Julidochromis ornatus x Neolamprologus brichardii??!!

Stel hier vragen over je (geplande) visbestand
Plaats reactie
visliefhebber
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2013, 15:33
Locatie: Tull en 't Waal

Julidochromis ornatus x Neolamprologus brichardii??!!

In 2019 (meen ik) kocht ik een eenzame Neolamprologus brichardii bij Aquaria Veldhuis in Enschede, toen de winkel ging sluiten. Omdat ik beducht was voor de kolonievorming in geval van een paartje, liet ik het bij die ene vis. In de bak zwommen ook Neolamprologus leleupi, Julidochromis ornatus, en Lamprologus ocellatus, plus een schooltje Paracyprichromis nigripinnis. Van Julidochromis ornatus had ik dacht ik een paartje overgehouden, nadat ik wat nakomelingen hiervan, en ook van de leleupi's had weggebracht. Echter werd na enige tijd de ene Julidochromis ornatus voortdurend opgejaagd en gebeten, in een bak van 160 x60x50(h)! Uiteindelijk liep het niet goed af met de opgejaagde vis, dus had ik nog maar 1 Julidochromis ornatus over.

EN NU KOMT HET: enige tijd later zag ik vreemde nakomelingen, met een tekening die wel wat leek op die van Julidochromis ornatus, maar met een lierstaart! De enige plausibele verklaring is m.i. dat de overgebleven Julidochromis ornatus en de eenzame Neolamprologus brichardii hun knopen hebben geteld en het op een akkoordje hebben gegooid. Ik wist niet wat ik zag (zie ook bijgevoegde foto) en heb nooit gelezen dat deze zo niet-verwante soorten überhaupt kunnen kruisen. Nu is hybridisatie natuurlijk ongewenst, dus heb ik ze allemaal zo netjes mogelijk laten inslapen (muskaatolie). Probleem opgelost. Althans, dacht ik. En de Neolamprologus heb ik toen ook weggebracht, want ik zat niet op herhaling te wachten. Enige tijd later bleek dat er echter toch nog een exemplaar aan mijn aandacht was ontsnapt, ik noem het maar de F1-hybride, Deze F1 is nu inmiddels uitgegroeid tot een volwassen vis, met Neolamprologus b. trekken, alleen de oogkleur vind ik wat vreemd, alsmede de kleuren op de kieuwdeksels. Zie foto's. De laatste 2 foto's zijn van F2-vissen.

Meer alarmerend: deze F1 blijkt fertiel, want er zijn inmiddels een twintigtal nakomelingen, F2 dus. Omdat het aquarium overbevolkt raakt, wil ik het binnenkort leeghalen, en dan moet ik van die hybriden af. En die mogen natuurlijk niet in de handel terechtkomen, dus hetzij euthanasie, tenzij iemand ze wil hebben om dit verder te onderzoeken. Want bizar blijft het: hybriden met een Julidochromis kop en sommigen een Neolamprologus lierstaart, tenzij de Paracyprichromis hier medeschuldig is. Maar gezien het tolerante gedrag van de F1 jegens de F2 lijkt het me logischer dat het om Neolamprologus brichardii bloed gaat, deze soort is immers kolonievormend.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
160x60x50(h), 3x 58W T8 (1xAkva Stabil sunrise)
Ferplast BlueExtr1100+TetraEx1200; 700l/u druppelfilter
16 Tropheus duboisi "Maswa", 7 Neolampr ocellatus, 6 Neolamp kungweensis, 3 Julidochromis ornatus, 3 Synodontis spec. "Polli White"
Gebruikersavatar
tretofan
Berichten: 676
Lid geworden op: 20 dec 2010, 20:13
Locatie: Breda

Ik heb wel vaker aparte kruisingen voorbij zien komen op het net.
Ik moet zeggen, dat jouw dieren er best mooi uit zien. Ondanks dat ze ongewenst zijn.
Overigens zie ik er meer daffodil in dan brichardi :wink:
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!
Plaats reactie