Eemvoudig je eigen houten aquarium bouwen!

Plaats reactie
Yogi
Berichten: 1140
Lid geworden op: 11 feb 2007, 21:30
Locatie: Hardinxveld-Giessendam/ Zuid Holland

Een mooie aanvulling op alle informatie die reeds op dit forum gezet is sinds Bart het destijds heeft opgericht en nu dus word vervolgd door Björn!

Niets is zo leuk als je eigen bak bouwen. Vanwege het hout licht in gewicht en je kan er grote keien doorheen rollen en schuiven zonder eruit knallende glazen bodems!

Deze bak is mijn 9e zelfbouw aquarium en inmiddels heb ik mijn eigen ontwerp zo uit ontwikkeld.
Begonnen in 2007 met een betonplex aquarium wat destijds vrij vernieuwend was.

Stap voor stap zal ik het project hier laten zien. De afmetingen circa 150x120x65 waterhoogte.

Multiplex 18 mm dik.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yogi op 25 jul 2022, 21:32, 6 keer totaal gewijzigd.
Yogi
Berichten: 1140
Lid geworden op: 11 feb 2007, 21:30
Locatie: Hardinxveld-Giessendam/ Zuid Holland

Het mooie is dus dat je je eigen maten kan bepalen. Het handigste is deze te laten zagen bij de bouwmarkt.
Omdat ik deze stukken hout uit een diverse containers in de wijk heb gehaald ga ik deze dus zelf zagen.
Begin simpel: de bodemplaat, deze word bij mij dus: 146x116 cm.
Daartegen worden later de zijkanten geschroefd.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yogi op 18 jul 2022, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Yogi
Berichten: 1140
Lid geworden op: 11 feb 2007, 21:30
Locatie: Hardinxveld-Giessendam/ Zuid Holland

Tegen de bodemplaat worden de randen dus geplaatst. Deze bak is vrij lastig in vergelijking tot alleen een vooruit omdat hier ook zijruiten in komen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yogi op 11 jul 2022, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Yogi
Berichten: 1140
Lid geworden op: 11 feb 2007, 21:30
Locatie: Hardinxveld-Giessendam/ Zuid Holland

Na even knutselen wat je vooral rustig aan moet doen is dit het voorlopige resultaat!

Afbeelding
Gebruikersavatar
svl
Berichten: 363
Lid geworden op: 09 okt 2017, 20:27
Locatie: Vosselaar

altijd leuk en informatief
viewtopic.php?t=17346
160x60x60 eretmodus kasanga
Gebruikersavatar
Björn
Site Admin
Berichten: 1103
Lid geworden op: 25 mar 2013, 20:25
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Heel leuk om te volgen!
Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Gebruikersavatar
Erwin8
Site Admin
Berichten: 397
Lid geworden op: 06 apr 2013, 17:03
Locatie: Limburg / België
Contacteer:

Björn schreef:
12 jul 2022, 09:39
Heel leuk om te volgen!
Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg.
ik ook :-D
Yogi
Berichten: 1140
Lid geworden op: 11 feb 2007, 21:30
Locatie: Hardinxveld-Giessendam/ Zuid Holland

Afbeelding

Het handigste is om een lijn te trekken op 9 mm zodat je daar kunt schroeven. Dit keer heb ik zelfborende schroeven 5x50 mm gebruikt. Een stevige schroef. Deze zet je om de circa 8 cm. In hoeken kan je er 1 extra bijzetten.

Omdat deze bak zijruiten heeft ga ik extra stroken multiplex erover zetten, vanwege de stevigheid.
Heb je enkel een voorruit is dat niet nodig.
Laatst gewijzigd door Yogi op 18 jul 2022, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Yogi
Berichten: 1140
Lid geworden op: 11 feb 2007, 21:30
Locatie: Hardinxveld-Giessendam/ Zuid Holland

Afbeelding



Omdat in deze bak dus zijruiten komen plaats ik een extra stroken multiplex rondom overlappend over de andere voor extra stevigheid.

Heb je geen zijruiten dan heb je dus aan 4 platen hout voldoende met 4 stroken voor het raamwerk.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yogi op 25 jul 2022, 20:41, 7 keer totaal gewijzigd.
Yogi
Berichten: 1140
Lid geworden op: 11 feb 2007, 21:30
Locatie: Hardinxveld-Giessendam/ Zuid Holland

De zij en onder stroken maak je minstens 6 cm breed, de bovenste rand minstens 8 cm breed in verband met de te boren gaten achterin voor slangen en dergelijke en springende vissen!


In deze bak komen er enkel gaatjes voor luchtslangen, het verwarmings snoer knip ik door en monteer ik weer aan elkaar.


Afbeelding

Afbeelding

Je ziet de enorme hoeveelheid schroeven er zitten er nu 200 stuks 5x50 mm in een ook 200 3,5x30 mm, deze laatste om de platen aan elkaar te monteren. Zo zit alles stevig tegen elkaar getrokken.

Handig is het om de schroeven in het hout “te duwen”. Anders krijg je “bobbels”.
Laatst gewijzigd door Yogi op 25 jul 2022, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Yogi
Berichten: 1140
Lid geworden op: 11 feb 2007, 21:30
Locatie: Hardinxveld-Giessendam/ Zuid Holland

Op de bak komt 1 afneembare verstevingsstrip. Deze haak ik aan de achterkant over de bak en aan de voorkant haak ik die ik deze in een inkeping in de 2e laag multiplex.

Afbeelding

Afbeelding
Yogi
Berichten: 1140
Lid geworden op: 11 feb 2007, 21:30
Locatie: Hardinxveld-Giessendam/ Zuid Holland

Als de bak in elkaar is geschroefd en de randen geschuurd zodat de scherpe randen eraf zijn is het tijd voor de epoxy en de weefselmatten, in dit geval keperweefsel voor epoxy hars.

Het is handig eerst stroken voor de randen te knippen dus eerst de hoeken verstevigen!
Daarna kan je wat stukken plakken liefst niet te groot, kleinere stukken plakken is handiger met verwerken. Een flinke blokkwast van 10 cm breed werkt het beste.

Op onderste foto zijn er reeds 5 lagen epoxy aangebracht. Ingespoten met blauwe en zwarte kleurstof. Op de 6e laag zal er donker rivierzand worden gestrooid. Dit om het glimmen van de epoxy te laten verdwijnen en je krijgt een sterke zandlaag waar je stenen goed stevig tegen blijven staan! Achterwanden doe ik niet meer aan!


Afbeelding

Afbeelding

2 lagen epoxy op het multiplex is handig om een sterke onderlaag te krijgen voor de epoxy matten. Het ligt een beetje aan het weer (temperatuur) en de soort epoxy (de ene verharder werkt sneller als de ander) die je gebruikt hoe snel je lagen kunt herhalen. Dit varieert in mijn ervaring van 4 tot 24 uur!

De epoxy kan je tijdens het mengen vermengen met flesjes kleurstof (waterbasis).
Plaats reactie