Slavi's aqua 200x80x70

De bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Björn
Site Admin
Berichten: 1106
Lid geworden op: 25 mar 2013, 20:25
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hallo allemaal,

Zoals in mijn voorsteltopic al even genoemd wil ik een groter aquarium. Uiteraard met "visjes" uit het Tanganyika meer, daarom ben ik hier 8-). Omdat ik voor het eerst een dergelijk groot "project" ga beginnen wil ik graag van de mensen met ervaring weten wat zij zouden doen als ze bepaalde keuzes mochten maken. Ik begrijp dat er vaak geen goed of fout is maar ik ben erg geïnteresseerd naar jullie keuzes en de reden daarachter. Oja, omdat ik eerst mijn huidige aquarium wil verkopen zit er geen haast achter, ik verwacht dat dit wel enige tijd kan duren. Het project zal dus niet morgen starten met foto's etc. Voor mij start het project eigenlijk hier doormiddel van het vergaren van info en wellicht is het ook nuttig voor mensen die in de toekomst hetzelfde willen :wink:

1. Hoogte Aquarium: De maten van het aquarium staan (redelijk) vast op 200cm lengte en 70cm diepte maar voor de hoogte twijfel ik tussen 60 of 70cm (water)hoogte. Wat zouden jullie doen?
Ik denk eerder aan 60cm vanwege de optische diepte bij een dieper dan hoog aquarium, eventuele achterwanden zijn 60 hoog en het onderhoud is met een 60cm waterhoogte al moeilijk genoeg vrees ik.

2. Hout of glass: Ik zie regelmatig de zogenaamde MAF bakken voorbij komen. De 1 zegt dat ze lichter zijn, de ander zegt dat dat wel meevalt. De 1 zegt dat ze goedkoper zijn, de ander zegt juist goedkoper een glazen bak te hebben aangeschaft. Zelf ben ik wel enthousiast geworden van de verhalen van de MAF aquaria maar als jullie de keus zouden hebben, wat zou het dan worden?

3. Bioloog, potfilter of beide: Ik denk dat ik er wel uit ben, voor het eerst wil ik eens gaan werken met een bioloog. In de plantenbakken heb ik bewust nooit gekozen voor een bioloog. Vanwege het vallende water verlies je teveel CO2 is de theorie. Met een Tanganyika biotoop is dat niet aan de orde en lijkt mij de biologische werking ideaal. Daarnaast wil ik dan nog werken met een potfilter, met name voor het (grove) vuil. Wat zou jullie keuze zijn en waarom?

4. Overloop, doorvoer, droogkamer...: Tot op heden heb ik altijd gewerkt met een extern potfilter. Geen overloop, geen doorvoer, simpelweg de slangen/PVC over de rand en achter het aquarium langs. Eerlijk gezegd vind ik die draden en slangen achter het aquarium veel te rommelig ogen. Dit keer wil ik het aquarium zo dicht mogelijk tegen de muur zetten en het liefst geen slangen of elektra meer achter het aquarium langs.
Ik dacht dit te realiseren met een droogkamer rechtsachter, een overloop linksachter, een doorvoer voor het bioloog, één op 1/3 en één op 2/3. De overloop wordt gebruikt voor de Bioloog en door de droogkamer kan de retour naar het aquarium. De doorvoeren op 1/3 en 2/3 voor de aanvoer naar het potfilter (Eheim 2080 gebruikt 2 aanvoeren) en de doorvoer voor het bioloog voor de retour naar het aquarium. Wat mis ik? Vergeet ik iets? Dingen om rekening mee te houden?

