KH en GH kraanwater gedaald

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
vermeulen02

KH en GH kraanwater gedaald

Bericht door vermeulen02 » 04 feb 2014, 08:42

Goeie morgen mensen,

Toen ik vandaag het kraanwater nog maar eens een keertje teste, nadat ik een lage KH(5) en een lage GH(6) in het aquarium had geconstateerd die ik maar niet kon verklaren, bleek daar het probleem te zitten! Het kraanwater is nu veel te zacht geworden voor tanganyika (KH 5 and GH 5).

Nou lees ik her en der wat over Natrium(bi)carbonaat, maar hoe werkt dit en waar kan ik dit krijgen? I zou mijn KH en GH toch wel weer graag op 12+ krijgen.

Alvast bedankt!

(Vissen lijken er nog geen last van te hebben, maar er komen eerdaags P. Nigripinnis bij en die zijn naar alle waarschijnlijkheid wildvang daar ik geen kweek kan vinden hier in de buurt!)

Willy

Re: KH en GH kraanwater gedaald

Bericht door Willy » 04 feb 2014, 19:14

Je kunt het water behandelen met GH+ en KH+. Vijververpakkingen zijn voordeliger en de vuistregel is om per dag niet meer dan 2 eenheden te stijgen, als er al vissen inzitten. Bij verversing voeg je een evenredig deel toe.

Het is wel interessant om te weten waarom de waardes zo laag zijn. Of komt het water zo uit de kraan?

Groet,

Willy

vermeulen02

Bericht door vermeulen02 » 05 feb 2014, 14:55

kraanwater is nu hetzelfde als het aquarium, maar was 12+ voordat ze hier in de buurt groot onderhoud hebben gedaan aan e.a aan instalaties en pijpen.

Mijn ervaring met GH+ en KH+ is echter wel dat dit niet erg blijvend is? (of kwam dat door het hour dat er toen in zat?)

Willy

Bericht door Willy » 05 feb 2014, 17:41

Hout zou ik niet gebruiken in een aquarium voor Tanganyika cichliden. Inderdaad, omdat het stoffen afgeeft die in ieder geval de pH beïnvloeden. Dat kan je je vissen kosten.

Mijn kraanwater heeft een GH van 8, zo ook de KH. Ik gebruik alleen KH+ zodat de KH nu 12 is. Ik merk niets van een terugloop, wel doseer ik bij iedere waterverversing na.

Groet,

Willy

vermeulen02

Bericht door vermeulen02 » 06 feb 2014, 01:03

Hout was van voor tanganyika ;)

Dan ga ik morgen maar eens wat halen bij.... Het tuincentrum denk ik?

Dries Jos

Bericht door Dries Jos » 10 mei 2015, 13:33

Hallo
Ik heb mijn bak pas van begin dit jaar(beginneling) een juwel vision 450l.
Ik heb hetzelfde probleem mijn kh =20. De helft van mijn vissen liggen al onder de grond zo een 35 a 40 stuks. Maar als ik dit hier volg kom ik er niet goed aan uit wat jullie allemaal bedoelen met kh+ en kh. IK denk dat als ik volgende keer nog eens naar de winkel ga voor info dat ik mij dat allemaal maar eens moet gaan opschrijven.
Als het zo door gaat denk ik er over na om er mee te stoppen.

Grtjes
Jos

dax

Bericht door dax » 10 mei 2015, 14:21

Dries Jos schreef:Hallo
Ik heb hetzelfde probleem mijn kh =20. De helft van mijn vissen liggen al onder de grond zo een 35 a 40 stuks. Maar als ik dit hier volg kom ik er niet goed aan uit wat jullie allemaal bedoelen met kh+ en kh. IK denk dat als ik volgende keer nog eens naar de winkel ga voor info dat ik mij dat allemaal maar eens moet gaan opschrijven.

Grtjes
Jos
Kh+ gebruik je om de kh waarde van je aquariumwater te verhogen. Er bestaat ook kh-, dit gebruik je om de kh waarde te verminderen. Ik zou ook eens kijken welke waarden je kraanwater heeft.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 10 mei 2015, 15:31

Dries Jos schreef:Hallo

Grtjes
Jos
Lijkt mij sterk dat dat de reden is dat je zoveel vissen kwijt bent geraakt.
Hoe heb je de waterkwaliteit getest?
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Plaats reactie