Nieuwe start, Nieuw bestand

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Peterservais

Nieuwe start, Nieuw bestand

Bericht door Peterservais » 30 aug 2013, 21:48

Hallo allemaal,

Mijn aquarium, 130x50x50
Het bestand die ik voor ogen heb, gecombineerd met het bestand die ik nu nog heb..

1m Neolamprologus Pulcher
1m Altolamprologus Compressiceps
5st. Synodontis Petricola

1v Cyprichromis Leptosoma `bulu point`
6m 6v Paracyprichromis Brieni (Yellow cheek of velifer)
2m 4v Ectodus Descampsii

Voor de inrichting wil ik veel zand en dus ook veel open ruimte, ik wil hier en daar een steen neerleggen in het zand en tegen de achterwand wat leisteen zetten..

Hoe denken jullie over deze combi....

JohnP

Re: Nieuwe start, Nieuw bestand

Bericht door JohnP » 31 aug 2013, 08:47

Ik persoonlijk zou de N. pulcher er uit halen en C. leptosoma ook.
De pulcher zou wel eens rot gaan doen, de eenling leptosoma is ook niet leuk je zou ze kunnen uit breiden maar dan moet je weer andere soorten weg laten. :D

Peterservais

Bericht door Peterservais » 01 sep 2013, 09:35

Bedankt voor je reactie John.

Ik twijfelde ook al of de N. pulcher een goede match is met de rest.
Een koppeltje A.calvus of compressiceps ipv. die ene pulcher is een betere keuze waarschijnlijk.

JohnP

Bericht door JohnP » 01 sep 2013, 10:11

Idd de Altolamprologus is gewoon veel rustiger naar de medebewoners.
Maar wat gaat het dan verder worden :!: :D

Peterservais

Bericht door Peterservais » 01 sep 2013, 16:58

Ik twijfel tussen een groep cyps, wat natuurlijk ook erg mooi is, of een groep paracyps.

Ze zijn beide erg mooi en hebben hun charmes.
Als ik voor een groep cyps ga dan denk ik dat het de Utinta's worden in plaats van de bulu points.
De andere paracyps vind ik ook erg mooi en wat subtieler qua kleurtjes en gedrag.

Ik weet niet hoe stressgevoelig de ectodus is, en wat het beste matcht

Corwin de Kok

Bericht door Corwin de Kok » 01 sep 2013, 17:11

Peterservais schreef:Ik twijfel tussen een groep cyps, wat natuurlijk ook erg mooi is, of een groep paracyps.

Ze zijn beide erg mooi en hebben hun charmes.
Als ik voor een groep cyps ga dan denk ik dat het de Utinta's worden in plaats van de bulu points.
De andere paracyps vind ik ook erg mooi en wat subtieler qua kleurtjes en gedrag.

Ik weet niet hoe stressgevoelig de ectodus is, en wat het beste matcht
1.30 kantlengte is te klein voor "haringcichlides" ongeacht welke!

JCB

Bericht door JCB » 02 sep 2013, 00:30

De enige geschikte "haringcichlide" in mijn ogen is de Nigripinnis gezien die echt een stuk minder zwemmen dan de andere soorten.
Maar de brieni en Cyprichromis soorten zou ik niet houden in een aquarium kleiner dan 150cm.
Tanganyika, it's a kind of magic.

JohnP

Bericht door JohnP » 02 sep 2013, 09:49

Toch wel raar de meeste leden die C. leptosoma s hebben gehouden hadden ze in een bak van 120x50x50.
Nu wordt er gezegd dat een bak van 130 te klein is, ik heb ze altijd in een 150x50x60 gehouden.
Maar er worden hier wel dingen tegen gesproken of heet dat in 120cm baken houden van C. leptosoma pionieren. :lol:

Willy

Bericht door Willy » 02 sep 2013, 10:25

Zelf heb ik nooit haringcichlides gehouden, maar Volker Puttberg, een erkende deskundige op dit gebied, raadt op grond van eigen ervaring minimaal 120 bij 50 bij 50 aan.

Op dit forum staat dat formaat genoemd bij de voorbeeldbestanden en als je hier rondneust, vind je ook aquaria beschreven van mensen die met succes haringcihlides houden in zulke bakken.

Wil je aan de veilige kant zitten dan neem je het advies van JCB ter harte en neem je de "Blue neon". Dan moet je wel de verlichting aanpassen, in te fel licht gaat de kleurenpracht verloren.

Groet,

Willy

Peterservais

Bericht door Peterservais » 03 sep 2013, 11:41

Ik sta er ook een beetje van te kijken, een paar jaar geleden, toen ik ze hield in mijn aquarium was er niemand die de minimale bakmaat van 150x50x50 noemde. Deze stond toen echt vast op 120x50x50 voor cyps en voor paracyps op 100x50x50 oid.
Het is mij ook opgevallen dat naar mate de bakmaat van de meeste forumbezoeker gegroeid is, ook de minimale bakmaat voor de meeste soorten is gegroeid.
Het is natuurlijk wel zo dat het prettiger is voor deze vissen om voldoende zwemruimte te hebben. Dus enigzins ben ik het wel eens met jullie mening.

