Mijn Tanganyika bak

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Tanga84

Mijn Tanganyika bak

Bericht door Tanga84 » 05 feb 2014, 10:44

Dag iedereen ik zit er over te denken om een Tropheus bak op te gaan starten en heb me reeds al een tijdje ingelezen hier inclusief het Tropheus gedeelte hier op deze site. De bak heeft een grootte van 180 cm lang, schuine voorruit met 50 diep aan de ene en 110 diep aan de andere kant en een waterhoogte van iets meer dan 70, zie foto:

Afbeelding

De bak is dus zo’n 1000 liter en er staat een bioloog onder van 120 x 50 x 50 = 300 liter natuurlijk niet helemaal gevuld dus een capaciteit van ca 200-250 liter, daarnaast staat er nog een jebao filter 304 bij met een pompvermogen van 1200 liter per uur en heb ik een wavesurfer in de bak waar 2 Sicce voyager HP 8 stromingspompen op zijn aangesloten ook met een capaciteit van 1200 liter per uur. De wavesurfer zet afwisselend de ene en dan weer de andere stromingspomp aan in de bak en ze staan dus nooit tegelijkertijd aan.

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaand een filmpje van hoe de bak er momenteel bij staat met wat malawi vrijzwemmers in de bak.

Wat denken jullie van de inrichting en is deze evt geschikt voor Tropheus of moet ik daar echt iets aan veranderen als ik er Tropheus in los wil laten? Bijvoorbeeld meer of minder stenen. Ik ga in ieder geval proberen om de strominspompen mbv stenen uit het zicht te krijgen en er komt binnenkort nog een extra verlichtingsunit boven de bak te liggen zodat deze aan de achterkant niet meer zo donker oogt en er hopelijk een keer groene alg ontstaat ipv bruine.

Qua bestand zit ik te denken aan een groep van 15-20 jonge Tropheus van zo’n 4-6 cm groot, aangevuld met nog een paar andere vissen, maar uiteraard worden de Tropheus de hoofdbewoners.

Als aanvulling zit ik te denken aan bijvoorbeeld 6 stuks Synodontis lucipinnis en een harempje Tanganicodus, Spathodus of Eretmodus. In welke verhouding/samenstelling kan je een van deze laatste 3 soorten het beste houden?

Is het nog mogelijk om in mijn bak de Tropheus evt te combineren met een groepje Petrochromis? De grotere soorten als de texas bulu point, orthognatus ikola of de moshi worden waarschijnlijk te groot voor in mijn bak of zou dit toch mogelijk zijn afhankelijk van het aantal exemplaren? En hoe zit dit met de famula soorten of de trewavasae?

Daarnaast heb ik gelezen dat (pseudo)simochromis een goede optie zijn bij Tropheus en dat de combi Tropheus met slakkenhuiscichliden weer geen ideale combinatie is, klopt dit?[quote][/quote]
Laatst gewijzigd door Tanga84 op 05 mar 2014, 15:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Cas

Re: Evt opstarten Tropheus bak

Bericht door Cas » 05 feb 2014, 12:50

weinig aan doen.
met grote en kleine stenen t zand grotendeels bedekken en je bent klaar!

bak en techniek is ideaal hoewel je wel erg veel power hebt, opletten met het introduceren van de kleintjes, onwennig in de harde stroming kan nadelig uitpakken.
bestands perikelen laat ik aan anderen over :wink:

je hebt iig een prima uitgangspositie.
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

Edin

Bericht door Edin » 05 feb 2014, 13:40

Een harem gobies lijkt mij geen goed plan. De dieren zijn (op Spathodus marlieri na) monogaam.
Je kan wel een grotere groep kopen met de hoop dat zich daar koppels uit vormen :)
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 05 feb 2014, 16:25

Weinig aan voorgaande toe te voegen

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 05 feb 2014, 17:42

Ok de gobies dus als paartje tenzij je jonge dieren haalt en paartjes laat vormen

Maar hoe zit het dan met de Petrochromis in mijn bak, zou het kunnen en ja welke soorten zouden dan een mogelijkheid zijn en wat is de beste verhouding bij deze dieren?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 feb 2014, 17:55

Tanga84 schreef:Ok de gobies dus als paartje tenzij je jonge dieren haalt en paartjes laat vormen

Maar hoe zit het dan met de Petrochromis in mijn bak, zou het kunnen en ja welke soorten zouden dan een mogelijkheid zijn en wat is de beste verhouding bij deze dieren?
Trewavasae of een Famula-variant ...nakweek dieren kunnen als eens lukken.
Harempje 1/3 of iets dergelijks.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 05 feb 2014, 18:51

Stel dat ik er een paar petrochromissen bij zet moeten er dan weer een paar tropheus van de 15-20 af omdat het anders te vol wordt?

En what about de slakkenhuisjes?

Edin

Bericht door Edin » 05 feb 2014, 19:12

Laat de slakkenhuisbewoners voor wat ze zijn.

Als je per se iets toe wilt voegen zijn Telmatochromis vittatus een leuke optie. Deze horen ook thuis in een ondiepwater habitat.

Ik zou het houden bij 15 Tropheus, mits ze te sexen zijn. Je wilt liever niet met een mannen overschot zitten.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 05 feb 2014, 19:55

Edin schreef:Laat de slakkenhuisbewoners voor wat ze zijn.

Als je per se iets toe wilt voegen zijn Telmatochromis vittatus een leuke optie. Deze horen ook thuis in een ondiepwater habitat.

Ik zou het houden bij 15 Tropheus, mits ze te sexen zijn. Je wilt liever niet met een mannen overschot zitten.
He Edin, je bedoelt 15 Tropheus in de bak en verder geen andere vis erbij? Waarom dan geen synodontis of iets van een Eretmodus oid erbij?

Edin

Bericht door Edin » 05 feb 2014, 20:00

Nee ik bedoel, het gewoon houden op 15 Tropheus en dan de eventuele bijvissen die je graag wilt hebben. Overbevolken zal niet snel gebeuren.

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 05 feb 2014, 21:45

Ah ok op die manier

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 05 feb 2014, 22:07

Als je Telmatochromis vittatus er bij stopt, kan je ook wel wat lege slakkenhuizen toevoegen. De Telmatochromis toont ook interesse in slakken huisjes. Hier en daar een paar, geen complete kerkhoven.

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 06 feb 2014, 17:17

sieb amoraal schreef:Als je Telmatochromis vittatus er bij stopt, kan je ook wel wat lege slakkenhuizen toevoegen. De Telmatochromis toont ook interesse in slakken huisjes. Hier en daar een paar, geen complete kerkhoven.
Wat doen de Telmatochromis er dan mee en hpe groot moeten deze slakkenhuisjes zijn? De standaard franse wijngaardslakkenhuizen?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 06 feb 2014, 19:12

quote]Wat doen de Telmatochromis er dan mee en hpe groot moeten deze slakkenhuisjes zijn? De standaard franse wijngaardslakkenhuizen?[/quote]

De dames zetten hun eieren er in af, ik gebruik zelf Neothuauma slakkenhuisjes. Maar misschien dat ze de wijgaard huisjes ook wel accepteren.

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 06 feb 2014, 21:06

Bij deze nog een nieuw filmpje van de bak met een extra verlichtingsunit erbij, maakt erg veel verschil vind ik zelf, hopelijk krijg ik nu ook wat groene alg :)

Had ook net wat gevoerd en zo is goed te zien hoeveel stroming er in de bak staat.

Laatst gewijzigd door Tanga84 op 18 mar 2014, 21:22, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie