Easy Life

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
CoenB

Easy Life

Bericht door CoenB » 15 feb 2008, 17:27

Ik was wat aan het rondstruinen en las een oude post over Easy Life en het "loslaten" van afval stoffen bij het toedienen van bepaalde zouten. Weet iemand hier iets meer van? Ik gebruik het altijd (al enkele jaren) tijdens de verversingen van het water in mijn bakken en heb nog nooits negatiefs meegemaakt.
Maar omdat in mijn huidige bak toch een iets groter bedrag aan visjes rondzwemt zou ik graag willen weten of dit risico er inderdaad is en wat jullie dan gebruiken.

chalamala

Re: Easy Life

Bericht door chalamala » 15 feb 2008, 17:30

Ik gebruik ook al een tijdje Easylife bij elke waterverversing, nooit problemen gehad. Ik ondervind zelf dat de vissen gezonder en levendiger zijn...

:)

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 15 feb 2008, 17:37

Easy Life is fijngemalen zeoliet met water :).
Er zijn veel soorten zeoliet, maar het werkt ongeveer zoals actieve kool: het absorbeert bepaalde stoffen.
Het grote verschil is echter dat een stof, eenmaal in de zeoliet opgenomen, weer los kan laten bij (hoge) concentraties zout. Dan gaat de absorptie-reactie de andere kant op, en laat het vervelende stofje weer los van de zeoliet.
De enige situatie waarin je een nadelig effect zou kunnen ervaren van zeoliet is wanneer je (voor medicinale doeleinden) grote hoeveelheden zeezout in het aquarium brengt. Dan krijg je in één klap te maken met het vrijkomen van (een deel van de) vervelende stofjes (wat het genezingsproces niet ten goede komt natuurlijk).
Bij actieve kool is dit trouwens niet van toepassing.

Wat mij betreft is er niets mis met het gebruik van zeoliet voor filter-doeleinden. Easy Life heeft als voordeel dat het zeoliet (doordat het zo fijngemalen is) een groot contactoppervlak heeft en je dus razend snel resultaat ziet. Het nadeel is, vind ik, dat het in het water blijft zitten.
Het is dan slimmer gewoon zeoliet-korrels in het filter te stoppen zodat je dat eens in de zoveel tijd kan verversen. Het absorberen van de vervelende stofjes zal dan langzamer gaan, maar je kan er tenminste écht vanaf komen.

Overigens is het gebruik van actieve kool en/of zeoliet niet altijd aan te raden. Je filtert namelijk ook stoffen weg die je eigenlijk wél in de bak wil houden.
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

CoenB

Bericht door CoenB » 15 feb 2008, 17:55

Melchior schreef:Easy Life is fijngemalen zeoliet met water :).
Er zijn ........ wil houden.
Dan is het wel erg duur :wink:

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 15 feb 2008, 18:00

Duur is het ook :) De aquariumwinkel bij mij om de hoek heeft tegenwoordig ook huismerk 'easy life'. Nog steeds 8,- per liter, geloof ik. Maargoed zeoliet zal opzich ook niet heel goedkoop zijn.
Maar het kostenplaatje buiten beschouwing latend, is het toch slimmer om zeoliet gewoon in het filter te stoppen in plaats van in het water.

chalamala

Bericht door chalamala » 16 feb 2008, 11:35

CoenB schreef:
Melchior schreef:Easy Life is fijngemalen zeoliet met water :).
Er zijn ........ wil houden.
Dan is het wel erg duur :wink:
Is dat echt alles ? Zeker ?

:?:

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 16 feb 2008, 11:39

Een duitser heeft het eens onderzocht en uitgezocht, en kwam tot die conclusie. Het moet ergens in een duits aquariumtijdschrift staan.
Verder maakt die aquariumwinkel hier in den haag de namaak easy-life ook van gemalen zeoliet, dat zeggen ze ook gewoon als je het vraagt. En dat spul ziet, smaakt en werkt hetzelfde als easy life :)

chalamala

Bericht door chalamala » 17 feb 2008, 10:19

***modbreak***

Prijsvergelijkingen en berichten daaromtrent in verband met aquariumzaken doen we hier niet aan!

***/modbreak***

snarf666

Bericht door snarf666 » 17 feb 2008, 12:33

Als ik het goed begrijp zeggen jullie hier dus dat je gewoon met water op temperatuur moet verversen zonder gebruik te maken van easylife?
Ik heb namelijk tot nu toe altijd easylife gebruikt tijdens het verversen.
Ik heb ook last van blauwalg gehad en heb het idee dat het nu weer terug begint te komen.
Zou er een verband kunnen zijn tussen het gebruik van easylife en de blauwalg?
Ik heb echt geen idee hoor maar ik dacht daar ineens aan.
100-50-50 aquarium

4 jonge altolamprologus calvus
5 Synodontis sp. polli White Zambia
8 Paracyprichromis nigripinnis
2 lamprologus Brevis narambo
1 Julidochromis regani nsumbu

Riny

Bericht door Riny » 18 feb 2008, 11:50

Ik heb ook een hele tijd Easy Life gebruikt in mijn ZA-Bak, toen ben ik ermee gestopt om te proberen of het veel verschil uitmaakte.
Het enige verschil was dat er iets meer groene alg op het stuk kienhout kwam, maar ja dat vond de Ancisrus helemaal niet erg

Als er dus geen merkbaar verschil is waarom zou ik dat dure spul dan nog kopen, je kan er dan beter wat anders voor je hobby kopen
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

chalamala

Bericht door chalamala » 18 feb 2008, 13:04

Melchior schreef:Een duitser heeft het eens onderzocht en uitgezocht, en kwam tot die conclusie. Het moet ergens in een duits aquariumtijdschrift staan.
Verder maakt die aquariumwinkel hier in den haag de namaak easy-life ook van gemalen zeoliet, dat zeggen ze ook gewoon als je het vraagt. En dat spul ziet, smaakt en werkt hetzelfde als easy life :)
Sorry, ik mocht dus die vraag zo niet stellen...
Laatst gewijzigd door chalamala op 18 feb 2008, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 18 feb 2008, 13:11

chalamala schreef:En hoeveel moet een liter kosten in Den Haag ?

:?:
Kijk even terug naar je bericht hierboven, dan begrijp dat je antwoord alleen via pb naar je toe kan komen. ;)

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 19 feb 2008, 12:43

Om nog even te verduidelijken: Easy-life (of een soortgelijk product) werkt prima (en snel omdat het vermalen is).
Mijn bezwaar ligt in het feit dat het overbodig duur is, en dat de gebonden stoffen blijven in het water blijven. De zeoliet voor in het filter is dan gewoon praktischer omdat je de zeoliet dan kan verversen.

Maar zoals zappa0609 al min of meer aantoont, is het (tenzij je kraanwater echt slecht is) niet echt nodig om met actieve kool of zeoliet te filteren...

Ik gebruik het overigens alleen om medicatie-resten te verwijderen uit het water.

Jan van de Kasteele

Bericht door Jan van de Kasteele » 28 jun 2008, 18:36

Hallo,

Over welk product van Easy Life hebben jullie het?

Er zijn zoveel producten van Easy Life.

Ik gebruik al jaren Profito, FE ijzer, Carbo en Filtermedium, zijn allemaal van Easy Life en heb nooit ergens last mee wel baat.

Graag reacties

M.vr.gr.

Jan

Plaats reactie