Ik zag laatst bij verduijn op de site staan dat je een groepje tropheus kan houden in een bak van 130x50x50. Dit is dan zeker helemaal absurd?

JCB

Bericht door JCB » 03 sep 2013, 11:48

Je kan ze wel houden in een 120cm bak. Maar de kans dat het fout gaat is een stuk groter.

Ik heb Cyprichromis in 120, 130, 150 en 160cm gehouden. In die laatste 2 bakken heb ik noooooit problemen gehad. In de 130cm heb ik ze niet heel lang gehouden dus durf ik niks over te zeggen. In mijn 120cm bak maakten de mannen elkaar echt af.

De enige manier om ze in een 120cm bak te houden lijkt mij een overdaad aan dieren/mannen. Dus zeker 15 stuks waarvan een stuk of 8 mannen. Zo blijven ze in leven. Maar een goed leven hebben ze in mijn ogen niet echt. Dit is ook de reden dat ik ze al lange tijd niet gehouden heb gezien ik mijn 120cm bakken niet groot genoeg vind.

En is de afgelopen tijd de minimale bakmaat voor soorten gegroeid? Zeker bij sommige forum bezoekers.
Is dat terecht? Bij sommige soorten wel, bij andere niet en dat heeft soms idd te maken met de bakmaat van de persoon die adviseert.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Peterservais

Bericht door Peterservais » 12 feb 2014, 17:13

Na mijn laatste reacties ben ik mij opnieuw gaan inlezen, het is natuurlijk ook zo dat er met de jaren weer een aantal erg leuke soorten bijgekomen zijn.
Ik heb in mijn eerste reactie het gehad over E. descampsii wat een erg leuk visje is natuurlijk. Maar ik wil toch even verder kijken dan het geen wat ik nu in mijn hoofd heb. Er is zo veel om uit te kiezen dat ik het even kwijt ben.

Misschien vinden jullie het leuk mij op gang te helpen met een aantal leuke visbestanden voor een 130x50x50 bak.

Dus meer in de zin van, als jullie een 130x50x50 aquarium hebben, waar zouden jullie voor kiezen?
Vooral met het oog op de verschillende biotopen in het meer een kloppend bestand.
- Een bestand voor de kustzone:
- Een bestand voor de overgangszone dieper holenbroeders:
- Een bestand voor diepwater bewoners.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen met leuke suggesties

Alvast bedankt!

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 12 feb 2014, 17:27

Zie mijn bak 8-)
135x50x50, kustzone met 9x Eretmodus, 1x Tanganicodus, 1/3 Tropheus, 3x Asprotilapia leptura, 5 Synodontis lucipinnis, 1/2 Caudopunctatus

Je zou dan als bestand kunnen gaan voor:
10x Eretmodus
1/3 Tropheus duboisi
2/2 Asprotilapia leptura
5x Synodontis lucipinnis
Koppel Altolamprologus fasciatus

De caudopunctatus die ik erbij heb zijn niet geheel biotoopcorrect, in plaats daarvan zou je nog Telmatochromis temporalis of Telmatochromis vittatus kunnen bijplaatsen.

Dit allemaal wel mits er voldoende schuilplekken zijn, dus de hele bak volgooien met stenen 8-)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Peterservais

Bericht door Peterservais » 12 feb 2014, 20:09

Dat is wel een erg leuk en levendig bestand!
Hierbij ga je uit van een kustbestand/ overgangszone? Qua voer macht het in ieder geval wel goed!
Je geeft ze zeker enkel OSI Spirulina?

Nog even een paar vraagjes over je bestand.
1/3 Thropeus duboisi gaat gewoon goed? Omdat die normaalgesproken gehouden worden in grotere groepen..
Zou je ook een groepje van 2/6 of 3/(6 (of meer)) kunnen plaatsen en dan afzien van de asprotilapia?
of maken de mannen elkaar dan af?
Duboisi is wel het minst agressief van de Tropheusfamilie toch?

Omdat je een grote groep Eretmodus in je bak gedaan heb je geen last van een territoriaal gedrag?

Het zou een leuke optie zijn om deze kant op te gaan met mijn bak.. Bedankt!

Ik ben benieuwd wat er nog meer voor bestanden voorbij komen!

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 12 feb 2014, 20:48

Juist NIET meer Tropheus! Meerdere mannen bijelkaar zal echt niet gaan! Daarvoor zijn ze te fel. De Duboisi is inderdaad (naar ik heb vernomen) de minst agressieve.

Het idee van de groep eretmodus is juist dat ze afleiding aan elkaar hebben. Zou je bijv 2 paartjes combineren in een bak van dit formaat dan leid dit juist tot veel meer problemen zodra ze mot krijgen.

Ik voer ze inderdaad hetzelfde als Tropheus: OSI spirulina, Tetraphyll granules en Garnalenmix.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie