Björn's 120x80x70

De bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Björn
Site Admin
Contacteer:

Dit topic gaat over mijn "kleine" bak. Klein tussen aanhalingstekens want met 60cm waterhoogte bevat deze bruto nog steeds 576 liter water.
Dit aquarium is wederom gebouwd door Franky. Twee keer zelfs. In eerste instantie was dit namelijk de 200x80x70 bak die ik ruim 4 jaar heb gehad. Na een verhuizing is er een nieuwe bak gekomen van 3 meter (hiervoor is een ander topic) en de 2 meter heb ik door Frank laten inkorten tot deze bak van 120cm.

Filtering
Ik ga deze in eerste instantie filteren op een enkele Eheim 2217. Deze zou geschikt moeten zijn voor een bak van 600 liter. Omdat ik tot nu toe altijd met een groot bioloog heb gewerkt icm een Eheim 2260 lijkt deze 2217 mij wat weinig filtercapaciteit te hebben. Maar theoretisch zou deze pot moeten voldoen.

Verlichting
Op de 2 meter bak heb ik 1 Kitelight LED strip gehad van 92cm. Hier was ik altijd zeer over te spreken. Boven de 3 meter hangen er nu 2 van 92cm en voor de 120 heb ik gekozen voor een 52cm strip van hetzelfde merk. Ook hier weer in 10.000K met een Time controller om zonsopgang en ondergang te simuleren.

Verwarming
Ik heb er nog geen. Ik denk weer aan een titanium verwarming omdat ze lekker robuust zijn. Maar een externe verwarming is ook al door mijn hoofd geschoten. Dat is wel makkelijker te installeren. Nog even denken...

Visbestand
A. compressiceps Gold Head
De rest moet ik nog bepalen. Ik denk aan een Xenotilapia soort. Bijvoorbeeld de papilio of nigrolabiata red princess.
Om de xeno's niet te schuw te laten worden zou ik dan een soort voor de bovenste waterlaag moeten kiezen. Hier denk ik aan paracyprichromis nigripinnis, Lamprichthys tanganicanus of Lacustricola pumilus. Ik heb ze nooit gehouden dus ik moet even zien welke de meest geschikte soort is.

En uiteraard wat foto's van de opbouw;

De bak net op zijn plek
Afbeelding

XPS op de bodem
Afbeelding

Grindfolie over de XPS
Afbeelding

Verlichting en modules
Afbeelding

Zand erin
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vullen maar
Afbeelding

En nu even draaien. Gelukkig heb ik al een bioloog draaien op de grote bak dus meer dan voldoende opstartbacteriën :mrgreen:
Afbeelding

To be continued
Erwin8
Site Admin
Contacteer:

mooi verslag - mooie inrichting, dit wordt een top bak !
cypho63

Mooie inrichting, die 80 diepte daar kan je toch veel mee, zo'n grindfolie waar koop je dat?
Björn
Site Admin
Contacteer:

Thanks!
Ik heb de grindfolie nu bij de de Hornbach gehaald. In het verleden heb ik het ook weleens online besteld bij Nikoi.nl
Leleupi white

Ziet er netjes uit.
Grtz
80x40x40 multis 30+
198x60x60wh 45 paracyp. blue neon Kantalamba // 7/4 Xenotilapia singularis Mzuri
Alto Comp Goldhead WV 1/2 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg
Scato89

Mooie bak! Ook weer mooi ingericht!
misterb

Mooie bak 👍👍👍
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?
David

Leuke bak! Zeker gezien de diepte.
oostijnoo

Top bakkie !
Mooie diepte en ferme inrichting.
Iets met krabben, alen en Syno’s...lijkt me wel wat ?
De bewoners van de krochten en kieren uit Het Meer.
300x220x95
No lift...like an airlift.
Björn
Site Admin
Contacteer:

Thanks allen.
Dat is ook zeker een idee Stijn! Ik vind Xeno's al een tijd interessant maar met krabben en Syno's is Xenotilapia geen optie vrees ik.
Er is teveel leuks te koop. Of ik heb te weinig bakken :mrgreen:
NielsO

Kleine waarschuwing, krabben en alen gaat niet altijd goed weet ik uit ervaring ;)

Heb wel eens een aal van een vriend van me in quarantaine gehad die flink toegetakeld was door een krab. Die hebben we letterlijk uit de klauwen van de krab gered.

