Tips aquarium, voor nieuwbouw. enz.

over het meer, deze site, beurzen, winkels, etc.
Valentijn

Tips aquarium, voor nieuwbouw. enz.

Bericht door Valentijn » 24 jan 2010, 16:05

Hallo allen,

Ben bezig met een nieuwe woning en als alles eenmaal gebouwt is ( word nieuwbouw ) wil ik een groter aquarium. Nu weet ik al waar die komt te staan. was gisteren dus bij verduijn om te vragen hoe of wat, en ze zij het is misschien makkelijk om een aanvoer en afvoer dicht in de buurt te maken enz.

Nou zijn mijn vragen :!:

1 Hebben jullie nog ideeen waarbij ik met de bouw rekening moet/kan houden :?:
2 Ze had het over waterverversen door middel van kraantje open draaien en het water stroomt gelijk in de afvoer. Hoe werkt zoiets :?:
3 Nou zie ik op de site van veldhuis dat je bodemafzuiging kan doen. wat zijn hier de voordelen van + de nadelen :?:
4 Er word veel gesproken over een droogkamer voor leidingen enz. is dit handig :?:
5 over het algemeen zijn de standaardmaten tot een lenkte van 2 meter, nu zit ik te denken aan me maximale maat die ik kwijt kan en dat is 2,50 x 0,75 x 0,60 m. ( lengte x Hoogte x diepte ). 5a Waar is dit te koop :?: 5b wat zijn goeie aquarium bouwers en waar vinden we die :?:

Nou weet ik dat dit een beetje vroeg is maar het kan maar geregeld zijn, voordat we met de bouw van het huis gaan beginnen.
Dus daarom jullie adviezen en meningen zijn welkom.
Bij voorbaat dank alvast.
M.v.g. A. Valentijn

Pela
Contacteer:

Re: Tips aquarium, voor nieuwbouw. enz.

Bericht door Pela » 24 jan 2010, 18:35

Ik denk dat op al deze vragen Marco van Veldhuis een passend antwoord heeft :wink:
2/3/3? C.Gibberosa Blue Mpimbwe
1/0 A. Compr "gold"
1/1 J. Regani
L. kendalli "nkambae"
0/1 N. Sexfasciatus

Valentijn

Bericht door Valentijn » 24 jan 2010, 18:45

Pela schreef:Ik denk dat op al deze vragen Marco van Veldhuis een passend antwoord heeft :wink:
dat denk ik ook wel.
Maar aangezien jullie ervaring hebben, vind ik jullie mening ook wel belangrijk :wink:
en ik wil zelf wat geinformeert zijn voordat ik naar de winkels ga voor offertes. ( anders krijg je in ene keer zoveel te horen, vergeet je toch de helft, me geheugen is net een zeef namelijk. :lol: )

jarik
Contacteer:

Bericht door jarik » 24 jan 2010, 18:48

Je kunt ze ook mailen en mailtjes kun je bewaren :wink:

arjan79
Contacteer:

Bericht door arjan79 » 24 jan 2010, 19:27

Aquaglas maakt goede bakken en als het moet ook op de plaats waar hij moet komen te staan

Pela
Contacteer:

Bericht door Pela » 24 jan 2010, 19:31

Veldhuis ook, en zij hebben veel ervaring met speciale wensen, zie hun site.
1/0 A. Compr "gold"
1/1 J. Regani
L. kendalli "nkambae"
0/1 N. Sexfasciatus

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 24 jan 2010, 20:35

Dat klopt, er zijn echter ook een aantal andere bouwers die een stuk goedkoper zijn en ook kwaliteit leveren!
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Jerry

Bericht door Jerry » 24 jan 2010, 22:27

Voor een maatwerkbak en alle techniek is Aquacompleet (Cap. ad. IJsssel) een goed adres. Arie en de heren heeft veel ervaring hier mee. Winkel en eigen werkplaats. Maken ook alle bakken voor o.a. Perry Sport door heel nederland.

JohnP

Bericht door JohnP » 25 jan 2010, 07:10

Mischien is dit een leuke.
http://www.shopsolution.nl/shop/home.as ... d=seameint
Deze zaak heeft voor onze familie goede bakken gebouwd zowel zee en zoet.

Valentijn

Bericht door Valentijn » 25 jan 2010, 19:16

JohnP schreef:Mischien is dit een leuke.
http://www.shopsolution.nl/shop/home.as ... d=seameint
Deze zaak heeft voor onze familie goede bakken gebouwd zowel zee en zoet.
Ziet er goed uit. ze hebben ook aardig wat standaart bakken met de maat die ik graag wil.

Veldhuis leek me ook erg duur, maar ik kan er altijd ff info vragen.

Verduijn maakt ook bakken op maat, ik heb wel iets leuks voor ogen :mrgreen:

maar hoe denken jullie over de techniek.
filter: bioloog of eheim of iets dergelijks, verlichting, verversen van water, droogkamer,elecktra enz. enz.?

asakes

Bericht door asakes » 25 jan 2010, 23:11

hoi,
http://www.aquariumbouwer.nl/index.html

Hier nog een link om ideen op te doen
gr Ton
Please Don't Take Your Organs To Heaven ~ Heaven Knows We Need Them Here
Tropheus Namansi red
Petrochromis Moshi Yellow
Petrochromis Red fin Longola
Petrochromis Famula Tembwe Gold.
Petrochromis Red Bulu Point.

