Nieuwe start, Nieuw bestand

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Peterservais

Re: Nieuwe start, Nieuw bestand

Bericht door Peterservais » 12 feb 2014, 21:32

Zou het ook kunnen met een andere variant van de Tropheus familie? of leent de duboisi zich hier het beste voor?
Ik heb de foto's bekeken op je site, ik vind het een erg leuke bak om te zien met overal leven. Dat vooral is iets wat mij aanspreekt.
Is je aquarium vol stenen ook goed schoon te houden? Ik zag wel dat je veel filtert en filtert met 2 filterpompen.
Deze setting is een erg leuke optie! Bedankt!

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 12 feb 2014, 21:42

130x50x50 is echt wel heel klein voor Tropheus...een harempje 1/2 of 1/3 Dubois kan nog net...en dan zorgen voor voldoende afleiding door medebewoners.
Thijs zijn bak is er naar ingericht, veel stenen en een kudde Gobies :wink:
300x220x95
No lift...like an airlift.

Eddy Tensen

Bericht door Eddy Tensen » 12 feb 2014, 21:48

Als je voor Tropheus Duboisi gaat zou mijn advies zijn 1 man en een aantal vrouwen 3 a 4. Mijn ervaring is echter dat je veel meer interactie krijgt wanneer de groep groter is, dus ook een groter aquarium.

Ik heb zelf in een vorige bak met de maten 125x50x50 een groep van 11 paracyps nigripinnis gehad in de verhouding 4m 7 v, met een koppel altolam. calvus, neolampr. leleupi en meerdere lamprologus mult. Hierin had ik ook 5 phylonemis typus. Misschien niet helemaal biotoop/vindplaats correct, maar smaken verschillen. :wink:

Er zijn zeker veel mogelijkheden voor in jou bak, succes er mee.

gr ET
20 Tropheus duboisi maswa
4 Neolamprologus leleupi
4 Julodochromis marlieri
1 Altolamprologus compr fire fin
4 Lamprologus mult.
7 Synodonthis luc. poly white

Kiriza

Bericht door Kiriza » 12 feb 2014, 22:53

Zelf ook een groep cryps gehouden in een bak van 120. Ging op zich goed alleen de dominante man had 3/4 van de bak de rest zat op een kluitje in een hoek. Dat de mannen elkaar afmaakte viel wel mee.
Tanganyika it's a way of life

Edin

Bericht door Edin » 12 feb 2014, 23:00

Eddy Tensen schreef:Als je voor Tropheus Duboisi gaat zou mijn advies zijn 1 man en een aantal vrouwen 3 a 4. Mijn ervaring is echter dat je veel meer interactie krijgt wanneer de groep groter is, dus ook een groter aquarium.
Wat is het doel van die interactie dan? Met de wetenschap dat duboisi nimmer in grote groepen worden gesignaleerd?
Dient het de dieren? Of de aquariaan?
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Peterservais

Bericht door Peterservais » 13 feb 2014, 00:02

Allereerst bedankt voor de reacties tot nu toe!

Het gaat voor mij vooral om een combinatie die goed werkt. Zo veel mogelijk natuurgetrouw.
Een harmonieus bestand waarbij zo min mogelijk gekke situaties ontstaan. (voor zover je daar vat op kan hebben :wink:)
Het gaat mij er trouwens niet om dat wanneer het woord Tropheus genoemd word, dat ik ook Tropheus wil hebben.
Ik wil diverse opties tegen elkaar af wegen om zo tot een gedegen keuze te kunnen komen.

Iedereen houd zich vast aan de voorgeschreven bakmaten per soort, wat natuurlijk goed is, maar hierdoor kan je simpelweg wel een hoop soorten wegstrepen terwijl je met je bakmaat redelijk op het randje zit van wat de soort als minimale bakmaat zou moeten hebben. (ik heb het nu natuurlijk niet over frontosa's in een meterbakje :wink: )

Ik vind het bestand van Thijs een aardig out of de box bestand, waar ik zeker voor open sta.
In mijn huidige bak kan ik geen groep (10+) Tropheus kwijt, dat is simpel.
Maar als het op deze manier toch mogelijk word om Tropheus te houden, het zij in een combinatie van 1/3 of 4, vind ik het wel interessant om een dergelijke samenstelling te overwegen. In combinatie met Gobi's is dat in mijn ogen een hele mooie combi. Eventueel aangevuld met een Alto en/of een andere holenbroeder.
Het lijkt mij wel dat de Tropheus meer ruimte hebben in de setting 1/3 a 4 in een 130cm bak, dan in een 150cm bak met minimaal 10stuks. en meer mannen. Of is dit niet zo rechtlijnig?