5. Achterwand / zijwanden: Het aquarium moet aan 3 kanten dicht worden. Een zwarte achtergrond geeft veel diepte en in combinatie met grijze breuksteen vind ik dit erg mooi. Ik heb echter ook achterwanden gezien die mooi zijn, zeker de Rockzolid types spreken mij erg aan. Nadeel vind ik dat deze niet aan de zijkant doorlopen en dat in combinaties met echt steen de verschillen tussen beide gaan opvallen. Met extra stenen werken moet wel omdat de achterwand zelf weinig schuilmogelijkheden creëert. Wellicht is werken met modules van dezelfde fabrikant een optie? De wanden nemen wel veel ruimte in maar met een diepte van 70cm moet ik denk ik genoeg ruimte overhouden? Twijfel twijfel twijfel. Wat zouden jullie doen om de zij en achterwanden te "bekleden"?

6. Visbestand: Misschien had dit wel punt 1 moeten zijn omdat je het aquarium inricht op basis van het visbestand maar ik twijfel nog erg. De Frontosa's / Gibberosa's vind ik werkelijk prachtige vissen en de rust die ze uitstralen bevalt mij en mn vrouw (ook niet onbelangrijk :mrgreen:) erg goed. Ik heb echter het idee dat het aquarium, ondanks het formaat, toch nog te klein is. Op diverse video's lijken het wel erg rustige vissen maar ik vraag me af of een vis van 35cm in een aquarium van 200cm wel ok is :roll:. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover.
Door het formaat van de Gibberosa's ben je natuurlijk ook erg beperkt in de keuze voor bijvissen. Veel zijn te klein waardoor de kans dat ze opgevreten worden aanwezig blijft. Ondanks dat ik de Gibberosa's waarschijnlijk wel de mooiste soort vind zijn er ook nog zoveel mooie "kleinere" soorten. Ik heb eens wat bij elkaar gezocht en ben benieuwd naar jullie mening voor een dergelijk bestand;
- 15 x Paracyprichromis nigripinnis
- 6 x Xenotilapia Papilio (Beginnen met klein groepje)
- 2 x Lamprologus tretocephalus 1m/1v (toch een beetje Gibberosa :lol: )
- 2 x Lamprologus leleupi (vanwege het onduidelijk geslachtsonderscheid beginnen met 4 stuks?)
- 2 x Altolamprologus calvus ‘black’ 1m/1v


Het is een hele lap tekst geworden maar ik hoop dat jullie toch wat tips/meningen/ervaringen willen delen.

Groeten,
Björn
Laatst gewijzigd door Björn op 28 sep 2013, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Björn
Site Admin
Berichten: 1106
Lid geworden op: 25 mar 2013, 20:25
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Slavi schreef:Oja, omdat ik eerst mijn huidige aquarium wil verkopen zit er geen haast achter, ik verwacht dat dit wel enige tijd kan duren.
Tja, en dan komt zondag de 26ste toch al iemand kijken. Hij klinkt enthousiast en over de prijs zijn we het eens dus ik denk dat ik vanaf de 26ste al aan de slag kan.
Ik zeg aan de slag omdat ik waarschijnlijk zelf het aquarium wil gaan bouwen. Ik heb wat contact gehad met Gert-Jan en hij heeft me al veel links gestuurd en informatie gegevens over zelfbouw (nogmaals dank hiervoor!!).

Verder wil ik sowieso werken met een bioloog. Het lijkt me een ideaal systeem voor een Tanganyika bak. Misschien zelfs een droogfilter maar hier moet ik nog wat meer informatie over vinden. De werking is wel duidelijk maar hoe pas je deze het best toe zodat de werking zo goed mogelijk is maar tegelijk het onderhoud ook goed te doen is?
En hoe hoog moet het onderstel zijn om een droogfilter goed te kunnen toepassen, goed bij de bioloog te kunnen en het werk in het aquarium ook nog te kunnen doen?

Tot slot vraag ik me af hoe de lichtkap het best gemaakt kan worden. Ik wil het liefst één grote lichtkap maar zal een systeem moeten maken waarbij het geen powerlift oefening wordt om deze te openen :lol: .
En ik zou graag werken met LED maar de meningen daarover zijn ook erg verschillend. Heeft iemand hier een lichtkap met LED en wat foto's die hij wil delen?