JJW
Contacteer:

Bericht door JJW » 25 jan 2010, 23:32

1 Hebben jullie nog ideeen waarbij ik met de bouw rekening moet/kan houden :?:
Altijd van je af snijden

2 Ze had het over waterverversen door middel van kraantje open draaien en het water stroomt gelijk in de afvoer. Hoe werkt zoiets :?:
Daarvoor zou je een doorvoer in je bak kunnen maken, net boven de waterspiegel. Die doorvoer sluit je aan op de afvoer. Wanneer je dan de kaar openzet gaat je waterspiegel omhoog, het teveel aan water loopt dan via de doorvoer weg naar de afvoer. Je zou dit zelfs kunnen automatiseren door een watertimer (aangestuurd door klok of computer) op je kraan te zetten. Zo kan je instellen dat je iedere dag een paar minuten spoelt oid.
Nog mooier is een sproeiinstalatie van bv gardena, die je bv 2 liter per uur laat sproeien.

3 Nou zie ik op de site van veldhuis dat je bodemafzuiging kan doen. wat zijn hier de voordelen van + de nadelen :?:
Voordeel: troep zinkt naar de bodem. Wegzuigen levert schonere bak op, betere waterkwaliteit.

4 Er word veel gesproken over een droogkamer voor leidingen enz. is dit handig :?:
Je kan bekabeling door een droogkamer punniken of buiten (achter) de bak om. Droogkamer neemt ruimte in, maar is wel lekker opgeruimd.

5 over het algemeen zijn de standaardmaten tot een lenkte van 2 meter, nu zit ik te denken aan me maximale maat die ik kwijt kan en dat is 2,50 x 0,75 x 0,60 m. ( lengte x Hoogte x diepte ). 5a Waar is dit te koop :?: 5b wat zijn goeie aquarium bouwers en waar vinden we die :?:

Zoek eens op MAF aquarium in google
“If you don't know where you are going, any road will get you there.”

Valentijn

Bericht door Valentijn » 26 jan 2010, 22:00

asakes schreef:hoi,
http://www.aquariumbouwer.nl/index.html

Hier nog een link om ideen op te doen
gr Ton
Ziet er goed uit en de prijs valt wel mee voor een volglas, maarja dat is kaal dus komt er nog een meubel bij.

ff een vraagje hoe zouden jullie het doen met stroom.

gewoon een verdeel blok in de kast of in de muur een rijtje stopcontacten? of iets heel anders misschien.

Pela
Contacteer:

Bericht door Pela » 27 jan 2010, 14:44

maar hoe denken jullie over de techniek.
filter: bioloog of eheim of iets dergelijks, verlichting, verversen van water, droogkamer,elecktra enz. enz.?

Het mooiste is beide bio en potfilter de bioloog verbeterd de waterkw. aanzienlijk, helemaal als je siporax gebruikt, dan blijft het nitraat mooi laag.
Ik zou voor min.2 rijen T5 gaan zijn het zuinigst en hebben een hoge lichtopbrenst. Worden wel veel heter!
Met bioloog kun je ook via de bioloog waterverversen heb je gelijk een beveiliging tegen overlopen.
Bij een overloop in de bak heb je een overloop-beveiliging tegen verstoppen nodig.
De droogkamer zou in dat geval iets hoger als de overloopbeveiliging moeten zijn.
Als de kast enigzins geventileerd wordt en de bioloog is gesloten kun je gewoon een verdeeldoos gebruiken.
Bij een open bioloog een verdeeldoos plaatsen onder een ventilatieopening ivm condenswater.
1/0 A. Compr "gold"
1/1 J. Regani
L. kendalli "nkambae"
0/1 N. Sexfasciatus

Valentijn

Bericht door Valentijn » 27 jan 2010, 19:27

Pela schreef:maar hoe denken jullie over de techniek.

Het mooiste is beide bio en potfilter de bioloog verbeterd de waterkw. aanzienlijk, helemaal als je siporax gebruikt, dan blijft het nitraat mooi laag.
Ik zou voor min.2 rijen T5 gaan zijn het zuinigst en hebben een hoge lichtopbrenst. Worden wel veel heter!
Met bioloog kun je ook via de bioloog waterverversen heb je gelijk een beveiliging tegen overlopen.
Bij een overloop in de bak heb je een overloop-beveiliging tegen verstoppen nodig.
De droogkamer zou in dat geval iets hoger als de overloopbeveiliging moeten zijn.
Als de kast enigzins geventileerd wordt en de bioloog is gesloten kun je gewoon een verdeeldoos gebruiken.
Bij een open bioloog een verdeeldoos plaatsen onder een ventilatieopening ivm condenswater.
dus met de filter kan ik het beter beide ook omdat ik een flinke bak neem.
je heb het er over via de bioloog water verversen :roll: vertel. :?:

Plaats reactie