Even delen: witte stip

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
Bart
Site Admin
Contacteer:

Even delen: witte stip

Bericht door Bart » 10 okt 2009, 00:10

Ik heb afgelopen week een 12tal 2 tot 3 cm grote P. brieni Velifer gehaald. Thuis na overwennen in een bakje met een klein kluitje "L." similis geplaatst. Na een dag begonnen ze voorzichtig te eten.

Eergisteren miste ik 1 exemplaar, een ander zwom met de buik naar het wateroppervlak. Nauwkeurige inspectie leverde op dat enkele andere visjes 1 of 2 witte stipjes hadden. De similisjes waren allen in orde. Het begin van een infectie met witte stip!

Vervolgens direct de thermostaat naar 32 graden opgeschroefd, en verdeeld over enkele uren 2,5 gram zout (NeZo) per liter water toegevoegd. Goed belucht middels een diffusor. De andere dag was er geen stipje meer te zien. De meest zieke vis ging dood, vandaag trof ik de vis die ik kwijt was aan. 10 van de 12 hebben het overleefd. Ze zijn intussen allemaal goed blijven eten. Ik laat ze nog even op warm water en zout, komende week ga ik in een paar stapjes water verversen.

Je ziet het: niet bang zijn om flink wat zout en en goed warm water te gebruiken. Aan de vissen merk ik verder aan niets dat het water zout en warm is.

JCB

Re: Even delen: witte stip

Bericht door JCB » 10 okt 2009, 00:27

Je belucht op dit moment wel extra neem ik aan?
Tanganyika, it's a kind of magic.

Jordy

Bericht door Jordy » 10 okt 2009, 10:00

Goed belucht middels een diffusor.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 10 okt 2009, 15:14

Ik heb ooit een keer witte stip gehad bij Tropheus.
De temperatuur had ik ook daarop verhoogd (tot 31 graden) en voldoende zeezout toegevoegd.

De stip verdween net zo snel als ze gekomen was en het had geen slachtoffers tot gevolg.

Ik kan dus alleen maar beamen wat Bart al aangeeft..

CoenB

Bericht door CoenB » 10 okt 2009, 15:20

Kijk dat spaart medicijnen :D Maar witte stip is toch ene parasiet (of heb ik dit mis?). Laat deze dan "los" door het zout?? Zorgt de verhoogde temperatuur dan voor het afsterven?? Anders blijven deze parasieten toch gewoon in "het zand" leven en komen ze weer terug?
Of heb ik het dan helemaal mis. Helpt deze behandeling ook als de aantasting in een verder gevorderd stadium is? Ik dacht mij te herinneren dat het alleen hielp in de beginfase (zoals bij Bart).

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 10 okt 2009, 15:46

CoenB schreef:Kijk dat spaart medicijnen :D Maar witte stip is toch ene parasiet (of heb ik dit mis?).
Inderdaad.

Ik heb even een quote van mezelf van een ander forum, geeft anmtwoord op je vragen:
- temp. naar > 30, liefst 32 graden
- beluchten
- bodem zo vaak mogelijk goed afhevelen
- zout toevoegen aan het water, 2-3 gram per liter.

Met middelen die malachietgroen bevatten moet je oppassen als je meervallen hebt, die kunnen daar slecht tegen.

Wel even in acht nemen dat niet alle vissen even goed tegen deze warmte kunnen. Zouttolerantie valt meestal mee, maar toch oppassen. Daarom moet je het zout eerst oplossen in een kleine hoeveelheid water en dat vervolgens langzaam aan de bak toevoegen.

Therapie 8 dagen volhouden. Intussen een stuk minder voeren dan je normaal doet. Door zowel de temperatuur te verhogen als zout toe te voegen (ja, echt zoveel, minder heeft weinig zin!) pak je de parasiet op 2 stappen in zijn vermenigvuldigingscyclus aan. Daarnaast kan je met het afhevelen van de bodem de praktisch onzichtbare tussenstadia weghalen en de infectiedruk verminderen.
Helemaal elimineren kan je nooit met de meeste ziekteverwekkers. Introductie van een ziekte is er dus meestal niet, wel introductie van stress en indien er veel kiemen meekomen: toename van de infectiedruk.

Maar als je je vissen gezond en sterk houdt, krijgen ze de kans meestal niet om toe te slaan.

CoenB

Bericht door CoenB » 14 okt 2009, 20:09

Nog even oppikken :wink:
Is deze behandeling altijd veilig voor de vissen. Ik zou mij kunnen voorstellen dat bv gevoelige Xenotilapia's zo'n warm zout bad niet kunnen waarderen. Ik neem aan dat NeZo belangrijk is omdat daar bv andere stoffen zijn bijgevoegd :?:

Willy

Bericht door Willy » 14 okt 2009, 23:39

Ik heb geen ervaring met Xenotilapia's maar mij lijkt dat de genoemde hoeveelheid zout weinig kwaad kan bij Tanganyika cichliden die immers in water voorkomen met een hoog gehalte aan zouten (weliswaar andere, maar toch).

NeZo is eigenlijk puur natriumchloride met wat antiklontermiddel. Verder zit er niets bij.

Groet,

Willy

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 15 okt 2009, 17:25

Zo is het, Willy. NeZo omdat er bij JoZo jodium zit, en dat is voor de vissen minder goed.

CoenB

Bericht door CoenB » 15 okt 2009, 17:32

Dacht ik al, maar even voor de volledigheid :D

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 22 okt 2009, 22:30

Kleine kick: ik zie dat er na 10 dagen 32 graden en 0,25% zout de blauwalg ineens stukken minder is! Temp is nu weer 25 gr. en ik heb ververst, even afwachten wat er gebeurt... Wordt vervolgd!

Plaats reactie