Visbestand aquarium 120cm(l) x 60 cm(d) x 75cm(h)

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
sieb amoraal

Re: Visbestand aquarium 120cm(l) x 60 cm(d) x 75cm(h)

Bericht door sieb amoraal » 16 mar 2017, 21:59

Erge kerels zoals jij het noemt wil ik niet zeggen. Tanganyika vissen zijn vissen met elk een eigen karakter.
En daar moet je gewoon rekening mee houden, wat je bij elkaar wil houden.

NielsO

Bericht door NielsO » 16 mar 2017, 22:15

Ik heb de combi multis/ellipsifer wel zonder problemen gehouden. Multis zaten in een hoekje en de alen konden zonder problemen door de rest van de bak. Weet niet of similis feller zijn, maar het kan ook per situatie gewoon verschillen natuurlijk.

Misschien toch veiliger om voor een koppel rustige slakkenhuiscichliden te gaan dan voor minder risico met de combi alen/slakkenhuiscichliden.

Ik heb multis, l. Occellatus en n. Caudopunctatus met de alen gehouden zonder problemen.

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 19 mar 2017, 16:22

Ja dat karakter is hetgeen dat me net aanspreekt maar ik heb nog geen ervaring in Tanganyika dus het is wat zoeken.
Een geluk dat er forums als deze bestaan en mensen zoals jullie met ervaring :)

Dan zou ik voor de multis gaan met de alen als dat zou lukken.
Ik ben aan een achterwand bezig nu met een hoekmodule rechts dat een rotsmassa is en de linkerkant verf ik dan blauw om meer diepte te creëren .. En men schelpen zou ik dan in de rechterhoek leggen .

NielsO

Bericht door NielsO » 19 mar 2017, 22:10

Als Sieb zegt dat de combi multi's/similis met alen fout kan gaan zou ik daar wel waarde aan hechten en er nog even over nadenken. Bij mij ging het goed, maar dat is dus geen garantie, Sieb's bak is een stuk groter dan die van mij en toch ging het daar dus niet helemaal lekker. Je kan het doen, maar loopt dan dus wel een risico dat het fout gaat. :wink:

De inrichting moet wel goed komen als ik het zo hoor!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 20 mar 2017, 17:37

NielsO schreef:Als Sieb zegt dat de combi multi's/similis met alen fout kan gaan zou ik daar wel waarde aan hechten en er nog even over nadenken. Bij mij ging het goed, maar dat is dus geen garantie, Sieb's bak is een stuk groter dan die van mij en toch ging het daar dus niet helemaal lekker. Je kan het doen, maar loopt dan dus wel een risico dat het fout gaat. :wink:

De inrichting moet wel goed komen als ik het zo hoor!
Jou alen waren wel wat groter dan die ik nu heb Niels.
Mijn ervaring is dat similis toch een stukkie pittiger in gedrag zijn dan multi's

NielsO

Bericht door NielsO » 20 mar 2017, 23:32

Mijn ellipsifer dame was een cm of 20/25 inderdaad. Daar zat geen tot amper groei meer in. Met jonge alen zou het inderdaad anders kunnen verlopen.

Leuk om te weten dat similis toch een stukkie pittiger zijn dan multi's. Ik wil nog een keer similis houden. Mocht iemand in het noorden een keer over hebben. :mrgreen:

Lieveke

Bericht door Lieveke » 21 mar 2017, 08:31

Ik ben begonnen met een aquarium van dezelfde afmetingen, en ik heb een kolonie similisjes erin zitten.
Ik kan alleen maar bevestigen dat het karakter van de similissen niet mag onderschat worden... Het zijn fantastische visjes, ik ben er zot van, maar ze zijn inderdaad bang van niets of niemand.
Ik ben begonnen met 7 visjes, waarvan er 5 heel snel een kolonie'tje hebben gevormd. Na bijna een maand had ik mijn eerste nestje van ongeveer 12 baby'tjes (het kunnen er misschien wel ietsje meer zijn aangezien ze niet gemakkelijk te tellen zijn).
Mijn schelpjes lagen eerst ook in het midden van de bak, maar ik heb deze heel snel verplaatst naar de hoek van het aquarium aangezien ze hun territorium heel sterk verdedigen... Er was geen plaats meer voor mijn Julidochromis Transcriptus Kissi (arme beestjes hadden het heel hard te verduren). Probleem werd opgelost door het verplaatsen van de schelpjes.
Intussen verloopt alles heel harmonieus in mijn bak :)
Heel zeker rekening houden met de verschillende karakters van de visjes en dan komt alles wel in orde :wink:

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 21 mar 2017, 12:21

Ok thx :) Dan ga ik gaan voor de multis en kijken voor ellipsifer die al redelijk van grootte zijn.
Dat spreekt me net zo aan aan Tanganyika. Elke vis heeft zijn eigen karakter en de grootte speelt geen rol hehe.
Nu bezig aan men achterwand.

http://nl.tinypic.com/r/34fbpxy/9

Dan in de tegellijm zetten.
De overhangende rots zal goed zijn voor de Paracyprichromis nigripinnis en de steen links die ik gemaakt heb helt over en komt tot aan het oppervlak.
Zou ik de uitstroom van men twee potfilters in de rechtermodule verwerken?

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 20 apr 2017, 21:47

Hey,

Men achterwand van men bak is af en is bij deze ingericht met zelfgemaakte stenen en een paar kleine gewone.
Morgen gaat het water er in.

https://www.mupload.nl/img/pvjo7egskewwo.jpg

Dit wordt het bestand:

Boven
--------
10 Paracyprichromis nigripinnis blue neon (4m-6v)

Midden/bodem
--------------------
2 Julidochromis dickfeldi midnight blue (1m-1v)
1 Neolamprologus tretocephalus (1m)

Bodem
---------
2 Altolamprologus calvus black zaire of inkfin(1m-1v)
2 Mastacembelus ellipsifer of plagiostomus (1m-1v)
10 Lamprologus multifasciatus (3m-7v)
6 Synodontis petricola (2m-4v)

David

Bericht door David » 21 apr 2017, 17:15

Nice! Ben benieuwd hoe het er straks uitziet.

NielsO

Bericht door NielsO » 21 apr 2017, 17:25

Ziet er goed uit zo. Zou misschien nog voor iets minder zand gaan, maar het zal ook nog wel wat meer recht trekken wanneer het water er in zit.Hier ga je vast van genieten :)

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 21 apr 2017, 21:58

Thx! :) vandaag de plantjes er ingedaan. Juist nog wachten tot ik nog 1 plantensoort van het meer vindt en qua drijfplanten de Pista stratiotes dat ik een goede nitraatvreter heb :)

https://www.mupload.nl/img/zdhru1fnd5air.jpg

Ja het zand is nog flink gezakt en ik ga er vanuit dat ze er toch gaan ingraven en hun ding zullen doen :)

NielsO

Bericht door NielsO » 21 apr 2017, 23:49

Ik zou behalve de pistia geen planten toevoegen hoor. Je hebt met de planten de holen nu dicht gemaakt, dat is zonde naar mijn mening :wink:

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 22 apr 2017, 00:27

De holen zijn niet dicht hoor :) En als de planten in de vissen hun weg staan dan maken ze er toch korte metten mee hehe.

David

Bericht door David » 22 apr 2017, 09:32

Leuk hoor. Bedenk wel dat je met deze inrichting veel minder zwemruimte en liters water hebt en de vraag is of je hierop je visbestand moet aanpassen.

Plaats reactie