regenwater voor tanganyikabak

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
de ware

regenwater voor tanganyikabak

Bericht door de ware » 29 dec 2015, 09:10

ben volop bezig met de bouw van mijn nieuwe bak: viewtopic.php?f=7&t=16435
Vermoedelijk ga ik werken met een grote bioloog onder de bak en een automatische of semi-automatische waterverversing.
Als ik echter hoor hoeveel er vaak wordt ververst (soms tot de helft van de bak wekelijks :shock: ) kom ik toch aan mooie volumes water en zou het bijzonder interessant worden mocht ik hiervoor regenwater kunnen gebruiken. We hebben immers een nieuwbouwwoning met groot plat dak en twee regenwaterputten van elk 10m³.

Regenwater is echter te zacht.
Ik kan in de bioloog echter een pak kalkhoudend substraat kwijt (oesterschelpen en dergelijke). Uitgaande van een continue verversing. Zou het lukken om op die manier een constante, voldoende hoge waterhardheid te bekomen?
Mensen met ervaring dienaangaande?

Dan

Re: regenwater voor tanganyikabak

Bericht door Dan » 29 dec 2015, 11:38

Ik denk dat het substraat niet voldoende kalk af zal geven om je Ph en Hardheid op peil te houden.
Bij mij komt vrij hard water uit de kraan ph 8, kh 6 mijn beide potfilters hebben ongeveer 2 liter kippen grid en nog moet ik regelmatig kh/gh plus toevoegen om de waarden op peil te houden.

Wat je zou kunnen doen is een proef opstelling maken met kleinere volumes water om te testen of het werkt
je kunt dan eerst testen wat er nodig is om het regenwater op de goede waardes te krijgen, daarna wat er nodig is om het met verversingen op niveau te houden.

gr.
Dan

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 29 dec 2015, 15:14

Ik denk niet dat het werkt. Buiten dat is water relatief goedkoop hier. In 2016 gaat het zelfs wat omlaag bij ons naar € 59,- vastrecht en € 0,90 per m3 (excl. 6% belasting). Ervan uitgaande dat je ook water gebruikt om te douchen, eten te koken etc. en daarom vastrecht sowieso betaald, kan je die bij je aquarium vergeten.

Komt erop neer dat je per 1000 liter nog geen euro betaald. Je bent straks meer geld kwijt aan het op peil brengen van de hardheid van regenwater dan dat kraanwater je kost.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

de ware

Bericht door de ware » 29 dec 2015, 16:19

Slavi schreef:Ik denk niet dat het werkt. Buiten dat is water relatief goedkoop hier. In 2016 gaat het zelfs wat omlaag bij ons naar € 59,- vastrecht en € 0,90 per m3 (excl. 6% belasting). Ervan uitgaande dat je ook water gebruikt om te douchen, eten te koken etc. en daarom vastrecht sowieso betaald, kan je die bij je aquarium vergeten.

Komt erop neer dat je per 1000 liter nog geen euro betaald. Je bent straks meer geld kwijt aan het op peil brengen van de hardheid van regenwater dan dat kraanwater je kost.
Zou eens moeten narekenen wat dat hier bij ons kost...
Het is zeker niet (enkel) de kostprijs die me stoort. Het is meer een gewetensprobleem dat mij tegenhoudt om jaarlijks duizenden extra liters drinkwater naar het riool te sturen.

Yogi

Bericht door Yogi » 29 dec 2015, 22:06

gewoon een Philips tropical purifier erop zetten, nog maar 1x per half jaar water verversen!

Edwin.
-Yogi from Holland - Gekker moet het niet worden...

de ware

Bericht door de ware » 30 dec 2015, 12:17

Yogi schreef:gewoon een Philips tropical purifier erop zetten, nog maar 1x per half jaar water verversen!

Edwin.
Is dat zo?
Ik lees overal dat zo'n purifier middels OZON nitriet omzet in nitraat. Min of meer wat een biologisch filter ook doet dus.
Daarmee blijf je wel nog steeds met het nitraat zitten. Tenzij je anaeroob gaat filteren of regelmatig water ververst ga je dan stelselmatig de nitraatconcentratie opbouwen. Of niet?

Dat gezegd zijnde...
Ik speel nog met het idee om op termijn eens te testen of de nitraatopbouw kan worden voorkomen / afgeremd door een soort van 'plantenfilter'. Mijn bak komt in de bergruimte, esthetiek is daar van geen belang. ik zou dan behalve de bioloog ook een bijkomende bak plaatsten met daarin bvb wilgetakken. Onder water gaan die wortelen en mogelijks een significant deel van het nitraat opnemen. Als de takken groeien kan je ze steeds bijsnoeien.

Yogi

Bericht door Yogi » 01 jan 2016, 21:33

nitraat was 0, dat is 1x gemeten na 5 maanden geen waterversersing, verder nooit meer herhaald!
De algengroei is stukken minder.
- vraag mij niet hoe het apparaat precies werkt :D

Edwin.
-Yogi from Holland - Gekker moet het niet worden...

Plaats reactie