aantal verschillende xeno soorten

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
rphoenixutd

aantal verschillende xeno soorten

Bericht door rphoenixutd » 19 apr 2016, 16:19

beste

Even een kleine polsing, hoeveel xeno soorten kan je houden in een 250x90x90 bak?
Ze zijn sowieso de hoofdbewoner, er komt geen ventralis of dergelijke in.

Doel is dus een bak met veel zandoppervlak. Wat er wel zeker in komt is een groepje sumbu shells.

Mijn voorkeur gaat naar:

xenotilapia spillopterus
melanogenys
red princess

Indien mogelijk had ik er graag ectodus descampii aantoegevoegd of een school vrijzwemmers (lamprichytis?).

Een laatste vraag, kan in zo een bak evt een koppel eretmodus bij? of zijn deze te druk? er zullen sowieso rotspartijen voorzien worden.
Alvast dank voor de feedback.

De bak zelf wil ik niet te druk bevolken, er mag een zekere rust van afstralen.
Rekening houdende met evt nakweek en dus expansie visbestand...

mvg.
Nico

rphoenixutd

Re: aantal verschillende xeno soorten

Bericht door rphoenixutd » 25 apr 2016, 20:25

Niemand met raad, tips, eigen ervaringen? Me dunkt dat het hier heel kalm is geworden... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

misterb

Bericht door misterb » 09 mei 2016, 07:28

Hey

Hoe staat het met je bak en je bestand ?

mvg
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

rphoenixutd

Bericht door rphoenixutd » 09 mei 2016, 10:00

Hallo!

De bak komt er en zal dus vooral xeno's onderdak bieden.
Een ventralis komt er misschien ook bij (afhankelijk van de definitieve bakmaat).

Filtering zal gebeuren over twee potfilters die ik nog heb, een eheim pro II en een eheim pro III.
Voor wat oppervlaktestroming kan ik nog een extra tunze nano bijplaatsen die ik nog heb.
Verlichting worden ledstrips met enkele "spotlights" om zo wat bij te verlichten waar nodig, ik wil de bak achteraan wat donkerder maken en gewoon zwart houden van achtergrond, het idee dat het de bak dan dieper lijkt en de vissen kunnen wegzwemmen in de verte boeit me wel.

Wanneer de bak er komt? Eerst even verhuizen en in onze nieuwe woonst intrekken, dan alles opmeten en de bak laten maken.
De bak zal een betonplex bak worden, met wat geluk heb ik zelfs al iemand in de buurt met ervaring die deze wil maken :mrgreen: :lol: :lol:

Realisatie van dit alles? September, er is geen haast bij. Ik ben nog steeds op zoek naar sommige vissen, pas als ik alles heb of weet zitten begin ik er aan.

De sumbu shell en nakweek van spilopterus , ectodus descampssi is en blijft hard to find. Wildvang dieren zijn ook een optie maar dan loopt de prijs ook weer op.
De nadruk nog eens op de recente koop van een nieuwe woning en wat verbouwingen, .. als ik de bak ook wil dan moet ik hier en daar "snoeien"... :cry: :wink:

rphoenixutd

Bericht door rphoenixutd » 09 mei 2016, 10:00

Hallo!

De bak komt er en zal dus vooral xeno's onderdak bieden.
Een ventralis komt er misschien ook bij (afhankelijk van de definitieve bakmaat).

Filtering zal gebeuren over twee potfilters die ik nog heb, een eheim pro II en een eheim pro III.
Voor wat oppervlaktestroming kan ik nog een extra tunze nano bijplaatsen die ik nog heb.
Verlichting worden ledstrips met enkele "spotlights" om zo wat bij te verlichten waar nodig, ik wil de bak achteraan wat donkerder maken en gewoon zwart houden van achtergrond, het idee dat het de bak dan dieper lijkt en de vissen kunnen wegzwemmen in de verte boeit me wel.

Wanneer de bak er komt? Eerst even verhuizen en in onze nieuwe woonst intrekken, dan alles opmeten en de bak laten maken.
De bak zal een betonplex bak worden, met wat geluk heb ik zelfs al iemand in de buurt met ervaring die deze wil maken :mrgreen: :lol: :lol:

Realisatie van dit alles? September, er is geen haast bij. Ik ben nog steeds op zoek naar sommige vissen, pas als ik alles heb of weet zitten begin ik er aan.

De sumbu shell en nakweek van spilopterus , ectodus descampssi is en blijft hard to find. Wildvang dieren zijn ook een optie maar dan loopt de prijs ook weer op.
De nadruk nog eens op de recente koop van een nieuwe woning en wat verbouwingen, .. als ik de bak ook wil dan moet ik hier en daar "snoeien"... :cry: :wink:

misterb

Bericht door misterb » 09 mei 2016, 12:14

Ken ik :wink:

ook verbouwingen gedaan en dan moet je keuzes maken. Over de ventralis zou ik toch nog een goed denken. Heb er ook een gehad. zeer mooi maar enorm druk t.o.v xeno's.

alvast succes met de verdere plannen

rphoenixutd

Bericht door rphoenixutd » 10 mei 2016, 10:41

Wat zijn jouw bevindingen dan?

Ik begin meer en meer "zekerheid" te krijgen over de bevolking van de bak.

