achterwand en bijbehorende modules

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
visliefhebber

achterwand en bijbehorende modules

Bericht door visliefhebber » 11 jan 2014, 21:55

Beste Forumleden,

Als nieuw forumlid heb ik enkele vragen. Het is 25 jaar geleden dat ik mijn laatste cichlidenaquarium had, en ik ga weer beginnen, maar moet alles nog aanschaffen. Ik ben me nu uitgebreid aan het inlezen en heb bijv. Het Cichlidenboek" van Ad Konings en "Celebrating Cichlids " van dezelfde schrijver gekocht. Daarnaast had ik o.a. nog het grote "Pierre Brichards Book of Cichlids".
Ik wil zelf mijn achterwand maken, en las op http://www.aquarium.totall.eu/aquarium_achterwand.htm dat dit met pur-platen simpeler is dan met styropor. Dus geen tegellijm, en geen epoxy-hars. Maar waar haal ik pur-platen? Styrisol schijnt ook te kunnen http://www.malawifreaks.nl/viewtopic.ph ... 037513e89d, heeft iemand daar ervaring mee? En welke verf gebruik ik. Watergedragen decorverf, begrijp ik. Maar wat is dat? Is elke watergedragen verf goed, of iets speciaals voor aquaria?

Dan nog een vraag: ik wil naast een achterwand ook hoge smalle modules maken, om kunstmatig de territioria af te bakenen (althans, dat is de theorie). Daarom wil ik de achterwand de gelaagdheid geven van leisteen of flagstone, en de modules ook. Echter, pur-schuim heeft een groot drijfvermogen. De achterwand laat zich nog wel inklemmen, maar de modules natuurlijk niet. Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja, wat is de truc?

Ik hoop op enige goede tips, zodat ik mijn aquarium veilig kan inrichten voor de toekomstige bewoners, wier gezondheid ook van mij afhangt.

Visliefhebber
160x60x50(h), 3x 58W T8 (1xAkva Stabil sunrise)
Ferplast BlueExtr1100+TetraEx1200; 700l/u druppelfilter
16 Tropheus duboisi "Maswa", 7 Neolampr ocellatus, 6 Neolamp kungweensis, 3 Julidochromis ornatus, 3 Synodontis spec. "Polli White"

ttowner

Re: achterwand en bijbehorende modules

Bericht door ttowner » 11 jan 2014, 22:28

Welkom :roll:
Nothing beats a tangaquarium!!

visliefhebber

Bericht door visliefhebber » 21 feb 2014, 22:34

Inmiddels ben ik twee weken bezig met de achter- en zijwanden. Uitgaand van 12cm dikke PIR-platen, met als bedoelde vormgeving: leisteen. De bedoeling was om geen epoxy te gebruiken, maar harde pur-schuim, dit met een brander te verharden, en de schilderen met PU watergedragen verf. Halverwege bleek dat de hardschuim niet verhard door branden, het vliegt wel in de fik! Gelukkig niet ernstig, de brandweer was niet nodig, de schade was miniem.
Maar wel nodig: plan B! Dus toch epoxy. Maar eerst flink wat weggehaald van die 12 cm; maar dat was wel nodig omdat hierdoor reliefmogelijkheden ontstaan.

Voordeel (elk nadeel ....): de pir-platen zijn superieur om een leisteen-vorm te geven, met name die hele dunne laagjes.
Het modelleren nadert het einde, na ruim 2 weken. Ik heb veel foto's voor een stap-voor-stap beschrijving. Jammer genoeg is het niet eenvoudig een fotootje bij te voegen, althans, ik weet niet hoe (ik heb geen publieke server waar ik ze op kan zetten), en ik kan ze niet als bijlage toevoegen. :(
Suggesties?

Visliefhebber.
16 Tropheus duboisi "Maswa", 7 Neolampr ocellatus, 6 Neolamp kungweensis, 3 Julidochromis ornatus, 3 Synodontis spec. "Polli White"

visliefhebber

Bericht door visliefhebber » 21 feb 2014, 22:39

OK (en excuses0, heb nu gevonden hoe het plaatsen van foto's moet (uploaden naar http://imageshack.us en een link plaatsen). Zal kijken of ik dit snel kan doen.

Visliefhebber

visliefhebber

Bericht door visliefhebber » 21 feb 2014, 22:45

En dan hier de afbeelding van een stukje achterwand, nog ongeschilderd. Maar het geeft wel een idee wat de bedoeling wordt.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x4 ... 6/hsuk.jpg

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 21 feb 2014, 23:06

Mooi gedaan

Michael Visser
Contacteer:

Bericht door Michael Visser » 22 feb 2014, 22:56

Prachtig gedaan, met welk gereedschap heb je dit voor elkaar gekregen.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 23 feb 2014, 09:06