Ging ook niet om n mini aaltje maar een m. cunningtoni van een 25cm.

De tang krabben zijn niet echt actieve rovers maar ze pakken wel ns wat als ze de kans krijgen.
Björn
Site Admin
Contacteer:

Tnx voor de waarschuwing Niels.

Even een update. Er zit inmiddels alweer even vis in de bak. Alles lijkt goed te draaien en de eerste bruine algen zijn al aanwezig.
Over het huidige visbestand:

- 8 x Lamprologus multfasciatus (3m/5v)
In de 2 meter bak had ik een koloni similis. Dat vond ik hele leuke beesten. Daarom heb ik voor de 120 gekozen om een koloni multi's te proberen. Er liggen circa 250 slakkenhuizen in een hoek. De 8 multi's die de kolonie mogen starten hebben daar inmiddels hun intrek genomen.

- 2 x Altolamprologus compressiceps vrouw
De twee mooiste en grootste vrouwen uit de grote bak zijn verhuisd naar de 120. Ik ga proberen de Gold Head man te vangen die een kop heeft die tegen oranje aan zit. Als dat lukt wil ik proberen deze te kweken.

Voorlopig zitten er wel tussen de 80 en 90 jongen in een opkweekbak die in de 120 hangt. Heb ze dus toch in veiligheid gebracht toen ik de vrouw uit de 3 meter bak naar de 120 verhuisde.
Vader is de grote wildvang man
Afbeelding

Moeder is de grootste F1 dame(ongerelateerd)
Afbeelding

De jongen

Ik heb hiervoor een Ziss breeder box gekocht. Deze hangt gewoon in de 120 zodat de waterkwaliteit altijd goed blijft. De zijkanten en bodem zijn van gaas zodat er een zeer goede doorstroming plaatsvindt. De bodem van gaas zorgt er tegelijk voor dat er geen afval blijft liggen in het bakje. Voor achterblijvend voer zit er een Anatome helena in. Dat lijkt allemaal goed te werken.

- 9 x Synodontis Polli White
Deze groep komt uit de 2 meter bak en heeft even bij Martin gezeten vanwege onze verhuizing. Daar hadden ze het zo naar hun zin dat ze daar met eitjes hebben rondgestrooid. We hebben wat jongen gespot maar niet veel. Waarschijnlijk was de volgende vis op de lijst daarvoor mede verantwoordelijk.

- 1 x Synodontis irsacae
Enige tijd geleden deze vis kunnen kopen bij Aquatreff. In mijn bak wel wat donkerder dan in de winkel en in eerste instantie wat schuw maar inmiddels lijkt hij steeds beter te kleuren en is hij (ik denk trouwens eerder een zij) behoorlijk zichtbaar.
Ik vind deze Syno zo mooi dat ik op zoek ben naar meer exemplaren. Mocht iemand er nog te koop weten te zitten dan hou ik mij aanbevolen. Hij kan wordne aangeboden als irsacae maar ook als Dhonti.

- 1 x Mastacembelus tanganicae
Deze aal heb ik inmiddels ruim 3,5 jaar. Echt grappige beesten en veel sterker dan ik in eerste instantie had verwacht. Hij heeft even in de 3 meter gezeten. Daar zwom hij continue naar de overloop en dan vond ik hem even later in de bioloog. Niet heel handig en omdat de combi met gibberosa's gevaarlijk blijft heb ik hem uit de bioloog gevist en in de 120 gezet.

Tot slot even een kort overzicht van de bak waarin de meeste beesten voorbij komen.
oostijnoo

Gave bak !
Nog wat verder met de inrichting en wat bewoners en top. 8-)
300x220x95
No lift...like an airlift.
sieb amoraal

Mooie bak Björn, ben het met Stijn eens. Nu de inrichting van de bak nog wat verder afmaken. Maar gezien jou aquascape ervaring , zal dat zeker nog gaan komen :D
svl

ziet er al goed uit .
viewtopic.php?t=17346
160x60x60 eretmodus kasanga
Plaats reactie