Ideeën?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
MPS

Re: Ideeën?

Bericht door MPS » 09 mar 2020, 20:16

Ik zou geen Callochromis bij Tropheus plaatsen in een 160x80 bak.
Callochromissen zijn best fanatiek (zeker de mannen) en die hebben een flink stuk zand met gezichtsonderbrekingen nodig om echt goed gehouden te kunnen worden.
En elk stuk zandvlakte voor de Callochromis is een stuk aquarium waar geen rotsen voor de Tropheus geplaatst kunnen worden.

Mij lijkt je groep Ikola's, de gobies, je synodontis en een leuke koppelvormende rotsbewoner een prima visbestand voor je bak. En een leuke solitaire N. tretocephalus erbij? Die contrasteert qua kleur en vorm echt prachtig bij Tropheus en die doet het ook prima op een groenvoer dieet.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

tretofan

Bericht door tretofan » 09 mar 2020, 20:53

Ikola leven in het meer in een meer zanderig habitat, dan andere Tropheus, volgens Tanganyika cichlids in their natural habitat.
Dus dat zou op zich geen issue hoeven te zijn.

Ik denk inderdaad dat je zeker een punt hebt, qua het karakter. Ik zie er ook zeker van af.

De Tropheus en de granulosus staan hoe dan ook vast.
De Tropheus wil ik met de tijd terug brengen naar een drietal heren en 5 dames (dus een 3 a 4 dieren zouden er dan uit gaan).
Gobies hebben de hoogste voorkeur, maar ik wil een goede runner up hebben, mocht verkrijgbaarheid een issue blijken te zijn.

Qua rotsbewoners zie ik zelf geen meerwaarde.
Ik wil zo min mogelijk soorten en zo minimaal mogelijk in aantallen, om natuurlijker gedrag te bevorderen.
Alhoewel een koppel Altolamprologus fasciatus me dan weer wel machtige mooi lijkt, ook voor het grazer-jongbroed :wink:
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 09 mar 2020, 21:32

tretofan schreef:
09 mar 2020, 20:53
Ikola leven in het meer in een meer zanderig habitat, dan andere Tropheus, volgens Tanganyika cichlids in their natural habitat.
Dus dat zou op zich geen issue hoeven te zijn.

Ik denk inderdaad dat je zeker een punt hebt, qua het karakter. Ik zie er ook zeker van af.

De Tropheus en de granulosus staan hoe dan ook vast.
De Tropheus wil ik met de tijd terug brengen naar een drietal heren en 5 dames (dus een 3 a 4 dieren zouden er dan uit gaan).
Gobies hebben de hoogste voorkeur, maar ik wil een goede runner up hebben, mocht verkrijgbaarheid een issue blijken te zijn.

Qua rotsbewoners zie ik zelf geen meerwaarde.
Ik wil zo min mogelijk soorten en zo minimaal mogelijk in aantallen, om natuurlijker gedrag te bevorderen.
Alhoewel een koppel Altolamprologus fasciatus me dan weer wel machtige mooi lijkt, ook voor het grazer-jongbroed :wink:
A.Fasciatus is inderdaad een fraaie rover...zou echter geen koppel doen, die domineren de bak als ze jongen hebben.
Een solo man lijkt me prima.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Yogi

Bericht door Yogi » 09 mar 2020, 23:52

In mijn herinnering hebben Fasciatus geen broedzorg, de jongen blijven enkel nog een paar dagen bij de schelp van moeders waarna ze hun eigen weg gaan! Pa eet deze direct op als hij de kans krijgt. Dit is een hele brave en makkelijke vis identiek in gedrag als A compresseps en A calvus. De fasciatus zit alleen graag hoger en past in principe in elk bestand. Ze vormen geen koppels en hebben hun eigen plek in de bak nodig. Solo is deze vanzelfsprekend het beste te houden in de meeste aquariums.

tretofan

Bericht door tretofan » 10 mar 2020, 10:14

Bedankt heren ;-)
Is het dan zo dat een man en een vrouw elkaar de tent uit zouden vechten in mijn bak, of is het inderdaad meer op nakweek gebaseerd?

Yogi

Bericht door Yogi » 10 mar 2020, 20:03

De man gaat de vrouw graag achterna, omdat ze hoog zitten zwemmen ze vaak in elkaars zicht. Ligt dus ook aan de inrichting en medebewoner die het zicht breken. Groepen kunnen ook goed gaan. Het is geen zware agressie. Maar solo is safe het beste.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 10 mar 2020, 20:25

Yogi schreef:
10 mar 2020, 20:03
De man gaat de vrouw graag achterna, omdat ze hoog zitten zwemmen ze vaak in elkaars zicht. Ligt dus ook aan de inrichting en medebewoner die het zicht breken. Groepen kunnen ook goed gaan. Het is geen zware agressie. Maar solo is safe het beste.
Jij hebt die ervaring met A.Fasciatus in ruime bakken ...heel ander verhaal in de kleinere bakken.
300x220x95

tretofan

Bericht door tretofan » 10 mar 2020, 21:05

Ik ben nooit zo'n fan van solo vissen :roll: :oops:
Maar goed, als het echt niet kan, dan gebeurd het gewoon niet.
Zo zou ik straks dolgraag een granulosus dame in mn bak erbij hebben, maar dat is vragen om ellende.
Better safe than sorry :wink:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 10 mar 2020, 21:45

tretofan schreef:
10 mar 2020, 21:05
Zo zou ik straks dolgraag een granulosus dame in mn bak erbij hebben, maar dat is vragen om ellende.
Better safe than sorry :wink:
Solo of in relatief grote groep inderdaad.
2 of 3 exemplaren is oorlog.
300x220x95

Yogi

Bericht door Yogi » 10 mar 2020, 21:58

Of je houd de vrouwen deze zijn rustig onderling, mannen die lastig worden daar kun je altijd nog iemand anders een plezier mee doen die deze dan solo houd. Ik zou me niet teveel zorgen maken en het gewoon zorgvuldig aankijken.

tretofan

Bericht door tretofan » 10 mar 2020, 22:13

Yogi schreef:
10 mar 2020, 21:58
Of je houd de vrouwen deze zijn rustig onderling, mannen die lastig worden daar kun je altijd nog iemand anders een plezier mee doen die deze dan solo houd. Ik zou me niet teveel zorgen maken en het gewoon zorgvuldig aankijken.
Dat klinkt goed ;-)

Plaats reactie