Advies over visbestand 130 x 60 x 60

Stel hier vragen over je (geplande) visbestand
Niekseb

Dag allemaal,

Ruim 20 jaar geleden heb ik mijn laatste aquarium met Tropheus en Eretmodus opgedoekt.

En nu ga ik weer beginnen met een Tanganyika bak. De afmetingen worden 130 * 60 * 60 (468 liter). Op de bodem zand en veel rotspartijen.

Wat een prachtige site is dit; ik heb al veel gelezen op dit forum, wat een enthousiasme en expertise, echt tof!

Het lijkt me dan ook leuk om jullie advies / mening te krijgen over het visbestand.

- Een kolonie L. Multifasciatus
- 10-12 Cyprichromis Leptosoma (Paracyprichromis Nigripinis is ook een optie, maar ook veel statischer)
- Een koppel / harem Xenotilapia Papilio
- 5 Synodontis Petricola
- Een koppel L. Leleupi
- Een koppel Telmatochromis Burgeoni
- Een koppel of losse N. Calvus

Een aardig volle bezetting, maar we houden van variatie in gedrag, vorm en kleur.

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties!

Groet,
Niek
oostijnoo

Veeeel te veeeel vis.
En voor Cyp's is de bak te klein.
Tanganyika vissen hebben karakter...ze zitten elkaar dus snel in de weg.
Hou het bij 2 soorten die elkaar niet in de weg gaan zitten.
300x220x95
No lift...like an airlift.
Niekseb

Hi Oostijnoo,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik mezelf ook weer verder ingelezen en dit is inderdaad te veel. Het kwam voort uit het enthousiasme.

Ik kies juist voor Tanganyika vanwege het karakter en zeker vanuit de dieren zelf gezien moet dit ook op een gezonde manier tot uiting kunnen komen.

Het uitgangspunt is dat we graag een soort community willen waar van alles gebeurt, waar de verschillende soorten hun eigen ding doen en waarbij onderling best wat gezonde strijd mag zijn, maar overall wel gezonde balans. Qua waterchemie en voedselbehoeften moeten ze sowieso matchen en alle vissen moeten het goed naar hun zin hebben.

Ik zal een schets geven van de verschillende wensen (ook van mijn vrouw en onze zoontjes, het is bijna een gezinsproject :) ) en wellicht dat je dan advies hebt wat een mooi en gezond bestand kan zijn?

Dit zijn onze wensen:

- Veel interessant en actief gedrag
- Liefst ook wat mooie kleuren
- Goede verdeling over de waterlagen. Het liefst een combinatie van schelpenbewoners, rotsbewoners, zandbewoner en vrijzwemmers. En dus misschien een Synodontis soort. Maar dit zal dus niet gaan en daar moet ik dan een keuze in gaan maken

Hoor graag, bij voorbaat dank weer!

Hartelijke groet,
Niek
Niekseb

Bij "voorbeelden visbestand" zag ik bij een bak van 150*50*50 / 375 liter een aantal interessante combinaties. Mijn bak is weliswaar korter, maar wel dieper en meer liter (468). De hoogte is minder interessant.

Wie heeft een aquarium met vergelijkbare afmetingen (160 x 60 x 60) en goede ervaringen met een van onderstaande of wellicht andere combinaties?

150*50*50 / 375 liter
Neolamprologus-soorten, koppel (+zwerm) met Synodontis-soort (alle Tanganyika-soorten), Altolamprologussoort + Synodontis lucipinnis / PWZ
Groep Cyprichromis (10) + Altolamprologus calvus/compressiceps (2) + slakkenhuiscichlide + Synodontis lucipinnis / PWZ
Groep Paracyprichromis (15) + Altolamprologus calvus/compressiceps (2) + slakkenhuiscichlide + Synodontis lucipinnis / PWZ
Groep Cyprichromis (10) + Chalinochromis / Julidochromis (2) + slakkenhuiscichlide + Synodontis lucipinnis / PWZ
Groep Paracyprichromis (15) + Chalinochromis / Julidochromis (2) + slakkenhuiscichlide + Synodontis lucipinnis / PWZ

Bedankt alvast voor jullie reacties!
oostijnoo

Als het over de hobby gaat ...en zeker Tanganyika, ga je niet blij worden van mijn mening hoe om te gaan met de complexe vissen uit Het Tanganyika Meer.
Maar je vraagt advies...bij deze:

Community is niet mogelijk omdat de bak gewoon te klein is.
Je gaat dus keuzes moeten maken ...en die zijn beperkt.

Gezonde strijd bestaat niet...strijd is stress...stress geeft ziekten...ziekten geven dode vissen.

Er is ook geen sprake van waterlagen in aquaria met opgegeven afmetingen.

Mijn advies blijft 2 soorten:
Bv. Een kolonie slakkenhuis bewoners en een groepje Paracyp's.
Bij een goed ingerichte bak en aangepaste verlichting kan dit werken.
300x220x95
sieb amoraal

oostijnoo schreef:
27 feb 2025, 10:56
Als het over de hobby gaat ...en zeker Tanganyika, ga je niet blij worden van mijn mening hoe om te gaan met de complexe vissen uit Het Tanganyika Meer.
Maar je vraagt advies...bij deze:

Community is niet mogelijk omdat de bak gewoon te klein is.
Je gaat dus keuzes moeten maken ...en die zijn beperkt.

