Advies over voeren gevraagd

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Rumpleteaser

Advies over voeren gevraagd

Bericht door Rumpleteaser » 25 nov 2013, 13:21

Ons bestand:
1x Altolamprologus compressiceps Fire Fin
2x Lamprologus Brevis
2x Chalinochromis brichardi

In overleg met Verduyn krijgen de vissen Naturefood Premium Cichlid S (de M hebben we ook in huis, maar die is net ff te groot). We geven ze elke avond 2x de hoeveelheid die tussen duim en wijsvinger past. Dat kunnen de vissen in ongeveer een minuut makkelijk op. Er beland wat op de bodem, maar dat wordt ook weer opgescharreld.

Zodra de klep van het aquarium open gaat, weten de vissen al hoe laat het is. De vissen zijn fel op het voer, er wordt goed gegeten.

Eigenlijk heb ik twee vragen, waarvan ik hoop dat jullie deze willen beantwoorden:
1. Is deze hoeveelheid passend bij dit bestand?
2. IS het verstandig om dit voer af te wisselen met ander soort voer?

Foto's van de vissen, zodat jullie hier misschien iets aan af kunnen lezen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Corwin de Kok

Re: Advies over voeren gevraagd

Bericht door Corwin de Kok » 25 nov 2013, 16:59

Naar mijn bescheiden mening: Ze mogen wel wat meer (vaker) eten rijgen, vooral je Altolamprologus is erg mager!

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 25 nov 2013, 20:59

De brevisjes lijken daarentegen prima gevoed. Probleem vaak met een Altolamprologus is dat ze soms wat timide zijn. En als er dan 1 minuut de kans is om te eten, dan kan het zijn dat dit beestje achter het net vist.

Mocht dit bij jou ook het geval zijn, kijk dan eens of je op meerdere plekken tegelijk kan voeren. Is jouw voer vlokvoer? In principe zijn de meeste voeders complete voeders. Met jouw visbestand mag je soms best wat anders voeren.

Andere optie is in 1x meer voeren zodat de eettijd langer wordt. Als je nog een Synodontis hebt rondscharrelen kan je je ook permitteren dat er wat meer voer op de bodem en tussen de stenen komt.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 25 nov 2013, 21:03

Wat ik vaak in het geval van een timide visje doe is diepvries cyclops voeren (wel eerst goed uitspoelen!). Door de stroming (maar ik heb dan ook wel veel stroming) komen de cyclops door de hele bak heen, en krijgt zelfs de meest timide vis de kans om een hapje te nemen.... niet extreem voedzaam, maar alle beetjes helpen :)

Calvussen heb ik zelf nog nooit gehad, dus ik weet niet of dat hier werkt :)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 25 nov 2013, 21:37

Cyclops schijnt toch juist wel voedzaam te zijn? Natuurlijk kleurvoer noemen ze het zelfs. Nadeel is wel dat het zo klein is dus ze moeten veel eten om genoeg binnen te krijgen. En dat veel eten is net het probleem.

Ik heb ook 2 Alto's bij Verduijn vandaan. Daar zijn ze al aan de magere kant. Na transport en het wennen aan de nieuwe omgeving blijven het nog erg lang vrij schuwe vissen. Hier tenminste. En met eten zijn het ook zulke slome duikelaars dat ze nooit veel binnen krijgen.
Beetje extra aandacht hebben ze dus wel nodig. Wat ik nu doe is teveel voer direct op de bodem laten vallen door een pvc pijp vlak boven de bodem te houden en daarin het eten doen. Als dat vannacht nog niet op is vreten de meervallen het wel. Op deze manier kreeg 1 van de 2 bij mij in ieder geval veel meer binnen dan met zwevend (diepvries)voer.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 26 nov 2013, 08:30

Wow, ontzettend bedankt allemaal voor de reacties!!!

