Weer begonnen Tanganyika bak !

over het meer, deze site, beurzen, winkels, etc.
nijlpaard

Re: Weer begonnen Tanganyika bak !

Bericht door nijlpaard » 20 mei 2020, 07:02

Mooi ingerichte bak. Hoewel het vrij druk oogt wat de bezetting betreft.

Hoe lang zit de groep Callochromis in je bak? :roll:

tretofan schreef:
19 mei 2020, 09:20

Ben je niet in de war met Cyathopharynx furcifer, Nijltje? :wink:
Neolamprologus furcifer wordt ook geen klein visje, maar neemt zwemtechnisch niet bijster veel ruimte in beslag.
Al zou een koppel in deze bak meer dan genoeg zijn natuurlijk :roll:
Ja, je hebt helemaal gelijk.
Er zat vast wat kroos in mijn ogen :lol:

Dat zou dus wel kunnen dan :wink: :-D
2.70 x 0.85 x 0.60m

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 20 mei 2020, 08:33

Mooie inrichting, maar vissen hebben geen natuurlijk gedrag. Ik raad je toch aan om te minderen in callochromis en neolamprologus. Mss denk je dat je vissen nu goed zitten, omdat ze rustig zijn. Maar dat is niet de bedoeling. Ze moeten net een territorium kunnen verdedigen. Dan zijn ze dus niet meer zo rustig.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 20 mei 2020, 10:09

MPS schreef:
18 mei 2020, 22:19
paulcourtial schreef:
18 mei 2020, 18:20
Leuke bakmaat en mooie vissen. Vind het ook heel veel vis voor in jouw aquarium. Zeker bij de callochromis zou ik er 2 mannen uithalen. Deze zijn namelijk erg territoriaal en moeten veel vrouwen per man hebben.
Dan blijven er maar 2 Callochromis mannen in de bak over. Dat gaat nooit goed. 2 Callochromis mannen eindigt met 1 man. In mijn ervaring moet je Callochromis altijd met 4 of meer mannen houden. Bij twee of drie mannen sloopt de dominante man de andere man(nen) en bij 1 man met een aantal vrouwen heeft de man veel te veel tijd om de vrouwen te pesten.
Juist en zo wordt de aandacht verdeeld, maar 1 neolamprologus Furcifer is de baas i de gehel bak, en is een rustige man die veel stil op de rots ligt en dat houd de bak rustig en gaat erg goed zo. Ik had eerder de Aulocranus Dewintii er bij in zitten en de neo voor in de plaats gedaan. De aulonocranus gaf meer onrust, was overigens wel een mooie vis. zal daar nog wel een plaatje van posten later.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 20 mei 2020, 10:14

nijlpaard schreef:
20 mei 2020, 07:02
Mooi ingerichte bak. Hoewel het vrij druk oogt wat de bezetting betreft.

Hoe lang zit de groep Callochromis in je bak? :roll: ze zitten er nu 3maanden in, het dominante mannetje heeft zn kuiltje onder in het midden van de bak daardoor zwemt de rest er omheen, dit is maar een moment opname voor voeder tijd dan komen ze allemaal omhoog :-)

tretofan schreef:
19 mei 2020, 09:20

Ben je niet in de war met Cyathopharynx furcifer, Nijltje? :wink:
Neolamprologus furcifer wordt ook geen klein visje, maar neemt zwemtechnisch niet bijster veel ruimte in beslag.
Al zou een koppel in deze bak meer dan genoeg zijn natuurlijk :roll:
Ja, je hebt helemaal gelijk.
Er zat vast wat kroos in mijn ogen :lol:

Dat zou dus wel kunnen dan :wink: :-D

Ferdi

Bericht door Ferdi » 20 mei 2020, 10:16

tretofan schreef:
20 mei 2020, 06:17
Mooie dieren hoor, maar die Callochromis vertonen alles behalve natuurlijk gedrag, die horen niet tussen de Cyps te hangen, in angst.
Ik zou je toch willen adviseren om iets aan je bestand te gaan doen, hoe zonde je het ook zal vinden.
Maar dit kan, uiteindelijk, ten kosten gaan van je vissen..
ik hou ze goed in de gaten, ze zullen voor het einde van het jaar in een grotere bak zitten.
dus het bestand hou ik zeker nog even aan.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 20 mei 2020, 10:17

Ook hier blijkbaar 1 dominante man.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 20 mei 2020, 21:21

tretofan schreef:
20 mei 2020, 06:17
Mooie dieren hoor, maar die Callochromis vertonen alles behalve natuurlijk gedrag, die horen niet tussen de Cyps te hangen, in angst.
Ik zou je toch willen adviseren om iets aan je bestand te gaan doen, hoe zonde je het ook zal vinden.
Maar dit kan, uiteindelijk, ten kosten gaan van je vissen..
Dit is een moment opname van toen mijn nieuwe aanwinst net 5 min in de bak zaten neolamprologus furcifer en mastacembles. Ze vertonen nu natuurlijk verdrag 2 dominante cal. Mannen met broed / paaikuilen. De minder dominante mannen zwemmen met de dames mee en proberen nog stiekem te pronken.

