Tropheus en tretocephalus

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
doomen
Contacteer:

Tropheus en tretocephalus

Bericht door doomen » 29 jun 2009, 13:28

Neolamprologus tretocephalus passen die wel bij de tropheus, daar wordt geschreven dat ze jonge visje eten, of valt dat wel wat mee daar de jonge tropheus al te groot zijn

Melchior
Contacteer:

Re: Tropheus en tretocephalus

Bericht door Melchior » 29 jun 2009, 14:06

Bijna elke cichlide eet hele jonge visjes :)

Maar in dit geval ligt het grofweg aan een paar dingen: 1) hoe groot is de N. tretocephalus in kwestie, 2) wat ga je 'm voeren, 3) hoeveel schuilplek is er in de bak en 4) individueel karakter.

1) Ze groeien vrij traag, en een klein exemplaar eet natuurlijk minder makkelijk een net-losgelaten Tropheus op
2) Het is feitelijk een slakken-eter. Als je regelmatig wat slakken in de bak mikt heb je, behalve een heleboel spektakel (want het is echt gaaf om te zien hoe ze die slakken eten!), minder kans dat ze actief op Tropheus gaan jagen. Rovende cichliden hebben vaak de neiging vrij lui te zijn: krijgen ze voldoende te eten, gaan ze geen energie in jaag-gedrag stoppen.
3) De Tropheus-bakken met rovers die ik ken, waar veel schuilruimte is (met name kleine holletjes & kiertjes waar de rovers niet kunnen komen) overleeft een groot gedeelte van de jonge Tropheus.
4) De ene vis jaagt nu eenmaal meer dan de ander. De ervaringen met de hoeveelheid jaag-gedrag van rovers loopt erg uiteen.

Al met al: er is een goede kans dat je ruim jongen over blijft houden, zeker als je rekening houdt met bovenstaande. Maar 't blijft een rover
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

doomen
Contacteer:

Bericht door doomen » 30 jun 2009, 21:24

melchior heel erg bedankt, hier kan ik mee vooruit daar ik barst van de hoornslakken in de bak, wat op zich niet verkeerd is maar het zijn er nu wel erg veel.

JJW
Contacteer:

Bericht door JJW » 02 jul 2009, 00:39

Ik hield - na het plaatsen van een treto van zo'n 12-14 cm - nog slechts 1 jong over per broedsel.
Ik had toch een redelijke ban vol steen, maar mijn treto is een behoorlijk actieve rover.
Mijn vissen werden toen minimaal 2 keer per dag gevoerd, dus honger zal hij niet gehad hebben, wel voerde ik alleen maar OSI. Slakken had 'ie na een week allemaal naar binnen gewerkt.
“If you don't know where you are going, any road will get you there.”

MPS

Bericht door MPS » 02 jul 2009, 09:08

JJW schreef:Ik hield - na het plaatsen van een treto van zo'n 12-14 cm - nog slechts 1 jong over per broedsel.
Ik had toch een redelijke ban vol steen, maar mijn treto is een behoorlijk actieve rover.
Mijn vissen werden toen minimaal 2 keer per dag gevoerd, dus honger zal hij niet gehad hebben, wel voerde ik alleen maar OSI. Slakken had 'ie na een week allemaal naar binnen gewerkt.
Ik kan hier uit eigen ervaring aan toevoegen dat treto's echt prima spirulina eten. Daar zijn ze helemaal niet vies van.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Plaats reactie