dat een optie is?

Alvast bedankt.

Groeten Jeroen

Audy

Bericht door Audy » 05 jun 2005, 14:54

zou zoiezo geen 20 brichardi's nemen aanezien je dan ong 10 verschillende families krijgt neem 2 volwassen brichardis die gaan dan kweken en komen er zelf veele aantallen meer bij en ik zou ook geen schelp bewoners bij doen omdat brichardi's de bodem ook tot teritorium gaan beschauwen.

edit : srry spel vauten en lang doorlopende zinnen
A 2 T = Adicted 2 Tanganyika
A 2 Hd = Adicted 2 Honda Dax

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 05 jun 2005, 15:02

natuurlijk geen soortgelijke vissen nemen! (n. brichardi + n. margenuensis)
Die kunnen kruisen, en dat moet je niet hebben!

En voor de rest sluit ik me bij Audy aan: neem een stel N. brichardi en laat die lekker hun gang kweken.

Er is dan ook nog plek voor een andere leuke vis.. ( en natuurlijk de S. petricola)
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

JJW
Contacteer:

Bericht door JJW » 05 jun 2005, 15:39

dank voor jullie reaktie.

Ik heb begrepen dat de Brichardi niet met iedere vis te combineren is omdat ze hun territotium nogal graag willen verdedigen... kan er bijvoorbeeld wel een J. Regani bij?

Krijg ik geen inteelt als ik maar 1 paartje Brichardi gebruik om een 'bak vol' te krijgen?

Als je zegt dat je geen soortgelijke vis moet nemen i.v.m. kruisen... betekent dat dan dat je maar 1 soort Neolamprologus zou moeten houden per bak?

zoveel vragen...

gr jeroen

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 05 jun 2005, 15:52

In princiepe kunnen er meerdere (neo)lamprologus in een bak.
Maar geen soorten die fysiek erg op elkaar lijken zoals de N. brichardi, N. pulcher, N. margenuensis etc. (zijn er erg veel van).

Maar om op de viskeus terug te komen: waarom N. brichardi?
Je kan een héle hoop leuke vis houden in een 120 cm aquarium!
Misschien moet je eens op de mainpage rondsnuffelen naar visbezettingen(+inrichtingen) van andere forumleden met dat bakformaat. (of "Aquaria van Forumleden" -forum)

Hoeveel ervaring heb je met de aquaristiek?

oh. en dat inteelt:
valt mee: ze krijgen nestjes (overerigens kan dat ook pas na een jaar komen) en de jongen daaruit worden goed beschermd. Je krijg dus verschillende generaties jongen. (zie: mainpage info over deze vis).
Als de jongen een paar centimeter zijn gaan de ouders ze verjagen. Je kan ze dan dus uitvangen.
Overigens doen ze ook aan vis-aantal-regulering; ze eten eigen jongen op als het "te druk" wordt.
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

JJW
Contacteer:

Bericht door JJW » 05 jun 2005, 16:27

Geen fysiek op elkaar lijkenden... dat is duidelijk ivm kruising...

Ik wil graag de N. Brichardi omdat:
  • - it is the only known substrate-spawning cichlid that also schools
    - It is the only known fish in Africa that utilizes a collective nursery
    - This is one of the easiest Tanganyikan’s to keep, and indeed to breed, and a true beginner's fish.
    - By keeping this fish on its own, not only do you limit the chance they will eliminate their tankmates, but their graceful finnage will likely grow much better.
Al met al een sympatieke, mooie beginners vis lijkt me. Deze info komt hier vandaan

Ik wil niet teveel verschillende vissen in m'n aquarium, vandaar dat ik een mooie heb uitgekozen waar ik de meeste van wil hebben en daar nog 1 of 2 soorten bij zoek.

Ik zat ook te denken aan de Neolamprologus tretocephalus... maar die is waarschijnlijk te groot?

Mijn ervaring: Ik heb nu twee jaar een 100 literbak met wat bijeen geraapt spul erin... ik wil nu overstappen op iets moois...

Paula

Bericht door Paula » 05 jun 2005, 17:26

Beste Jeroen,

Je krijgt hier het advies om de N. Brichardi in een koppeltje te houden en als ze al kweken moet je er op een gegeven moment toch de jongen uitvangen i.v.m. agressie onderling.
Je hebt op een andere site gelezen dat dit wel zou kunnen.
Probeer het eens uit. Wij zouden graag je bevindingen willen weten.
Succes ermee.

Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Steven

Bericht door Steven » 05 jun 2005, 19:49

Schitterende keuze! Mijn eerste tanganyika was ook x aantal jaren geleden N. brichardi en het is idd een schitterend zicht om een koppel met een wolk jongen van 3 tot 0,5 cm te zien :D .

De vraag is wel of de petricolas geen jongen te pakken kunnen krijgen, maar ik denk wel dat dit beperkt blijft.
En een altijd actieve groep synos is ook leuk om zien.
Volgens mij is het (één van) de ideale beginnerscombinatie(s).

Misschien moet je ook nog wat meer aanverwante (even makkelijk houdbare) soorten bekijken: N. marunguensis, N. gracilis, N. olivaceous (mijn favoriet :P :P ), ... als je een kleinere soort neemt (gracilis, olivaceous) kan er ook nog wel een kleine Julidochromis (ornatus, transcriptus) of een schelpenbroeder bij :wink:

ps: de tretocephalus wordt idd te groot voor je bak (dat zeggen de overige forumleden toch, ik heb hier zelf geen ervaring mee)
De ultieme achterwand, hij bestaat niet!

sidguppy

Bericht door sidguppy » 05 jun 2005, 20:13

olivaceus wordt net zo groot als de brichardi en de pulcher met exact tzelfde gedrag.

als die 2 te groot zijn, is de olivaceus dat ook....

gracilis of marunguensis zijn veel beter geschikt.

Plaats reactie