Dus ze hebben het goed.

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 20 mei 2020, 21:28

Leuke beelden Ferdi!

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 20 mei 2020, 21:42

Alvast goed dat ze naar grotere bak gaan. De n.furcifer heeft maar 1 dominante man en callochromis 2. Velen zullen dat goed vinden. Maar naar mijn mening hebben ze zo weinig natuurlijk gedrag. Zelf probeer ik elke vis voldoende de ruimte te geven , zodat ze toch hun voornaamste natuurlijk gedrag kunnen hebben. Als er slechts enkele dat hebben, vind ik dat wel jammer.

tretofan

Bericht door tretofan » 20 mei 2020, 22:06

Ferdi schreef:
20 mei 2020, 21:21
Dus ze hebben het goed.
Dat is nogal een conclusie :?

De diertjes hebben weinig keuze natuurlijk.
Het is niet zo dag de nieuwe eigenaar z'n bak maar vol gooit met vis en dat de vissen dan zelf zeggen:
"Dit gaat niks worden, breng me maar terug"

Ik hoop in ieder geval dat je inderdaad vlug die grotere bak hebt of tijdig gaat uitselecteren.

MPS

Bericht door MPS » 20 mei 2020, 23:39

paulcourtial schreef:
20 mei 2020, 21:42
Alvast goed dat ze naar grotere bak gaan. De n.furcifer heeft maar 1 dominante man en callochromis 2. Velen zullen dat goed vinden. Maar naar mijn mening hebben ze zo weinig natuurlijk gedrag. Zelf probeer ik elke vis voldoende de ruimte te geven , zodat ze toch hun voornaamste natuurlijk gedrag kunnen hebben. Als er slechts enkele dat hebben, vind ik dat wel jammer.
Is natuurlijk gedrag in een aquarium niet een illusie? In de natuur kunnen dieren weggaan wanneer ze in het gedrang komen (bijvoorbeeld zwakste van 2 mannen die om een vrouwtje vechten of een vrouwtje wat niet op het aandringen van de man in wil gaan). In de natuur is nu eenmaal veel meer ruimte en zullen dit soort situaties veel minder vaak leiden tot de dood van de zwakste, wat helaas in het aquarium veel sneller zal gebeuren dan dat menig hobbyist zich beseft.

Natuurlijk is het bieden van zoveel mogelijk ruimte aan dieren in een aquarium een heel goed idee. Ik ben daar een groot voorstander van. Maar om nu dan te zeggen dat dit het natuurlijk gedrag in bevorderd vind ik eigenlijk niet terecht. Wellicht dat meer ruimte inderdaad iets meer natuurlijk gedrag tot gevolg zal hebben, maar ik geloof niet dat dat echt substantieel is.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 21 mei 2020, 07:26

Je kan in gewone aquarium vaak niet volledig het natuurlijke gedrag van de vissen bekomen. Inderdaad meestal veel te klein. Maar als je niet probeert om ze de mogelijkheid te geven in hun basis of voornaamste natuurlijk gedrag, vind ik dat wat jammer. En helaas is dat bij meeste het geval. Dus is de mening van velen om hunnen bakken vol te steken. Zolang ze niet dood gaan en eten, doen ze het toch goed denken ze dan. Als je bvb territoriale mannen niet voorziet van wat ruimte, dan geef je die vis geen kans om ook maar iets te tonen van wat hij is. Dat vind ik dan jammer.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 21 mei 2020, 11:56

paulcourtial schreef:
Dan moeten we ze allemaal vrij laten, ben ik van mening.
Dan hebben ze regen insecten etc te eten dan krijg je een natuurlijk gedrag te zien in verschillende seiezoenen. Dan is iedere bak gewoon te klein naar mijn inzien.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 21 mei 2020, 12:00

MPS schreef:
20 mei 2020, 23:39
paulcourtial schreef:
Is natuurlijk gedrag in een aquarium niet een illusie? In de natuur kunnen dieren weggaan wanneer ze in het gedrang komen (bijvoorbeeld zwakste van 2 mannen die om een vrouwtje vechten of een vrouwtje wat niet op het aandringen van de man in wil gaan). In de natuur is nu eenmaal veel meer ruimte en zullen dit soort situaties veel minder vaak leiden tot de dood van de zwakste, wat helaas in het aquarium veel sneller zal gebeuren dan dat menig hobbyist zich beseft.

Natuurlijk is het bieden van zoveel mogelijk ruimte aan dieren in een aquarium een heel goed idee. Ik ben daar een groot voorstander van. Maar om nu dan te zeggen dat dit het natuurlijk gedrag in bevorderd vind ik eigenlijk niet terecht. Wellicht dat meer ruimte inderdaad iets meer natuurlijk gedrag tot gevolg zal hebben, maar ik geloof niet dat dat echt substantieel is.
Helemaal mee eens, dan nog niet gesproken over het eten en de seizoenen het wisselen van dag tot nacht.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 21 mei 2020, 12:19

Tis toch niet omdat we ze niet hetzelfde geven als in de natuur dat je ze gewoon in je bak moet gooien. De beestjes mogen toch een beetje zichzelf kunnen zijn.

Plaats reactie