Begin van blauwalg

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Jochen

Re: Begin van blauwalg

Bericht door Jochen » 19 okt 2015, 22:36

Mooneater schreef:Wow, wat een ontzettend *** verhaal, dit is wel even balen.

Hoe is het nu ondertussen met de bak en de vissen?

Ik vind het ook niet echt klinken als een filterprobleem, hoewel het wel iets met je water lijkt te zijn.
Misschien iets van een vervuiling van het een of ander opgelopen? (ik kan me een forumlid hier herinneren die ineens koper in zijn water had welke afgegeven werd door de leidingen van zijn boiler bijv.)

Ik zou filteren over actieve kool (dat bind de metalen/gif), en een diffusor (die zijn echt heel handig! werkt beter dan een luchtpompje) aansluiten.
En de boel goed in de gaten houden, maar het blijft lastig en extreem frustrerend...

Hoy,
heb actieve kool nu in de filter gestoken. Ik volg de situatie op. De bak is zich aan het herstellen denk ik. Na verscheidene waterwissels, telkens goeie bacteriën bijzetten, waterwaardes ietwat aangepast, watercirculatie verbeterd, buizen vervangen, hoeveelheid licht aangepast, afhevelen, dooie vissen uithalen.
De blauwalg is niet verder meer opgerukt. Zie geen belletjes meer onder het algentapijt. Dus ik denk dat ik het tot stand kunnen brengen heb. Zal zien de eerst komende dagen.

Zo staat hij er nu bij:
Afbeelding

De vissen weliswaar daar is het niet zo goed mee afgelopen.
Van de oorspronkelijke bezetting:
1 Altolamprologus compressiceps
2 Cyprichromis leptosoma (1man/1vrouw)
2 Neolamprologus buescheri (1man/1vrouw) + 5jongen
9 Paracyprichromis nigripinnis (4man/5vrouw)
3 Neolamprologus Occelatus
5 Synodontis

is overgebleven:
1 Altolamprologus compressiceps
1 Neolamprologus buescheri (vrouwtje) met 1 jong
1 Paracyprichromis nigripinnis
5 Synodontis

Het is spijtig...

Edin

Bericht door Edin » 19 okt 2015, 23:11

Dit is gewoon een ouderwetse nitrietpiek. Kan al veroorzaakt worden door 1 dode vis.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Jochen

Bericht door Jochen » 19 okt 2015, 23:55

Edin schreef:Dit is gewoon een ouderwetse nitrietpiek. Kan al veroorzaakt worden door 1 dode vis.
Probleem is nu dat ik niet alle vissen terugvind!!! Heb al overal tss gekeken. Met een zuigslang het water opgezogen van tss de spleten en schuilplaatsen. Nergens...

Yogi

Bericht door Yogi » 20 okt 2015, 09:31

heb je wel tussen je stenen gekeken tijdens de waterwissels? waarschijnlijk hebben daar steeds dode vissen gelegen waardoor het zo lang duurde voor de situatie verbeterde, ontzettend balen dit, stipte waterwissels en dagelijks je vissen observeren op afwijkend gedrag is eigenlijk noodzakelijk voor iedereen die een aquarium heeft met een enigzins redelijke bezetting!

Edwin.
-Yogi from Holland - Gekker moet het niet worden...

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 20 okt 2015, 16:00

Er zijn nog steeds personen die denken dat onze bacteriën ademen! en daarom zuurstof nodig hebben
Ze gebruiken vooral zuurstof om zich voort te planten (splitsen) dit door van Nitriet nitraat te maken doormiddel van zuurstof.
Een filter gaat niet dood van paar uur zonder vers water, ten eerste blijft er nog redelijk lang zuurstof in het water zitten (denk maar aan de goedvis op de kermis in het plastieke zakje) en indien er te weinig zuurstof zou zijn om nog te splitsen dan gaan de bacteriên in rust, tot ze zich inkapselen en wachten op betere tijden.
Wat gebeurt er wel Bacteriën sterven ook af, als er te weinig zuurstof is (na een lange tijd) dan zullen er meer bacteriën afsterven, dan bijkomen. waardoor de kolonie uitdunt. van zo dra de stroming in de pomp terug wordt opgestart zal het evenwicht terug worden hersteld.

Dus vertellen dat een filter dood is om dat ze 20 min heeft uitgelegen is er zeer ver over

Jb

Jochen

Bericht door Jochen » 20 okt 2015, 17:35

Vegamobiel schreef:Er zijn nog steeds personen die denken dat onze bacteriën ademen! en daarom zuurstof nodig hebben
Ze gebruiken vooral zuurstof om zich voort te planten (splitsen) dit door van Nitriet nitraat te maken doormiddel van zuurstof.
Een filter gaat niet dood van paar uur zonder vers water, ten eerste blijft er nog redelijk lang zuurstof in het water zitten (denk maar aan de goedvis op de kermis in het plastieke zakje) en indien er te weinig zuurstof zou zijn om nog te splitsen dan gaan de bacteriên in rust, tot ze zich inkapselen en wachten op betere tijden.
Wat gebeurt er wel Bacteriën sterven ook af, als er te weinig zuurstof is (na een lange tijd) dan zullen er meer bacteriën afsterven, dan bijkomen. waardoor de kolonie uitdunt. van zo dra de stroming in de pomp terug wordt opgestart zal het evenwicht terug worden hersteld.

