Björn's 300x80x75

De bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Björn
Site Admin
Contacteer:

Vandaag was het zover, de nieuwe bak werd gemaakt 8-) .
Vanaf nu dus ook de vorderingen in dit topic.

Over de bak (gebouwd door Franky)
300x80x75cm,
Waterhoogte circa 65cm
Bruto 1560 liter water (excl. bioloog)
15mm glasdikte
Optic white voorruit
Overloop met 2 gaten, voor een hoofd en noodoverloop
De overloop zal weer fungeren als droog/nat filter (of trickle filter) met bioballen en een lage waterstand.

Filtering
De bioloog die ik ga gebruiken heb ik nu onder de 2 meter bak staan. Hierop is hij wat overkill volgens mij maar voor de 3 meter is hij precies goed denk ik.
Afmetingen bioloog: 120x60x40cm
Filtermaterialen zullen in ieder geval weer bestaan uit Oesterschepen, Alfagrog, Matala matten en witte watten. Misschien nog blauwe filterspons maar dat bekijk ik later.
Opvoerpomp: Kinshi 8.000 l/u
Als extra mechanisch filter zal ik weer de Eheim 2260 gebruiken.

Optic white vs normaal glas
Normaal glas
Afbeelding

Optic white
Afbeelding

Kijk je door de kopse kant van normaal glas dan is dat donker groen. Hieronder het verschil met een optic white ruit (beide 15mm) waarbij je kan zien dat de optic white ruit veel helderder is. Ik ben erg benieuwd of ik straks verschil ga zien tussen mijn huidige bak met 12mm dikke normale voorruit en deze nieuwe bak met 15mm optic white ruit.
AfbeeldingAfbeelding

Bakkie met onderstel
Afbeelding

Visbestand
10 x Cyphotilapia gibberosa Blue Zaire "Mikula" (2 wildvang mannen en 8 onverwante F1 vrouwen
7 x Synodontis granulosus
9 x Altolamprologus compressiceps "Gold Head" (1 wildvang man en 8 onverwante jongen die ik nog moet uitselecteren)
1 x neolamprologus leleupi (deze man mag zijn dagen slijten in de grote bak)

Tot zover de update. Zondag gaat de bak op het onderstel en in de tussentijd verf ik de achterkant en zijkanten nog zwart met schoolbordverf. Het weekend daarna de bak vullen.
Ik wil dan ook direct de vissen overbrengen. Ik hoop dat dit geen problemen geeft als ik mijn huidige filtermateriaal direct weer gebruik op de nieuwe bak. :roll:
NielsO

Gaaf man. Altijd vet om te upgraden!

Denk dat t indd wel moet gaan als je je volledige filterinhoud gewoon weer gebruikt.

Evt misschien nog van die vloeibare opstartbacterieën kopen als extratje.
nijlpaard

Dat optic white ga je zeker merken :D

Leuk nieuw project om te volgen...

Wordt de afwerking ongeveer gelijk aan de afwerking van de vorige bak? :roll:
2.70 x 0.85 x 0.60m
Björn
Site Admin
Contacteer:

NielsO schreef:
27 sep 2017, 23:05
Gaaf man. Altijd vet om te upgraden!

Denk dat t indd wel moet gaan als je je volledige filterinhoud gewoon weer gebruikt.

Evt misschien nog van die vloeibare opstartbacterieën kopen als extratje.
Thanks voor het meedenken. Had er zelf niet aan gedacht om dat te gebruiken.
nijlpaard schreef:
27 sep 2017, 23:17
Dat optic white ga je zeker merken :D

Leuk nieuw project om te volgen...

Wordt de afwerking ongeveer gelijk aan de afwerking van de vorige bak? :roll:
Ik ga het inderdaad weer hetzelfde aanpakken. Zowel onder de bak (PVC) als er omheen (steigerhout). Bevalt nog steeda prima.
Bij de opbouw van de vorige bak had ik wel meer tijd. Maar nu heb ik meer ervaring dus dat moet goed komen.
Leleupi white

Leuk, ik zal de vorderingen met interesse volgen.
Zie ik het goed dat je geen afdekglas plaatst tussen water en buitenomkasting?
LW
80x40x40 multis 30+
198x60x60wh 45 paracyp. blue neon Kantalamba // 7/4 Xenotilapia singularis Mzuri
Alto Comp Goldhead WV 1/2 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg
Björn
Site Admin
Contacteer:

Ik werk met plexiglas afdekplaten. Die zie je hier natuurlijk nog niet want de bak staat hier net 5 minuten in de kit.
Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Slavi schreef:
28 sep 2017, 08:40
Ik werk met plexiglas afdekplaten. Die zie je hier natuurlijk nog niet want de bak staat hier net 5 minuten in de kit.
Geen doorbuiging van de platen? heb ook interesse, bij mij is het glas, is zwaar.
Björn
Site Admin
Contacteer:

Minimale doorbuiging. En de plaatjes zijn dun, 4mm volgens mij. Maar ik heb wel een trucje toegepast.
Ik heb een strip plexiglas van c.a. 3cm haaks op de afdekplaten gelijmd met PVC lijm. De PVC lijm lost het plexiglas een beetje op en zorgt ervoor dat het 1 geheel wordt. Beter nog gebruik je chloroform hiervoor maar dat heb ik niet zo liggen. Het houdt nu al ruim 4 jaar.
Door de haakse strip kan de plaat niet buigen en dient gelijk als handvat om de plaat makkelijk te kunnen pakken.
Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Slavi schreef:
28 sep 2017, 09:40
Minimale doorbuiging. En de plaatjes zijn dun, 4mm volgens mij. Maar ik heb wel een trucje toegepast.
Ik heb een strip plexiglas van c.a. 3cm haaks op de afdekplaten gelijmd met PVC lijm. De PVC lijm lost het plexiglas een beetje op en zorgt ervoor dat het 1 geheel wordt. Beter nog gebruik je chloroform hiervoor maar dat heb ik niet zo liggen. Het houdt nu al ruim 4 jaar.
Door de haakse strip kan de plaat niet buigen en dient gelijk als handvat om de plaat makkelijk te kunnen pakken.
Moet lukken, ben zelf aan het testen met chloroform. ( kost bijna niets bij apotheek)
Leleupi white