Ach, m'n arme Compressiceps.... :( Het was me eigenlijk helemaal niet zo opgevallen dat deze erg mager was :oops: Tenminste niet ten opzichte van hoe we hem hebben gekocht. Ben heel erg blij dat ik dus even wat feedback van jullie heb gekregen!

Ons voer is granulaat. We voeren het nu op twee plekken tegelijk in de bak, maar door de stroming beland het eigenlijk overal. We zien alle vissen ook echt eten, al zijn die Brevissen inderdaad ontzettend brutaal. We zien de Alto ook eten, maar die krijgt dus blijkbaar gewoonweg niet genoeg.... Arm beest.

De tips ga ik zeker uitproberen!
- in 1x wat meer voeren gaan we doen ipv 2x minder
- zaterdag ga ik naar Verduyn om te informeren naar Cyclops
- die pvc buis klinkt ook als een idee (al hebben we nu nog geen meervallen)

Gisteravond heb ik na het lezen van jullie feedback een keertje extra gevoerd met Naturefood Premium Cichlid maatje M. Normaal krijgen de vissen maatje S, omdat M te groot is voor de Brevissen. Dat komt nu dus wel goed uit. De Brevissen krijgen het niet zo snel weg (ze lijken er echt stukjes vanaf te knabbelen) en de Alto slikt het zo door. Dus dat ga ik de komende tijd ook maar doen.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 26 nov 2013, 11:00

Kijk uit met granulaat.

Je hebt granulaat dat opzwelt na contact met het water.
Als ze dat snel naar binnen happen kan het ook andersom fout gaan,
ze krijgen dan te snel teveel binnen omdat het in de maag uitzet.

Ik denk niet dat je dat soort granulaat hebt, uitgaande van hoe je vissen eruit zien.
Maar ik voer om die reden mijn vissen nooit granulaat.

Arie

Bericht door Arie » 26 nov 2013, 12:44

ik voer regelmatig met granulaat dat opzwelt maar ik zet het dan eerst +/- 10 min in een bekertje met wat water tot het is opgezwollen voor ik het in de bak doe.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 26 nov 2013, 13:46

Maar jij weet dat het opzwelt Arie :wink:

alwin010

Bericht door alwin010 » 26 nov 2013, 13:59

Topicstarter voert nu met Naturefood Premium Cichlid S (staat in startpost).

Volgens mij zwelt dit niet op. Ik gebruik het sinds kort ook en de vissen zijn er dol op.

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 26 nov 2013, 14:27

Dank je wel voor de tip Bart!

Dat wist ik inderdaad eerst niet, maar toen ik dit kocht heeft de verkoper me erop gewezen.
Dit voer zwelt niet op, ik hoef het ook niet voor te weken.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 26 nov 2013, 19:35

Probeer ook eens garnalenmix van Boerlage. Als je alto 1 keer de smaak tepakken heeft, knalt hij er op af.

Heb hier zelf een wv A. compressiceps Gold Head zwemmen, zie hem bijna nooit tot ik garnalenmix ga voeren dan schiet hij tussen de stenen vandaan. Het anders zo timide visje wordt dan een monstertje :lol:

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 27 nov 2013, 13:39

Hahaha, echt waar? Gisteravond heb ik er nog eens goed op zitten letten en hij is lijkt wel gewoon niet zo fel op het voer. Soms dwarrelt het langs z'n kop, maar pakt hij het niet eens. Hij eet wel, maar heel rustig aan. Zaterdag gaan we naar Verduyn, dan zal ik eens wat van die garnalenmix mee nemen :D

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 27 nov 2013, 19:03

weet niet of Verduijn het heeft. Voor de verkoop adressen kun jet beste even op http://www.shrimpfood.nl kijken. Dat is Jan zijn site met alle Nederlandse verkoop punten

BirdyD

Bericht door BirdyD » 13 feb 2014, 13:34

Gebruik al jaren alleen maar deze: http://www.bassleer.com/?CategoryID=249

Gaat prima!

Plaats reactie