Dus vertellen dat een filter dood is om dat ze 20 min heeft uitgelegen is er zeer ver over

Jb

Ik ben ook van die mening... Was altijd van de gedachte dat ik zeker wel een uur had om de bak in orde te zetten.
Ik denk dat het door een te zwakke watercirculatie was. Met gevolg blauwalg en door de waterwissels heb ik hem een zetje gegeven. Dat 'denk' ik!!

Jochen

Bericht door Jochen » 20 okt 2015, 21:00

Heb 3 dode vissen terug gevonden. Ik denk dat ik ze nu allemaal heb. Enkel de Ocelaltus nog. Ik zie terug belletjes op mijn algentapijt. Ik ben van plan een kuur te doen. Of zou ik beter nog wat afwachten?

M'tijn

Bericht door M'tijn » 21 okt 2015, 04:31

Wat voor een kuur zou je dan willen doen?
Als het een nitriet probleem is zou je het moeten kunnen meten. Je geeft aan dat No3 0 is wat in zou moeten houden dat je een ammoniakprobleem hebt (gehad).

Jochen

Bericht door Jochen » 21 okt 2015, 17:08

M'tijn schreef:Wat voor een kuur zou je dan willen doen?
Als het een nitriet probleem is zou je het moeten kunnen meten. Je geeft aan dat No3 0 is wat in zou moeten houden dat je een ammoniakprobleem hebt (gehad).

Er zit nu actieve kool in mijn filter dus dit zou eruit gefilterd moeten worden.
Deze morgen waren de belletjes terug weg. Nu nog steeds...

En enig lichtpuntje toch: heb nog 3jongen van mijn Beuscheri's levend terug gevonden!!! En dit begrijp ik niet zo goed. Als vissen die volwassen zijn het loodje leggen! Wrm dan die jongen niet, die naar mijn mening toch veel kwetsbaarder zijn dan die volwassen vissen!

Waterwaardes nu:
NO3-: 10
NO2-: 0
Gh: 8
Kh: 12
Ph: 7.5
Cl2: 0

Jochen

Bericht door Jochen » 24 okt 2015, 18:31

Jochen schreef:
M'tijn schreef:Wat voor een kuur zou je dan willen doen?

Er zit nu actieve kool in mijn filter dus dit zou eruit gefilterd moeten worden.
Deze morgen waren de belletjes terug weg. Nu nog steeds...

En enig lichtpuntje toch: heb nog 3jongen van mijn Beuscheri's levend terug gevonden!!! En dit begrijp ik niet zo goed. Als vissen die volwassen zijn het loodje leggen! Wrm dan die jongen niet, die naar mijn mening toch veel kwetsbaarder zijn dan die volwassen vissen!

Waterwaardes nu:
NO3-: 10
NO2-: 0
Gh: 8
Kh: 12
Ph: 7.5
Cl2: 0

Wat ik veronderstelde van dat nitriet, ammoniak, nitraat met actieve kool eruit gefilterd wordt, is dus niet juist eh!!!! Met wat opzoekingswerk leer je toch altijd bij. Heb sera siporax algovec Professional nu in de filter bijgestoken want die belletjes blijven op mijn algentapijt te voorschijn komen... Ben enkel bang dat mijn algentapijt er ook zal mee verdwijnen...

Jochen

Bericht door Jochen » 24 okt 2015, 23:14

Kan er mij iemand zeggen wat de waarde van mijn Kh is?

Afbeelding

Edin

Bericht door Edin » 24 okt 2015, 23:32

Niet met een teststrip. Verklaart je 'vreemde' waterwaarden. Je hebt waarschijnlijk last van nitriet en ammoniak.
Blijf dagelijks flink verversen.

Stap af van de teststrips en koop een druppeltest set.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Jochen

Bericht door Jochen » 25 okt 2015, 01:35

.
Laatst gewijzigd door Jochen op 25 okt 2015, 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Jochen

Bericht door Jochen » 25 okt 2015, 01:35

Edin schreef:Niet met een teststrip. Verklaart je 'vreemde' waterwaarden. Je hebt waarschijnlijk last van nitriet en ammoniak.

Dit zal ik zeker overwegen... Maar iedere test die ik doe. Verkleurt ,het blokje die de kh-waarde meet, in een soort donker bruin. Waar hoort die thuis? Is dit nu een te hoge of een te lage kh-waarde...
Heb deze middag nog maar 1/4 water ververst.

Jochen

Bericht door Jochen » 25 okt 2015, 01:56

Jochen schreef:
Edin schreef:Niet met een teststrip. Verklaart je 'vreemde' waterwaarden. Je hebt waarschijnlijk last van nitriet en ammoniak.

Heb net nogmaals de test gedaan. Is nu beter...

Plaats reactie