Wordt dit niet vlug vuil waardoor je licht verliest?
Hoe hoog boven het water hang je de afdekplaten?
De legstrips voor de afdekplaten zijn nog niet gelijmd op de foto denk ik?
mvg LW
80x40x40 multis 30+
198x60x60wh 45 paracyp. blue neon Kantalamba // 7/4 Xenotilapia singularis Mzuri
Alto Comp Goldhead WV 1/2 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg
sieb amoraal

Leleupi white schreef:
28 sep 2017, 15:05
mvg LW
Maakt toch niet uit voor een diepwaterbak :wink:
Gebruik het zelf ook. Ideaal en bijna geen vocht in de lichtkap
sieb amoraal

Slavi schreef:
27 sep 2017, 22:49
Vandaag was het zover, de nieuwe bak werd gemaakt 8-) .
Vanaf nu dus ook de vorderingen in dit topic.

Over de bak (gebouwd door Franky)
300x80x75cm,
Waterhoogte circa 65cm
Bruto 1560 liter water (excl. bioloog)
15mm glasdikte
Optic white voorruit
Overloop met 2 gaten, voor een hoofd en noodoverloop
De overloop zal weer fungeren als droog/nat filter (of trickle filter) met bioballen en een lage waterstand.

Filtering
De bioloog die ik ga gebruiken heb ik nu onder de 2 meter bak staan. Hierop is hij wat overkill volgens mij maar voor de 3 meter is hij precies goed denk ik.
Afmetingen bioloog: 120x60x40cm
Filtermaterialen zullen in ieder geval weer bestaan uit Oesterschepen, Alfagrog, Matala matten en witte watten. Misschien nog blauwe filterspons maar dat bekijk ik later.
Opvoerpomp: Kinshi 8.000 l/u
Als extra mechanisch filter zal ik weer de Eheim 2260 gebruiken.

Optic white vs normaal glas
Normaal glas
Afbeelding

Optic white
Afbeelding

Kijk je door de kopse kant van normaal glas dan is dat donker groen. Hieronder het verschil met een optic white ruit (beide 15mm) waarbij je kan zien dat de optic white ruit veel helderder is. Ik ben erg benieuwd of ik straks verschil ga zien tussen mijn huidige bak met 12mm dikke normale voorruit en deze nieuwe bak met 15mm optic white ruit.
AfbeeldingAfbeelding

Bakkie met onderstel
Afbeelding

Visbestand
10 x Cyphotilapia gibberosa Blue Zaire "Mikula" (2 wildvang mannen en 8 onverwante F1 vrouwen
7 x Synodontis granulosus
9 x Altolamprologus compressiceps "Gold Head" (1 wildvang man en 8 onverwante jongen die ik nog moet uitselecteren)
1 x neolamprologus leleupi (deze man mag zijn dagen slijten in de grote bak)

Tot zover de update. Zondag gaat de bak op het onderstel en in de tussentijd verf ik de achterkant en zijkanten nog zwart met schoolbordverf. Het weekend daarna de bak vullen.
Ik wil dan ook direct de vissen overbrengen. Ik hoop dat dit geen problemen geeft als ik mijn huidige filtermateriaal direct weer gebruik op de nieuwe bak. :roll:
Mooi project Björn
David

Ziet er weer goed uit zeg! Wees wel voorzichtig met die optic white ruit. Ik had dit ook in mijn vorige bak en leek wel veel krasgevoeliger te zijn. Kan ook zijn dat je krasjes eerder ziet door de helderheid.
Björn
Site Admin
Contacteer:

Leleupi white schreef:
28 sep 2017, 15:05
mvg LW
Plexiglas wordt niet sneller vuil dan gewoon glas. Het laat wel veel meer licht door dan glas. Meer ook dan optic white glas. Positief dus ook als je veel licht nodig hebt bij een ondiepwater biotoop.
Je legt ze gewoon naast de trekstrips. Dus op de dwarsstrips van de bak. Hoe hoog dat boven de waterspiegel is ligt aan je bak. Op de laatste foto uit de begin post zitten die er allebei al in.
sieb amoraal schreef:
28 sep 2017, 17:55

Mooi project Björn
Tnx!

David schreef:
28 sep 2017, 20:10
Ziet er weer goed uit zeg! Wees wel voorzichtig met die optic white ruit. Ik had dit ook in mijn vorige bak en leek wel veel krasgevoeliger te zijn. Kan ook zijn dat je krasjes eerder ziet door de helderheid.
Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb het vaker gelezen. Of het klopt weet ik niet maar ik zal extra voorzichtig doen.
nijlpaard

Hier zitten er inmiddels ook krassen op de optic white ruit. Dat gebeurt erg snel.

Er bestaat echter ook gehard glas in optic white, dat minder snel zou krassen.
Dat zal ongetwijfeld duurder zijn, maar moet dus beter zijn.
2.70 x 0.85 x 0.60m
Plaats reactie