Leeftijd van vissen

over het meer, deze site, beurzen, winkels, etc.
Plaats reactie
ttowner

Leeftijd van vissen

Bericht door ttowner » 28 apr 2012, 10:32

Zes jaar gelden heb ik een koppeltje A. Sumbu overgenomen van Jordy. Deze zijn in de tussentijd nog een keer verhuisd van en naar de bak van mijn vader. Afgelopen weekend is het vrouwtje overleden; het mannetje is vorige zomer overleden....RIP allebei :roll: . Het koppeltje heeft dus circa zes jaar bij ons "gewoond" en ik weet niet hoe lang Jordy en degene van wie hij ze heeft overgenomen de vissen hebben gehad maar ze zijn dus minimaal een jaar of 7 geworden.

Nu hadden we thuis de discussie of dit nu échte bejaarde vissen zijn geweest en vroegen we ons af hoe oud de cichliden kunnen worden (in een aquarium dan he :wink: ). Ik heb ook wel eens verhalen gelezen dat vissen circa 20 jaar kunnen worden. Misschien is het een idee om de mogelijke leeftijden van de vissen die gehouden worden hier forum bij te houden? Uiteraard moeten de vissen dan niet te veel van eigenaar verwisseld zijn.

Dus hoe oud zijn bepaalde soorten bij jullie in de bak geworden?
Nothing beats a tangaquarium!!

Paula

Re: Leeftijd van vissen

Bericht door Paula » 28 apr 2012, 11:18

Het is al een prestatie op zich om vissen zo lang in je aquarium te houden. Meestal wordt er ruim voor die tijd al van bestand gewisseld. Vanuit dat oogpunt denk ik dat veel mensen daarom geen zinnig antwoord kunnen geven.
Over het algemeen worden vissen die actieve zwemmers zijn niet zo oud en de wat meer statige vissen ouder.

Bij aquabeek zat ooit een frontosa die zij al 24 of 25 jaar hadden. De desbetreffende vis is volwassen binnengekomen dus tel er nog maar een paar jaar bij op. Ook zijn er meervallen die zo oud kunnen worden.

Mvg Gijs
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

ttowner

Bericht door ttowner » 28 apr 2012, 11:42

Gijs en Paula schreef:Het is al een prestatie op zich om vissen zo lang in je aquarium te houden. Meestal wordt er ruim voor die tijd al van bestand gewisseld. Mvg Gijs
Na drie tot vier jaar merkte ik ook dat je toch een soort van band met de vissen krijgt. Sumbu's zijn weliswaar niet de meest speciale soorten maar toch werden juist déze exemplaren na een tijdje speciaal voor ons (zelfs mijn vriendin ja, die heeft niet zo heel veel op met aquaria dus dat moet toch wel wat zeggen :lol: ).
Nothing beats a tangaquarium!!

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 28 apr 2012, 12:32

Ook al heb je ze lang, soms vergeet je wanneer je vissen kocht, wat getallen niet betrouwbaarder maakt. Van de keren dat ik het opgeschreef kom ik soms op meer dan het dubbele van de levensverwachting in de natuur.

Ook de grote van de vis gaat dan ver boven wat in de boekjes staat. Heb Leleupi's volwassen gekregen, ongeveer 10 jaar gehad en ze waren dan 13 - 14 cm en heb ze daarna weggegeven. Precies hetzelfde verhaal voor een Julidochromis regani Kipili en die was 19 cm toen ik haar weggaf. Ik kwam jaren geleden bij Verduijn, die had een J. regani kikpili waar mijn vis een kleintje bij leek. Daarna nooit meer zoiets gezien.

Een vriend van me had een A. calvus waar je echt bang van werd. Was wel een wildvang, dus dan kun je de leeftijd al helemal niet meer achtwerhalen. Mijn L. multifasciatus heb ik ook al meer dan 6 jaar en de mannen zijn echte bulletjes. Wat je bij o.a. oude Lamprologus en Julidochromis ziet zijn de voorhoofdsbulten, dat maakt het geweldig om zulke vissen te houden. Iemand wees me er eens op dat grote oude lamproginen na verhuizen meestal sneller sterven, dan wanneer ze in hun oude huis waren gebleven. Uiteraard zou je een dergelijke stelling moeten onderzoeken, maar ik ben geneigd er in mee te gaan. Weliswaar is de kans dat een oude vis snel sterft groter, maar ik geloof niet dat het altijd toevallig is en ze de nieuwe omgeving niet op prijs stellen op hun oude dag.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 28 apr 2012, 13:39

[quote] Iemand wees me er eens op dat grote oude lamproginen na verhuizen meestal sneller sterven, dan wanneer ze in hun oude huis waren gebleven. Uiteraard zou je een dergelijke stelling moeten onderzoeken, maar ik ben geneigd er in mee te gaan. Weliswaar is de kans dat een oude vis snel sterft groter, maar ik geloof niet dat het altijd toevallig is en ze de nieuwe omgeving niet op prijs stellen op hun oude dag.[quote]

Zou dat verhuizen op latere leeftijd ook niet te maken met de hoeveelheid stress die een oude vis aan kan.
Je hoort dat zelfde ook wel bij oude mensen, jaren lang op een adres gewoond dan verhuizen en vervolgens zijn ze binnen no time overleden. Er is toch ook een gezegde: een oude boom moet je niet verplanten.

Paula

Bericht door Paula » 28 apr 2012, 15:19

Natuurlijk is bij verhuizen de waterkwaliteit ook een doorslaggevende factor. Het water is in NL nergens exact hetzelfde.
In een oude woonwijk zit veel kalk in de leidingen en in een nieuwe moet je rekening houden met het feit dat er mogelijk koper kan vrijkomen enz. Verhuizen van oude vis is altijd een risico want ze zijn al jaren aan dezelfde omstandigheden gewend en die veranderen dan zomaar. Ook de verzorging is nooit exact gelijk.

@Gert-Jan,
Jouw Leleupi's heb ik nog gezien en daar was ik eigenlijk wel jaloers op :oops:

Mvg Gijs
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

MPS

Bericht door MPS » 28 apr 2012, 20:25

Gijs en Paula schreef:Het is al een prestatie op zich om vissen zo lang in je aquarium te houden.
Inderdaad. Ik heb hier een groep Synodontis lycipinnis zwemmen die ik in het najaar van 2004 als 2-3 cm kleine visjes gekocht heb, maar dat zijn dan ook echt de enige die ik zo lang heb. Buiten die Syno's is het visbestand wel regelmatig omgegooid...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Jordy

Bericht door Jordy » 29 apr 2012, 09:37

De Sumbu shells heb ik gekocht van een Duitse kweker.
De beestjes waren rond de twee centimeter toen ik ze kocht, dus schat dat ze ongeveer een jaartje oud waren.

Bij mij hebben ze zeker 2,5 jaar gezwommen.
Chapeau voor de 6 jaar verzorging!

Plaats reactie