De bak van Thijs bewijst wel dat een dergelijke samenstelling goed kan gaan.

Peterservais

Bericht door Peterservais » 17 feb 2014, 12:32

Jammer dat een topic soms weer snel kan doodbloeden..

Mocht iemand nog andere suggesties hebben voor een leuk bestand dan hoor ik dat uiteraard graag.
Voor mij ligt er nog niets vast namelijk. Ik hoop dat jullie mij hier nog even verder mee kunnen/ willen helpen.

Peterservais

Bericht door Peterservais » 28 feb 2014, 21:18

Wat vinden jullie van het volgende bestand:

1/4 A. dewindti
1/1 A. compressiceps
1/0 N. pulcher
4x S. lucipinnis

Inrichting 130x50x50 ( van links naar rechts):
1/3 zand
2 steenstapels, 1 groot en hoog tot 2/3 van de bakhoogte tot de voorruit en 1 lager en kleiner. Tussen de stapels nog wat zand.
Vinden jullie dat er meer zandoppervlakte nodig is voor A. dewindti?

Ik hoor het graag!

Gr. Peter

stijn12

Bericht door stijn12 » 01 mar 2014, 14:50

Dewindti vind ik de bak te klein voor, ik heb ze in 160x50x50 gehouden en dat was toch ook wat te klein voor deze nog best fors wordende vissen. :)

Ik zou gaan voor wat Xeno's, Ectodus etc
200x60x60

Peterservais

Bericht door Peterservais » 01 mar 2014, 17:47

Bedankt voor je reactie!
In welke samenstelling heb je ze toen gehouden?
Had je wildvang of nakweek?

Ik vind vedervinnigen erg mooi, dewindti zou de enige optie zijn voor een bak <150cm
Ik geloof dat een verhouding met 1 man met een harem. Voorgeschreven stond voor min. 120cm.
In welk opzicht vond je ze te groot voor een jouw 160cm bak?

stijn12

Bericht door stijn12 » 01 mar 2014, 20:04

Ik had nakweek zwemmen, exacte verhouding weet ik niet meer, enkele mannen en meer vrouwen.

Ik vond ze in hun gedrag te uitbundig voor mijn bak, het zijn toch vissen die veel en graag zwemmen natuurlijk.
Ook konden de vrouwen en niet dominante mannen niet zo goed vluchten in een bak van deze maat, ik raad voor deze vissen toch minimaal 200x70/80 aan....

De mannen moeten niks hebben van de vrouwen als ze niet in staat zijn om af te zetten.

Ectodus, heb ik ook in de zelfde bak gehouden en vond ik erg leuke vissen alleen waren ze bij mij niet zo kleurrijk, kan ook aan de variant gelegen hebben natuurlijk.
200x60x60

Peterservais

Bericht door Peterservais » 02 mar 2014, 23:08

@Stijn, Goed om nog wat achtergrondinfo te weten over de A. dewindti! Het leken mij al vrij levendige en zwemlustige vissen. Zou een bak van 130cm ook te klein zijn voor een enkele man? met een harem vrouwtjes? Aangezien je ze waarschijnlijk met meerdere mannen gehouden hebt jouw setting..

Ectodus vind ik ook een erg leuk visje, maar ik denk dat deze meer zandoppervlak nodig heeft dan de dewindti, omdat de dewindti minder zandgebonden lijkt en ook meer boven de rotsen hangt.
In welke samenstelling is de ectodus te houden in een 130cm bak? is een verhouding van 2/4 oid te doen? In combinatie met het bestand die ik hiervoor genoemd heb? Meer mannen geeft ook meer pronkgedrag wat de kleuren ook weer goed doet natuurlijk, maar het moet wel passen natuurlijk.

stijn12

Bericht door stijn12 » 03 mar 2014, 08:03

De dewindti mannen zijn ook erg fel naar de vrouwtjes zoals ik zei, dus ik denk dat 130 cm toch echt te weinig is. Dewindti hebben juist meer zand nodig, de man bouwt een reusachtige krater waar deze in pronkt. Ectodus maakt een veel kleineren, en 2m/4v moet wel kunnen in die bak met dat bestand.
200x60x60

Peterservais

Bericht door Peterservais » 03 mar 2014, 17:14

Ok, dat is duidelijk.
Bedankt voor de uitleg!

Peterservais

Bericht door Peterservais » 03 mar 2014, 20:57

Ik las net in het topic van Art dat de Ectodus best wel een gevoelig visje is en dat ze zomaar om zouden kunnen vallen.
Is dit een sporadisch iets of is dit iets wat vaker voor komt?

Plaats reactie