Gh waarde

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
Visbeek

Gh waarde

Bericht door Visbeek » 08 nov 2014, 09:42

Even een vraagje.

Mijn aquarium draait nu een maand of 5.
Alles gaat naar mijn idee goed. Algen komen redelijk, vissen doen het goed.

Water waardes zijn ok, behalve de Gh waarde.
Die meet ik op ongeveer 5d

Die zou ik graag wat hoger willen, het water rechtstreeks uit de kraan is 7d a 8d.

Nou weet ik dat dit niet de aller belangrijkste waarde is maar zou em toch graag iets verhogen.

Omdat de verlaging in het aquarium gebeurd wou ik niet direct middelen toevoegen.

Heeft iemand een idee hoe je dat kan veranderen?

Overflow

Re: Gh waarde

Bericht door Overflow » 08 nov 2014, 17:48

GH is een indicatie voor het gehalte magnesium en calciumverbindingen met koolzuur en zwavelzuur in je aquarium.

Er zijn hier standaard zoutmixen voor van een aantal merken welke je kunt toevoegen aan het aquariumwater. Je geeft aan dat niet te willen, dan moet je een andere manier vinden waarop je concentratie opgeloste magnesium en calciumzouten kunt verhogen. Ikzelf filter over kippengrit wat is gemaakt van fijngemalen schelpen en dode koralen, hiermee kun je de concentratie calciumzouten mee omhoog brengen en daarmee je GH.

Wanneer je voor kippengrit gaat kijk dan even naar de samenstelling, soms zit er kool doorheen gemengd. Dit bind actief chemicaliën in het aquarium zoals je filterkool dat ook doet. Je wilt niet dat dit vrij door je aquarium dwarrelt want dan kun je er geen controle meer op uitoefenen.

Plaats reactie