Groeten,
Björn
Gebruikersavatar
Björn
Site Admin
Berichten: 1106
Lid geworden op: 25 mar 2013, 20:25
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vandaag veel sneller dan gedacht het aquarium kunnen verkopen. Nu dus kijken voor een nieuwe :D.
De maat ben ik uit, De waterhoogte moet 60cm worden dus dan worden de afmetingen van het aquarium 200x70x70cm. Daaronder komt een bioloog van 120x50x40. Totaal dus c.a. 1.000 liter.

Ik denk er nu sterk aan om zelf de handen uit de mouwen te steken. Een aquarium zelf bouwen van multiplex en epoxy lijkt me erg leuk om te doen en daarnaast "veiliger" dan een glazen bak met die zware stenen straks.
Inmiddels heb ik flink gezocht op het internet en van Gert-Jan een hoop informatie gekregen waardoor ik er steeds meer vertrouwen in krijg.
Weet iemand nog een goed (online) programma om mooie tekeningen te maken van de bak zoals deze moet worden?

Groeten,
Björn
Gebruikersavatar
Björn
Site Admin
Berichten: 1106
Lid geworden op: 25 mar 2013, 20:25
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Wat een reacties in dit topic! Overweldigend...
Maar ik ga eigenwijs toch weer wat posten.

Zelfbouw gaat het niet worden. Het lijkt me geweldig om zelf een houten bak te maken maar ik blijf twijfelen dus heb ik besloten toch een volglas bak te laten maken. Misschien dat ik ooit nog eens... maar dat is voor later.

- De volglas bak wordt 200x70x70 waarbij de waterhoogte ergens tussen de 60 en 65 cm zal blijven.
- Linksachter komt een overloop waarbij ik nog steeds twijfel over welke diameter de doorvoer moet worden. 40mm? 50mm?
- Rechtsachter komt een droogkamer voor het wegwerken van bekabeling en (links) ernaast komt een doorvoer voor de pomp.
- De achter, - en zijruiten worden zwart geverfd voor zoveel mogelijk dieptewerking.
- De Bioloog wordt 120x60x40 met in het eerste linker vak een extra bak wat het droogfilter zal worden.

De bak wordt waarschijnlijk bij mij thuis geplakt dus ik kan alles naar mijn wensen laten maken.
Iemand nog tips? Er zijn hier toch genoeg ervaringsdeskundigen. Wat zijn jullie zelf vergeten of wat zouden jullie anders doen als je het opnieuw mochten doen?

Gr,
Björn
Gebruikersavatar
Lowlife
Berichten: 580
Lid geworden op: 18 aug 2009, 11:10
Locatie: Dirksland

Geen bericht is goed bericht kun je ook denken. Maar laat ik dan de eerste zijn. Je wilt een bak laten bouwen en wellicht kan die bouwer je uitleg geven wat het beste is om te doen qua diameter voor de doorvoer. Voor de rest zie ik geen redenen om je een halt toe te roepen. Je hebt een logisch verhaal neergezet. Het thuis plakken is een goed idee, het enige waar je rekening mee moet houden is de heerlijke geur van verse siliconenkit. Succes in ieder geval.
I hear voices.....
And they don't like you.
Gebruikersavatar
Tanganyikart
Berichten: 4846
Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:23
Locatie: Rotterdam

Waarom een bioloog? (deze vraag gaat vast wel een discussie uitlokken :wink: )

Ik woon om de hoek,
als je wilt kan je bij mij 2 bakken zonder bioloog komen bekijken.

