Zoals in mijn voorsteltopic al even genoemd wil ik een groter aquarium. Uiteraard met "visjes" uit het Tanganyika meer, daarom ben ik hier

1. Hoogte Aquarium: De maten van het aquarium staan (redelijk) vast op 200cm lengte en 70cm diepte maar voor de hoogte twijfel ik tussen 60 of 70cm (water)hoogte. Wat zouden jullie doen?
Ik denk eerder aan 60cm vanwege de optische diepte bij een dieper dan hoog aquarium, eventuele achterwanden zijn 60 hoog en het onderhoud is met een 60cm waterhoogte al moeilijk genoeg vrees ik.
2. Hout of glass: Ik zie regelmatig de zogenaamde MAF bakken voorbij komen. De 1 zegt dat ze lichter zijn, de ander zegt dat dat wel meevalt. De 1 zegt dat ze goedkoper zijn, de ander zegt juist goedkoper een glazen bak te hebben aangeschaft. Zelf ben ik wel enthousiast geworden van de verhalen van de MAF aquaria maar als jullie de keus zouden hebben, wat zou het dan worden?
3. Bioloog, potfilter of beide: Ik denk dat ik er wel uit ben, voor het eerst wil ik eens gaan werken met een bioloog. In de plantenbakken heb ik bewust nooit gekozen voor een bioloog. Vanwege het vallende water verlies je teveel CO2 is de theorie. Met een Tanganyika biotoop is dat niet aan de orde en lijkt mij de biologische werking ideaal. Daarnaast wil ik dan nog werken met een potfilter, met name voor het (grove) vuil. Wat zou jullie keuze zijn en waarom?
4. Overloop, doorvoer, droogkamer...: Tot op heden heb ik altijd gewerkt met een extern potfilter. Geen overloop, geen doorvoer, simpelweg de slangen/PVC over de rand en achter het aquarium langs. Eerlijk gezegd vind ik die draden en slangen achter het aquarium veel te rommelig ogen. Dit keer wil ik het aquarium zo dicht mogelijk tegen de muur zetten en het liefst geen slangen of elektra meer achter het aquarium langs.
Ik dacht dit te realiseren met een droogkamer rechtsachter, een overloop linksachter, een doorvoer voor het bioloog, één op 1/3 en één op 2/3. De overloop wordt gebruikt voor de Bioloog en door de droogkamer kan de retour naar het aquarium. De doorvoeren op 1/3 en 2/3 voor de aanvoer naar het potfilter (Eheim 2080 gebruikt 2 aanvoeren) en de doorvoer voor het bioloog voor de retour naar het aquarium. Wat mis ik? Vergeet ik iets? Dingen om rekening mee te houden?
5. Achterwand / zijwanden: Het aquarium moet aan 3 kanten dicht worden. Een zwarte achtergrond geeft veel diepte en in combinatie met grijze breuksteen vind ik dit erg mooi. Ik heb echter ook achterwanden gezien die mooi zijn, zeker de Rockzolid types spreken mij erg aan. Nadeel vind ik dat deze niet aan de zijkant doorlopen en dat in combinaties met echt steen de verschillen tussen beide gaan opvallen. Met extra stenen werken moet wel omdat de achterwand zelf weinig schuilmogelijkheden creëert. Wellicht is werken met modules van dezelfde fabrikant een optie? De wanden nemen wel veel ruimte in maar met een diepte van 70cm moet ik denk ik genoeg ruimte overhouden? Twijfel twijfel twijfel. Wat zouden jullie doen om de zij en achterwanden te "bekleden"?
6. Visbestand: Misschien had dit wel punt 1 moeten zijn omdat je het aquarium inricht op basis van het visbestand maar ik twijfel nog erg. De Frontosa's / Gibberosa's vind ik werkelijk prachtige vissen en de rust die ze uitstralen bevalt mij en mn vrouw (ook niet onbelangrijk

Door het formaat van de Gibberosa's ben je natuurlijk ook erg beperkt in de keuze voor bijvissen. Veel zijn te klein waardoor de kans dat ze opgevreten worden aanwezig blijft. Ondanks dat ik de Gibberosa's waarschijnlijk wel de mooiste soort vind zijn er ook nog zoveel mooie "kleinere" soorten. Ik heb eens wat bij elkaar gezocht en ben benieuwd naar jullie mening voor een dergelijk bestand;
- 15 x Paracyprichromis nigripinnis
- 6 x Xenotilapia Papilio (Beginnen met klein groepje)
- 2 x Lamprologus tretocephalus 1m/1v (toch een beetje Gibberosa

- 2 x Lamprologus leleupi (vanwege het onduidelijk geslachtsonderscheid beginnen met 4 stuks?)
- 2 x Altolamprologus calvus ‘black’ 1m/1v
Het is een hele lap tekst geworden maar ik hoop dat jullie toch wat tips/meningen/ervaringen willen delen.
Groeten,
Björn