Visbestand

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Marshall

Visbestand

Bericht door Marshall » 28 apr 2020, 20:00

Hi forum leden, ik ben voor mijn rio 240 (120cm) aan het uitzoeken wat ik er in zou willen en vooral kunnen zetten.
Afgelopen Zaterdag heb ik er 6 Julidochromis Marlieri van zo'n 4cm geplaatst in de hoop dat er daaruit later een koppel gevormd gaat worden.

Ik heb mijn bak met stenen ingericht en aan één kant ook nog zo'n 35 slakkenhuizen liggen.
Dat, omdat ik er in eerste instantie een groepje Neolamprologus Multifasciatus of Similis in wilde.
Maar na wat meer rond gekeken te hebben kwam ik Neolamprologus Caudopunctatus tegen, en daarvan zou ik liever een groepje plaatsen.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de Caudopunctatus, en of ik dan het beste een koppel of een groepje kan plaatsen (en hoe grote groep dan)

Daarnaast zoek ik nog naar een soort die met deze twee te combineren valt, en dat zouden dan vissen moeten zijn die zich in de hogere delen van de bak ophouden, dus vrij zwemmend.
Ik had daarvoor Paracyprichromis Nigripinnis blue neon op het oog, maar daarover heb ik ook verschillende dingen gelezen, wel in een 120cm bak, niet in een 120cm bak.
Alle ervaringen met deze en/of andere vrij zwemmers is welkom.

Slavi
Contacteer:

Re: Visbestand

Bericht door Slavi » 28 apr 2020, 23:22

Hallo Marshall!
Allereerst welkom hier!

J. marlieri is een prachtige soort maar pas op, het zijn felle rakkers. Als er een koppel is gevormd z.s.m. de anderen uitvangen.
Caudopunctatus heb ik zelf nooit gehouden maar moet daar wel bij kunnen denk ik. Ik heb onlangs een koppel wildvang caudopunctatus geobserveerd met jongen. De grootte van het territorium viel mij mee. Verder heb ik momenteel een koppel Julidochromis Marksmithi met jongen waarbij ik ook zie dat ze geen enorm territorium erop na houden. Ik ga er vanuit dat J. marlieri eenzelfde territorium zal vormen. Daarom denk ik dat deze soorten met een juiste inrichting ook naast elkaar kunnen leven als ze jongen hebben.

Ik heb ook een bak van 120cm maar heb deze tot nu toe enkel gebruikt voor opkweek van jongbroed en tijdelijke opvang van vissen. Veel ervaring met het voor lange tijd houden van soorten in deze bak heb ik niet.
V.w.b. het advies in een bak van 120cm. Mij hebben ze ook weleens geadviseerd dat P. nigripinnis " Blue Neon" wel zou kunnen in deze bak. Het verschil is dat deze bak 80cm diep en 70 hoog is. Bijna 2 keer zo diep en 15cm hoger dan jouw bak (121x41x55cm toch?). Bij 65cm waterhoogte is mijn bak bruto 624 liter t.o.v. 273 liter bij jou. Kortom, de ene bak van 120cm is de andere niet.
Uiteindelijk heb ik deze soort nooit gehouden dus of het een succes is in een bak van 120cm (hoe diep ook) durf ik niet te zeggen.
Misschien kan iemand anders hier iets over zeggen i.c.m. marlieri en caudopunctatus.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

MPS

Bericht door MPS » 28 apr 2020, 23:53

P. nigripinnis kan prima in een 120 cm bak mits de soorten waarmee deze gehouden wordt niet te aggressief zijn. P. nigripinnis is (in mijn ervaring) veel meer rotsgebonden dan velen denken. Zeker de mannen zullen een stukje van een hoge rots of een deel van de achterwand claimen. En als daar dan aggressieve rotsbewoners bij zitten dan gaat P. nigripinnis het onderspit delven. J. marlieri is een vrij pittige rotsbewoner, dus (zeker gezien de beperkte diepte van de bak) zou ik het risico niet nemen.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Marshall

Bericht door Marshall » 29 apr 2020, 12:52

Oke dank je voor de reacties, misschien dan beter niet voor Nigripinnis kiezen.
Zou dan Cyprichromis leptosoma een betere optie zijn?

MPS

Bericht door MPS » 29 apr 2020, 14:50

Cyprichromis leptosoma heeft veel vrije zwemruimte nodig. Veel meer dan je zou verwachten van een visje van 9-10 cm... Die zou ik zelf niet kleiner dan 130x50 aan bodemoppervlak houden (liever zelfs 150x50 bodemoppervlak).

Kijk anders eens naar Paracyprichromis brieni (het neefje van P. nigripinnis). Die is wat minder rotsgebonden dan P. nigripinnis. Maar helaas ook wel weer veel lastiger te vinden in de winkel....
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 29 apr 2020, 14:56

Ik denk dat J Marleiri wel met P. nigrpinnis kan. De marleiri's claimen een territorium op de bodem en de nigripinnis zit hoger, dus elkaar niet in de weg. Ik zou geen leptosoma's nemen in die bakmaat, die zijn erg druk naar elkaar. En inderdaad, 50x50 of 60x50 win je veel ruimte mee.

tretofan

Bericht door tretofan » 29 apr 2020, 14:57

Ik zou zelfs bijna willen opperen voor een minimum van 2 meter kant lengte voor Cyrpichromis.
En dan met name omdat het echt groepsvissen zijn.
En met een groep doel ik dan echt om minimaal(!) 15 - 20 exemplaren.
Dán doe je ze pas echt recht aan.
Maar ja, wie plaatst zulke bakken met zulke aantallen? :|
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

MPS

Bericht door MPS » 29 apr 2020, 16:50

Marcel Forestaverde schreef:
29 apr 2020, 14:56
Ik denk dat J Marleiri wel met P. nigrpinnis kan. De marleiri's claimen een territorium op de bodem en de nigripinnis zit hoger, dus elkaar niet in de weg.
Mijn ervaring met Julidochromis is heel anders. Bij mij waren ze totaal niet bodemgebonden en gingen alle Julidochromis soorten die ik gehouden heb echt de hele bak door. (J regani, J ornatus en J transcriptus), maar goed, bij mij vormden de J regani's ook geen koppel maar een broedgroep van 3m/2v)...

Marshall

Bericht door Marshall » 29 apr 2020, 18:15

Ik had de Paracyprichromis brieni zelf ook gezien, maar je vind ze momenteel nergens.
Mocht iemand een kweker ofzo weten die ze wel heeft hoor ik het graag.

Inmiddels heb ik voor komende Zaterdag de Lamprologus caudopunctatis chaitika gereserveerd.
Nou nog een groepsvis vinden.. :?

Marshall

Bericht door Marshall » 30 apr 2020, 08:22

Heb 15 Paracyprichromis brieni Katete yellow besteld bij Cichlidenstadel, dus mijn bakje zit vol.
Ze komen woensdag binnen.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met Stadel?

Plaats reactie