Een droogkamer lijkt me wel handig, die heb ik echter ook niet.
Denk dat ik dat bij een volgende gelegenheid wel erbij zou nemen, hoewel het weer wat ruimte inneemt,
en rare hoeken geeft in je bak die je weer weg moet zien te werken.
Gert-Jan
Berichten: 840
Lid geworden op: 23 okt 2004, 12:12

Art schreef:Waarom een bioloog? (deze vraag gaat vast wel een discussie uitlokken :wink: )
Nou, vooruit dan :)
Op dit forum wordt het biologisch filter soms afgedaan als achterhaald. Argument is dan dat ammoniak/nitrietvrij water ook met een potfilter kan worden bereikt. Men vergeet echter dat in een aquarium veel meer soorten verontreiniging voorkomen, dan alleen nitriet en ammoniak. Een biologisch filter pakt die verontreiniging aan. De nuttige bacteriën in potfilter en bodem zijn niet talrijk genoeg om een bioloog te verslaan. Hier wordt dat simpel uitgelegd in het laatste hoofdstuk op de pagina. ("biofiltratie") :
http://www.irg-nederland.nl/ziekten-en- ... -onderhoud
Gebruikersavatar
Tanganyikart
Berichten: 4846
Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:23
Locatie: Rotterdam

Okee,
maar als je wekelijks genoeg water ververst compenseert dat dan toch het verschil tussen potfilters en bioloog?

Of denk je dat je met een bioloog minder water hoeft te verversen?
Dan kan je dat zien als een voordeel inderdaad.

Nadelen bioloog:
- als je ooit medicatie moet toevoegen schijnt dat een probleem te kunnen zijn met een potfilter.
- het maakt vaak herrie, slurpende geluiden heb ik gehoord bij bakken met biologen.
- je hebt een overloop nodig, die moeilijk weg te werken is door de scherpe hoeken die je dan krijgt.

Potfilters hebben ook nadelen, maar die vind ik er toch niet tegenop wegen.
Wel belangrijk is om er meer dan een onder de bak te hebben staan,
zodat je ze op gezette tijden onafhankelijk van elkaar kunt verschonen.

Edit: in je link wordt ook over vijvers gesproken waarbij zo'n bioloog belangrijk zou zijn.
Ik heb een kraakheldere vijver met kerngezonde prachtig gekleurde vissen, zonder bioloog,
zonder UVfilter. Alleen een klein opvoerpompje voor wat waterbeweging.
De vijver is altijd kraakhelder, alles puur natuur :wink:
perspicax

Een doorsnee bioloog bevat veel te weinig zuurstof om goed te kunnen werken en zo is het meer een beerput dan een filter.
Als je dan toch een bioloog wil bouwen kan je hem beter zonder tussenschotten maken en er gewoon blauwe filtermatten in plaatsen. Heb er ook al gemaakt met kunstof honingaten en dat werkt ook goed.
Gebruikersavatar
Cas
Berichten: 1167
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:58
Locatie: zwijndrecht

perspicax schreef:Een doorsnee bioloog bevat veel te weinig zuurstof om goed te kunnen werken.......
als ik het goed begrijp ben jij degene die ook (semi)professioneel met aquaria bezig is maar juist het vallende water is toch juist heel zuurstofrijk waarbij de aanzuig van de sterke opvoerpomp dit zo houdt totdat het weer terug de bak in gaat?

een doorsnee betekend immers de meeste, zo niet bijna allemaal...

zo ja, gaat die vlieger ook op bij mechanisch werkende biologen met allerhande matten en watten alléén icm een stevige opvoerpomp, dit lijkt mij nl de ideale methode.

(misschien een nieuw topic hierover openen?)
Alexander1977
Berichten: 534
Lid geworden op: 02 jan 2007, 21:36
Locatie: Amersfoort

Hier een voorbeeld van mijn recente opzet voor een 200*60*60 bak:
viewtopic.php?f=6&t=14373

Twee potfilters en kraakhelder water. Beide filters heel makkelijk schoon te maken wanneer dat nodig is (niet vaak), en zoals Art zegt, onafhankelijk van elkaar.
Tevens heb je met gaten in de bodem geen overloop nodig wat je weer ruimte bespaart in de bak. Ook heb je geen slangen achter je bak lopen etc. Verwarming tussen filter en uitstroom, en ook die hoef je niet in je bak te verwerken. Ik wil nooit meer anders...
Gert-Jan
Berichten: 840
Lid geworden op: 23 okt 2004, 12:12

Art schreef:Okee,
maar als je wekelijks genoeg water ververst compenseert dat dan toch het verschil tussen potfilters en bioloog?