Een grote groep spilopterus komt er in als "vrijzwemmer", dit omdat ze in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht toch voorkomen in de overgangszone, ze houden zich graag op boven en rond rotsen (met voldoende zandpartijen).

Een groep sumbu shell is ook een must. Die krijgen ergens een eigen schelpenkerkhof in de bak.

Graag dan de ventralis (1M en 4V) ? en eventueel nog een groepje xeno's in harem (hier ben ik nog niet uit welke, ook afhankelijk hoe makkelijk alles te vinden is. De leptura, ochrygenys, flavipinnis, ... het kan allemaal. Zien welke beschikbaar is.

Ectodus descampii zou leuk zijn. Maar nog even wachten met deze beestjes

misterb

Bericht door misterb » 10 mei 2016, 12:28

Hey Nico

Ik heb een lange tijd een Ophthalmotilapia ventralis Tembwe gehad. Dit was enkel een Wildvang man, was een overblijver van verduijn.

zeer mooie vis en opzich viel het wel mee, maar hij kon wel zijn lastige momenten hebben als hij aan het pronken was. ten nadele van andere vissen.

als je bak groot genoeg is zou het misschien wel gaan maar mijne was al 260 en vond het toch niet ideaal.

rphoenixutd

Bericht door rphoenixutd » 10 mei 2016, 13:27

misterb schreef:Hey Nico

Ik heb een lange tijd een Ophthalmotilapia ventralis Tembwe gehad. Dit was enkel een Wildvang man, was een overblijver van verduijn.

zeer mooie vis en opzich viel het wel mee, maar hij kon wel zijn lastige momenten hebben als hij aan het pronken was. ten nadele van andere vissen.

als je bak groot genoeg is zou het misschien wel gaan maar mijne was al 260 en vond het toch niet ideaal.

Zonde, ik had graag een harem ventralis gehouden. Weet je toevallig welke de mooie helderblauwe variant is? De tembwe is de zwart witte, de orange cap ken ik ook en de longola "sunflower" is het ook niet. de nasuta en de kipili variant is het ook niet. :oops: :oops:

Is de furcifer kwa karakter intenser en drukker? anders schakel ik wel over van ventralis naar furcifer; :wink:

misterb

Bericht door misterb » 11 mei 2016, 07:15

bedoel je deze ?

Ophthalmotilapia Ventralis Chituta : ik weet ze ook zitten dan

ik zeg niet dat het niet gaat, het is alleen mijn ervaring bij mijn man. Michael ( Mich ) heeft ze ook gehad en dacht dat hij ze ook heeft weg gedaan vanwege te druk hoewel dat hij er ook weer spijt van heeft gehad omdat dat juist leven in het aquarium bracht..

alleen moet je ook rekening houden met de andere soorten he ...

rphoenixutd

Bericht door rphoenixutd » 11 mei 2016, 11:05

misterb schreef:bedoel je deze ?

Ophthalmotilapia Ventralis Chituta : ik weet ze ook zitten dan

ik zeg niet dat het niet gaat, het is alleen mijn ervaring bij mijn man. Michael ( Mich ) heeft ze ook gehad en dacht dat hij ze ook heeft weg gedaan vanwege te druk hoewel dat hij er ook weer spijt van heeft gehad omdat dat juist leven in het aquarium bracht..

alleen moet je ook rekening houden met de andere soorten he ...
Is de furcifer een betere keuze ivm die drukte?
Is er sprake van stress bij de andere vissen door de ventralis? als dat het geval is komt hij er niet in. :)

Marco1969

Bericht door Marco1969 » 11 mei 2016, 11:55

Ventralis is behoorlijk pittig, naar alle vissen toe, zo is onze ervaring. Zelfs halfwas frontosa's treedt hij tegemoet.
265x60x70 Hoofdbewoners C. Gibberosa Blue Zaïre Moba F1

misterb

Bericht door misterb » 11 mei 2016, 12:21

met de Cyathopharynx furcifer heb ik geen ervaring..
is er sprake van stress bij de andere vissen door de ventralis? als dat het geval is komt hij er niet in. :)
voor sommige soorten die je wilt nemen zou ik het persoonlijk afraden.

rphoenixutd

Bericht door rphoenixutd » 11 mei 2016, 15:43

De furcifer had ik zelf niet als favoriet in gedachten. De vis vraagt veel aandacht en eist makkelijk een volledige 200cm bak op.
Ik las dat de ventralis daar tolerant(er) in was vandaar de keuze voor de ventralis. Ik kijk de kat nog even uit de boom en les nog wat in ivm ventralis - xenotilapia. Vooral ervaringen van mensen met deze combo en hun bakmaat + inrichting zijn daar relevant voor.
Indien de bak kleiner is dan gehoopt (die prachtige vriendin van mij moet er ook elke dag passeren en kunnen van genieten) dan komt er geen ventralis of furcifer. We zien wel.

In het verleden had ik al enantiopus kilesa, deze vis was ook wel een parel om te volgen en te bekijken. Alleen vond ik deze al vrij druk en de bak echt bezetten. De ventralis zal hier wel een overtreffende trap van zijn dus dat moet ik even rustig laten bezinken. :wink: :wink:

Alvast dank voor de ervaringen te delen Misterb!

Plaats reactie