Gezonde strijd bestaat niet...strijd is stress...stress geeft ziekten...ziekten geven dode vissen.

Er is ook geen sprake van waterlagen in aquaria met opgegeven afmetingen.

Mijn advies blijft 2 soorten:
Bv. Een kolonie slakkenhuis bewoners en een groepje Paracyp's.
Bij een goed ingerichte bak en aangepaste verlichting kan dit werken.
Ga mee in het advies van Stijn. De bak is gewoon te klein voor meerdere soorten.
Tanganyika vissen zijn dieren met ieder hun eigen karakter.
Door er meer dan twee soorten in te zetten krijg je stress en met als gevolg dode vissen
Niekseb

Bedankt voor je reactie Sieb.

Lijkt me leuk om van mensen met een bak van vergelijkbare afmetingen te horen welke duurzaam succesvolle combinaties zij hebben.

Wellicht nog soorten / combinaties waar ik nog helemaal niet aan heb gedacht?

Ben benieuwd, dank jullie wel alvast!
sieb amoraal

Ik heb zelf in een vergelijkbare maat bak 140x60x60. Ooit een groep Paracyprichromis brieni met op de bodem een groep Neolamprologus multifasciatus gehouden. Matige verlichting, een aantal rechtopstaande stenen. En de bodem armvol met in mijn geval Neothauma schelpen. (Maar zie die tegenwoordig nog maar eens voor een redelijke prijs te krijgen) gewone wijngaard slakkenhuizen kan natuurlijk ook
Sensa

Ik heb een 160x80x60h gehad, en mijn bestanden draaiden toen (en nu ook weer :p ) om een grote (grote-grote) kolonie L.multifasciatus op een huge kerkhof (+500 slakkenhuizen) aangrenzend aan een rotspartij . Waar logischerwijs de neolamprologus soorten tussen en boven zaten.

Afhankelijk van de afmeting van je bak, kan je dan 1 of meerdere rotsbewoners toevoegen.
Bijv solo N.tretocephalus of een trio N.buescheri

Paracyps erbij als achtergrond vis. Wat syno’s en klaar :)

Omdat je met een kolonie multi’s werkt, is er altijd wat leuks te zien in je bak. Dikke vinnen naar elkaar opzetten. Dan de interacties nog van de multi’s en de rotsbewoners.. waardoor de multie mannen ineens gaan samenwerken. Echt heel leuk.

Is allemaal diep water dus weinig licht en prachtig om te zien.
Why be good? .. Go be great !
Niekseb

Hi Sensa,

Bedankt voor je leuke bericht en mooie levende beschrijving van jouw ervaringen, ik zie het al helemaal voor me! En bedankt ook voor je adviezen en tips.

Hoewel mijn bak kleiner is, hoop ik iets soortgelijks te creëren. Vroeger wel allerlei andere soorten Tanganyika cichliden gehad (voornamelijk Tropheus, Eretmodus, Cyprichromis & Julidochromis), maar nog nooit Shell dwellers.

Ik kijk er naar uit!

Groet,
Niek
Mooneater
Contacteer:

Kijk mijn dagboek ook eens door, die bak was iets kleiner (135x50x50). Je kan best wel wat in jouw maat hoor :)

Cyps en Paracyps beter niet, maar met handige indeling moet er wel iets te bereiken zijn.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)
Niekseb

Wow, 634 berichten over een periode van 3,5 jaar. Dat is met recht een dagboek, leuk zeg!

Helaas geen management summary :wink:

Her en der wat gescand en leuk om te lezen dat jij er ook Eretmodus & Duboisi in hield:-)
Mooneater
Contacteer:

Niekseb schreef:
01 apr 2025, 20:31
Wow, 634 berichten over een periode van 3,5 jaar. Dat is met recht een dagboek, leuk zeg!

Helaas geen management summary :wink:

Her en der wat gescand en leuk om te lezen dat jij er ook Eretmodus & Duboisi in hield:-)
En paracyps in het begin ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)
Niekseb

Paracyprichromis zit nog steeds in mijn achterhoofd, maar van wat ik er over gelezen en gezien heb is hun gedrag heel statisch. Ze hangen vooral en er gebeurt niet zoveel. Ben bang dat ik dat wat saai ga vinden.

Wie heeft andere ervaringen met Paracyps?
oostijnoo

Cyp's en Paracyp's hebben ruimte nodig....dan zie je een heel ander gedrag.
Ik had ooit een 10000L bak en mijn waarnemingen met Tanganyika vissen staan haaks op de "ervaringen" in de standaard-bakjes.
Sinds die waarnemingen ben ik ook anders gaan kijken naar Tanganyika opzich.
Ben resoluut voor een algemeen verbod aangaande deze bijzondere vissen.

Maar goed...
300x220x95
Plaats reactie