Vissen gedrag

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Joe

Vissen gedrag

Bericht door Joe » 22 feb 2021, 20:47

Beste leden.

Na ruim een 1,5 jaar thropheus dubiose te hebben lijkt het of ze paringsdrang vertonen.

2 mannetjes vechten regelmatig en hebben zelfs witte bekjes van het vechten.

1 man is nu lam geslagen en toont onderdanig gedrag.
De vrouwtjes worden telkens de zandvlakte in gelokt door de dominante man en er ontstaat iets prachtigs, valt mij wel op dat hij minder mooi is qua kleur dan voor het parings gedrag

Nu zie ik sinds vandaag dat eigenlijk heel de groep extreem rustig gedrag vertoond en van de 10 tel ik er nog maar 9..
Kan het zijn dat ze jongen in hun bek hebben en zich aanpassen? Of dat ze als groep voor de jongen gaan zorgen?
Mannetje is nog steeds bezig met het versieren van de vrouwtjes.
Ze blijven ook allemaal in 1 hoek hangen terwijl als ik normaal langsloop ze allemaal naar boven komen om te eten zijn het er nu nog maar 3 a 4 die dat doen..

Het is overigens niet het andere mannetje dat ik mis. Sterker nog het lijkt het grootste vrouwtje..

Is dit normaal gedrag?

MPS

Re: Vissen gedrag

Bericht door MPS » 24 feb 2021, 16:13

Wat je beschrijft is standaard Tropheus gedrag voor een te kleine groep geslachtsrijpe Tropheus in een te kleine bak (met daarbij nog eens een ongelukkige verhouding tussen de geslachten).

In een ander topic las ik dat je een Trigon 350 hebt, klopt dat? Dat is echt heel klein voor geslachtsrijpe Tropheus. De dominante man zal alle anderen naar de hoeken blijven jagen in zijn paringsdrift. Je moet dit heel scherp in de gaten blijven houden, want als een dominante Tropheus man het echt op zijn heupen krijgt dan heb je een grote kans dat er heel snel slachtoffers gaan vallen.

Ik post dit overigens niet om vervelend te doen, echt puur als waarschuwing. Ik heb ook een groep Tropheus laten opgroeien in een kleine bak (130x50x50). Dat ging prima, totdat ze bijna geslachtsrijp waren. Nu had ik er meer dan jij en in een betere man/vrouw verhouding (ik had er 19, van wie zeker 6-7 mannen), dus de dominante man had meer afleiding. Maar ik heb ze daarna wel snel verkocht aan iemand die ze een groter onderkomen kon aanbieden.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Joe

Re: Vissen gedrag

Bericht door Joe » 25 feb 2021, 18:59

Bedankt voor je reactie,

Wat is dan wel een ideale verhouding? Het andere mannetje verstopt zich keurig tussen de stenen en zodra er voedsel is voegt hij zich weer bij de groep.

Overigens is het mannetje ver van dominant tegen de vrouwen. Sterker nog heb zo juist geconstateerd dat 3 vr eieren hebben. Hij blijft ze nog wel mee lokken en de vrouwtjes trillen voor mijn gevoel alleen nog maar om hem te bevredigen, kan dit kloppen?

Heb overigens een volledige biotoop gebouwd, meer dan genoeg plekken om te schuilen.

Plaats reactie