Coen's 1400 liter Malawi

Hier kunnen alle Malawi-aquaria aan bod komen
Gebruikersavatar
MPS
Berichten: 2423
Lid geworden op: 18 sep 2004, 14:40
Locatie: Rotterdam

oostijnoo schreef:
CoenB schreef:
oostijnoo schreef:De aanwezigheid van hout... :?
hout?? waar, WAAR, WWAAAARRRR???
Was eigenlijk een vraag...had er dus een vraagteken moeten bijzetten... :oops:
Goed dat er dus geen hout aanwezig is, bij deze dus alvast niet de boosdoener.

Waarom zou hout iets met een vergiftiging te maken hebben?
Ik heb al ruim 10 jaar hout in Malawi en Tanganyika bakken en ik heb nog nooit een vergiftiging gehad...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist
Gebruikersavatar
oostijnoo
Berichten: 3049
Lid geworden op: 06 apr 2009, 21:26
Locatie: Wuustwezel, België.

MPS schreef: Waarom zou hout iets met een vergiftiging te maken hebben?
Ik heb al ruim 10 jaar hout in Malawi en Tanganyika bakken en ik heb nog nooit een vergiftiging gehad...
Gelukkig voor jou en je vissen !... maar er zijn ook mensen die andere ervaringen hebben met hout.
300x220x95
No lift...like an airlift.
Gebruikersavatar
CoenB
Berichten: 832
Lid geworden op: 09 aug 2007, 20:57
Locatie: Huissen

oostijnoo schreef:
MPS schreef: Waarom zou hout iets met een vergiftiging te maken hebben?
Ik heb al ruim 10 jaar hout in Malawi en Tanganyika bakken en ik heb nog nooit een vergiftiging gehad...
Gelukkig voor jou en je vissen !... maar er zijn ook mensen die andere ervaringen hebben met hout.
Ligt denk ik enorm aan het rijpen van het hout. Sommige stukken kunnen (volgens mij) stoffen afgeven die de PH omlaag brengen.....
Gebruikersavatar
Tanganyikart
Berichten: 4846
Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:23
Locatie: Rotterdam

Hout geeft zo wie zo stofjes af, plomp maar een flink stuk in een emmer water.
Laat het een tijd staan en controleer daarna de kleur van het water
door een glas water uit de emmer te vergelijken met aquariumwater zonder hout.

Het hoeft geen gif te zijn, maar het komt niet voor in Tanganyikawater.
De hoeveelheid hout in het meer staat in geen verhouding tot die hoeveelheid liter water.

Dat Tanganyika of Malawi-vissen er niet dood van gaan of ziek van worden wil niet zeggen
dat ze geen last kunnen hebben van stofjes die niet in hun natuurlijke milieu voorkomen.

Better safe than sorry... :wink:
Gebruikersavatar
CoenB
Berichten: 832
Lid geworden op: 09 aug 2007, 20:57
Locatie: Huissen

Nu mijn Mchenga zijn gegroeid blijken dit "helaas" twee soorten ze zijn.
Na overleg met Ad Konings zijn de 5 Mchenga Cyclicos dus nu :arrow: 2 mannetjes Mchenga thinos en 3 mannetjes Nyassachromis Microcephalus. Heb nog wel een vrouwtje van de laatste kunnen bemachtigen.

Filmpjes :
Mchenga:


Nyassachromis:


Laatst gewijzigd door CoenB op 30 nov 2014, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jordy
Berichten: 2762
Lid geworden op: 25 dec 2003, 15:03
Locatie: Utrecht

Hoe gaat 'ie met deze bak?
Gebruikersavatar
CoenB
Berichten: 832
Lid geworden op: 09 aug 2007, 20:57
Locatie: Huissen

Goed .... maar er is 1 probleem....
Ik heb een hele tijd geleden wildvang Copadichromis Geertsi gekocht, deze hadden (bleek later) helaas vis TBC (Mycobacterium sp. Mycobacterium marinum). Dit heb ik laten vaststellen door Bassleer (wel leuk contact aan over gehouden). Maar omdat het risico erg groot was dat de nakweek ook besmet zou zijn heb ik besloten om mijn hele bal leeg te halen en te ontsmetten met halamid.
...
Dit heeft mij erg aangegrepen, na mijn herseninfarct stopte ik best wat energie in het kweken. Maar hierdoor heb ik besloten om te stoppen met kweken en over te gaan op een "gezelschapsbak"...

Niet zo beste foto:
WhatsApp Image 2021-11-11 at 09.32.20.jpeg
Ik heb het geluk gehad dat ik een leuke groep discus "op de kop" kon tikken (ze zijn nu ongeveer 3 jaar oud)... de maanvissen die er bij zwemmen zijn jonge Pt altum orinoco Red van Simon Forkel. Was wel een "klus" om beide binnen te krijgen, de discus gedurende de lockdown in Belgie vorig jaar en de maanvissen omdat skalarezucht.de niet exporteert naar Nl. ....

Maar het gaat erg goed met beide. Op de foto zijn de huidige bijvissen etc. minder zichtbaar oa. :
-roodkopzalmen
-kardinalen
-corydoras
-L-nummers (mijn oude kweekgroepen L134, L201, L75 en farlowella), ze hebben geregeld jongen, maar er blijven er niet zo veel leven.

Dat is ook de reden ook dat ik minder actief ben op Afrikaanse cichliden fora. Dus het gaat goed met de bak.
Gebruikersavatar
Jordy
Berichten: 2762
Lid geworden op: 25 dec 2003, 15:03
Locatie: Utrecht

Ha Coen,

Dat is nogal wat zeg!
Ik begrijp dat dat je heeft aangegrepen ook, we zitten allemaal voor ons plezier in de hobby en als je dieren aanschaft draag je die zorg.

Desalniettemin heb je er een prachtbak van gemaakt 8-) en Corydoras is niets mis mee :mrgreen:
Plaats reactie