Dit aquarium is wederom gebouwd door Franky. Twee keer zelfs. In eerste instantie was dit namelijk de 200x80x70 bak die ik ruim 4 jaar heb gehad. Na een verhuizing is er een nieuwe bak gekomen van 3 meter (hiervoor is een ander topic) en de 2 meter heb ik door Frank laten inkorten tot deze bak van 120cm.
Filtering
Ik ga deze in eerste instantie filteren op een enkele Eheim 2217. Deze zou geschikt moeten zijn voor een bak van 600 liter. Omdat ik tot nu toe altijd met een groot bioloog heb gewerkt icm een Eheim 2260 lijkt deze 2217 mij wat weinig filtercapaciteit te hebben. Maar theoretisch zou deze pot moeten voldoen.
Verlichting
Op de 2 meter bak heb ik 1 Kitelight LED strip gehad van 92cm. Hier was ik altijd zeer over te spreken. Boven de 3 meter hangen er nu 2 van 92cm en voor de 120 heb ik gekozen voor een 52cm strip van hetzelfde merk. Ook hier weer in 10.000K met een Time controller om zonsopgang en ondergang te simuleren.
Verwarming
Ik heb er nog geen. Ik denk weer aan een titanium verwarming omdat ze lekker robuust zijn. Maar een externe verwarming is ook al door mijn hoofd geschoten. Dat is wel makkelijker te installeren. Nog even denken...
Visbestand
A. compressiceps Gold Head
De rest moet ik nog bepalen. Ik denk aan een Xenotilapia soort. Bijvoorbeeld de papilio of nigrolabiata red princess.
Om de xeno's niet te schuw te laten worden zou ik dan een soort voor de bovenste waterlaag moeten kiezen. Hier denk ik aan paracyprichromis nigripinnis, Lamprichthys tanganicanus of Lacustricola pumilus. Ik heb ze nooit gehouden dus ik moet even zien welke de meest geschikte soort is.
En uiteraard wat foto's van de opbouw;
De bak net op zijn plek

XPS op de bodem

Grindfolie over de XPS

Verlichting en modules

Zand erin

En vullen maar

En nu even draaien. Gelukkig heb ik al een bioloog draaien op de grote bak dus meer dan voldoende opstartbacteriën

To be continued