Afbeelding
Erg fraai!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

visliefhebber

Bericht door visliefhebber » 23 feb 2014, 17:39

Gereedschap is niet spectaculair: een multitool met een recht zaagplaatje dat hel snel heen en weer beweegt (horizontale uitslag ca. 5-10mm), voor het grove modelleren. Ideaal hiervoor! Met zo'n ding kan je bijvoorbeeld een rechte sleuf van enkele centimeters (minimaal 3,5 met die van mij) midden in een stuk hout maken.
De fijne laagjes krijg je gewoon met een staalborstel, wel een nieuwe, waarbij de "haren" nog mooi parallel staan, en dus niet alle kanten uitsteken. Zachtjes enkele keren over hetzelfde stukje, en de groeven worden steeds dieper. Daarna met een handborstel afvegen, en klaar. Daarnaast het ik goed naar de leisteen gekeken die ik gekocht heb om nog los in het aquarium te leggen.
Let wel: het gaat om PIR-platen, die net iets zachter zijn dan XPS platen zoals styrisol. Als je styrysol met een staalborstel behandelt, krijg je erg rafelige laagjes. In dat geval de multitool gebruiken voor de laagjes; dat wordt dan wel een precisie-klusje en veel extra werk!
Ik heb foto's gemaakt van de stappen, en ben van plan er een pdf van te maken, want ik zie me nog niet dat hele verhaal via het uploaden van foto's, tekst schrijven en de foto's ertussen wurmen, tot een goed verhaal komen. Te omslachtig/tijdrovend. Ik moet dit waarschijnlijk aan de webmaster vragen of dit oploaden van een pdf kan.
Ik ben nu in de schilderfase aangeland.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 27 feb 2014, 08:14

Grr. Dit wil ik ook kunnen.

Prachtige, hoe de textuur van de steen geworden is. Binnenkort eens een tanganyika.nl masterclass "Rotsen modelleren" doen?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 27 feb 2014, 09:11

Bart schreef:Grr. Dit wil ik ook kunnen.

Prachtige, hoe de textuur van de steen geworden is. Binnenkort eens een tanganyika.nl masterclass "Rotsen modelleren" doen?
waar kan ik mij opgeven :D

visliefhebber

Bericht door visliefhebber » 28 feb 2014, 23:21

Dank voor de positieve geluiden.

Hierbij de situatie van vandaag: Alles is nu geschilderd, nu alleen nog de epoxy; die ik had willen vermijden, maar dit materiaal bleek zoals eerder al gemeld iets zachter dan andere hardschuim als xps:

Afbeelding

Ik heb veel foto's gemaakt, en wil dus graag het hele epistel in een pdf gieten, want die constructie met imageshack vind ik wat omslachtig. Vertel mij hoe ik dit simpel kan delen, en ik ga die pdf bakken. En wil t.z.t. ook best een echte demo geven, als mijn aquarium draait, dan valt er ook nog wat te bekijken.
Voorlopig ben ik zeer tevreden over het resultaat, 'tis echt niet moeilijk, je moet er alleen de tijd voor nemen. Technisch stelt het niets voor. Ik ben van nature nogal ongeduldig, en heb me echt moeten dwingen om die tijd te nemen. Snel werken beperkt je creativiteit (nieuwe ideeën groeien gaandeweg), en ook het kritisch beoordelen van bijv. het schilderwerk. Nadat mijn vrouw er een kritisch noot bij geplaatst had, heb ik er nog nog aardig wat detailwerk aan toegevoegd. Nu de achterwand klaar is, op de epoxy na, denk ik: ik had het qua vormgeving toch nog beter kunnen doen. Een volgende achterwand kan zeker mooier.

De 2 modules heb ik nog niet gefotografeerd, maar ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken. Dus die pdf met illustraties moet er komen.

Mijn enige zorg is nu dat de epoxy de boel nog verpest, omdat het teveel glanst. Hopelijk valt het onderwater wel mee. Zo niet, dat moet ik dat maar zien als een leermoment. Het is mijn eerste achterwand. Ik ga het zien! Maar nog niet snel, want ik moet nog knutselen aan het onderstel, de lichtkap, en eventueel nog een droogfilter.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 28 feb 2014, 23:41

Ziet er erg fraai uit! 8-)

Het glanzen van de epoxy kan je tegengaan door het in te strooien met zand (dan bealgt de wand later ook beter).

Houd er ook rekening mee dat de verfkleuren veranderen nadat je hebt behandeld met epoxy - het ziet er dan ongeveer zo uit als wanneer de verf nog niet "droog" was (zeg maar, net eropgeverfd).

Wellicht dat Bart een hoekje kan inruimen voor de foto's (een pdf klinkt niet echt toegankelijk), anders wil ik wel kijken of ik de foto's voor je kan uploaden...
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 28 feb 2014, 23:45

Pff...inderdaad wel zeer fraai !
Kan je een foto maken van het geheel, dus de volledige achterwand...?
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 01 mar 2014, 09:31

Petje af, deze detail opname ziet er in ieder geval erg mooi uit, ben ook erg benieuwd naar de gehele wand

Plaats reactie