Of denk je dat je met een bioloog minder water hoeft te verversen?
Ik denk dat je helemaal geen filter nodig hebt als je genoeg ververst. Maar ja, waarom heb je dan een filter? Het ging even om het best werkende filter. Dat is een bioloog. De praktische nadelen die je noemt zijn prima op te lossen. Niet iedere bezitter van een bioloog zit in de herrie. Zijn prima oplossingen voor.
De scherpe hoeken moet je "breken" met stukken achterwand. Voor jou nog wel het minste een probleem, met je capriolen op gebied van nepstenen/achterwanden maken.

Even in het algemeen; vaak roept men dat een bioloog niets toevoegt, omdat men de voordelen niet kent en geen zin heeft om er een te (laten)bouwen.

Er zijn natuurlijk altijd redenen voor een potfilter te kiezen. Een bioloog is zeker wat meer geknutsel en gewicht op je vloer. Dat laatste kan ook meespelen. Ik zit daarom zelf ook te denken aan een potfilter, maar vind dat wel een concessie. Liever nam ik weer een bioloog.

@ Perspicax, wat jij beschrijft is juist een beerput. Bij meerdere vakken wordt het te filteren water na elk vak aan de lucht blootgesteld, waardoor het weer zuurstof opneemt. Bij 1 vak werkt alleen de 1e paar centimeter, omdat daarna de zuurstof verbruikt is door de bacteriën.
Gebruikersavatar
Lowlife
Berichten: 580
Lid geworden op: 18 aug 2009, 11:10
Locatie: Dirksland

Ik heb in het verleden ook potfilters gehad en daar was ik tevreden over. Het schoonmaken ervan was makkelijk en aangezien ik er twee had deed ik er 1 per keer en de ander een tweetal weken er na. Nu heb ik al jaren een biologisch filter en dat werkt ook goed. Maak je keuze rustig, schrijf van beide de voor en nadelen op en maak dan je keuze.

En wat water verversen betreft: het beste is er voor te zorgen dat je water zo weinig mogelijk belast is met allerlei stoffen die de groei en het welzijn van je vissen belemmeren. Mocht je de mogelijkheid hebben (en de centjes) om een automatische waterverversing te maken dan is dat het beste voor je vissen. Anders is de wekelijkse verversing aan te raden.
I hear voices.....
And they don't like you.
Gebruikersavatar
Tanganyikart
Berichten: 4846
Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:23
Locatie: Rotterdam

Er zijn dus genoeg mensen met goeie ervaringen, met zowel potfilters als biologen :)
perspicax

Gert-Jan schreef:
@ Perspicax, wat jij beschrijft is juist een beerput. Bij meerdere vakken wordt het te filteren water na elk vak aan de lucht blootgesteld, waardoor het weer zuurstof opneemt. Bij 1 vak werkt alleen de 1e paar centimeter, omdat daarna de zuurstof verbruikt is door de bacteriën.
De oppervlaktestroming is bij meerdere vakken zo miniem dat het geen zuurstof gaat opnemen. Die vakken hebben trouwens veel te weinig oppervlak om zo zuurstof toe te laten in het water.

Het systeem dat ik beschrijf heeft een groot frontaal oppervlak waardoor er een groter deel van zuurstof gaat voorzien worden. Het is zelfs niet nodig om hier veel lagen na elkaar te plaatsen omdat 1 laag van 10cm dikte al meer dan benoeg is om goed te werken. Als je eerst een grove mat plaatst kan je eventueel nog een tweede fijne mat plaatsen om zweefvuil te vermijden maar dit is zelfs niet echt nodig.
Plaats reactie