Verwarming een graadje hoger of lager? (edit foto's)

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
oostijnoo

Re: Verwarming een graadje hoger of lager?

Bericht door oostijnoo » 05 dec 2012, 19:15

papakroket schreef:
Art schreef:
Niet dat ik daar noodzaak aan heb, maar natuurlijk kleuren de vissen het mooiste als ze hun vrouwtjes willen verleiden. En als ze zich dan daar ook nog beter bij gaan voelen...zet ik graag mijn verwarmer een paar graden hoger.
Het is al eerder ter sprake gekomen dat je daarmee je vissen opbrandt, ze een korter leven aanbiedt...

..maar het zal ongetwijfeld liefhebbers die de nadruk op kweken leggen aanspreken :roll:
Even verduidelijken voor er weer oordelen geveld worden...mijn watertemperatuur is al jaar en dag 22°, maar als 24° beter is, zet ik graag een paar graden bij.
Zet deze dan gelijk op 26 a 27 °C... voor je Nasuta 's...22 is toch wel "koud"... :wink:
Art is me voor.
300x220x95
No lift...like an airlift !

perspicax

Bericht door perspicax » 05 dec 2012, 19:29

Observeren en dan zie je als de vissen zich goed voelen.

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 05 dec 2012, 20:14

Ze maken nesten, balsemen, paren, leggen af...volgens mij doen ze het erg goed, maar intussen heb ik de verwarmer wat warmer gezet. Ook in mijn opgroeibakken heb ik de temperatuur wat hoger gezet.

Nu moet ik zeggen dat ik in de zomer vaak mijn verwarmer zelfs niet gebruik...
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

Edin

Bericht door Edin » 05 dec 2012, 20:34

perspicax schreef: De juiste voeding is heel belangrijk en daar mag je nooit met experimenteren of op besparen.
Die vlieger gaat écht niet op met Tropheini. Wij voeren de dieren dikwijls te eiwitrijk. Groeien ze inderdaad snel (dicht) van. De dieren grazen in de natuur veel vanwege de lage energetische waarde van aufwuchs.

Tropheini kunnen makkelijk 10 jaar oud worden, in aquaria groeien ze dikwijls te snel, vaak bereiken ze een volwassen formaat binnen 2 jaar... :roll:

Dus minder eiwitrijk voeren heeft absoluut niks te maken met besparen ;)
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 05 dec 2012, 21:23

Raar topic, dit. En vooral omdat de ene (ongefundeerde) stelling de andere (net zo min gefundeerde) aanname probeert te bestrijden. Ik denk dat dit een oeverloze discussie wordt zo. Het gaat nu al over hoe eiwitrijk Tropheusvoer mag zijn, en waarom ze grazen. Grazen ze omdat ze graag korte algjes eten? Of willen ze de rommel en kleine diertjes ertussen juist hebben? Of beide? Feit is dat ze veel algjes binnenkrijgen, alsook detritus. Bij de feiten blijven is het best in een discussie.

Terug naar de temperatuur. Feit: In het Tanganyikameer neemt de temperatuur zeer geleidelijk af, op een diepte van 100 meter is het vrij constant 24 graden. Veel dieper komen gemiddeld geen vissen voor, omdat onder die diepte zuurstofloos water zit. Aan het oppervlak komt de temperatuur in stromingsarme ondiepe delen tot ruwweg 28-29 graden. De meeste van "onze" vissen leven tussen de 24 en 26 graden. Ideale temperatuur om ze te houden? Is 22 graden te laag?

Zelf merkte ik...
[intermezzo]
zelf / eigen ervaring... in onderzoekstermen n=1. Wat zoveel betekent als: je kan geen conclusies trekken uit een enkele ervaring of gebeurtenis. Alleen al daarom is het uitproberen van dingen niet erg zinvol. Zeker niet als er meerdere parameters tegelijk worden veranderd. Hebben we het nog niet gehad over het ontbreken van herhaalbaarheid, objectieve observatie en een controlegroep.
[/intermezzo]
...dat als de temperatuur in mijn aquarium korte of langere tijd 3-5 graden onder de normale temperatuur was, de vissen minder kleurden en dat de dieren zich rustig en wat "mat" gedroegen.

Maar goed, is 22 graden nu te koud? Als je vissen wilt houden zoals ze nu in het wild voorkomen: ja, dat is koud. Maar kijk eens naar dit plaatje:

Afbeelding

Het ligt er dus ook maar aan waar je vissen vandaan komen... Dan is ook nog niet genoemd dat door de seizoenen variaties optreden in stroming, aanvoer van dieper (kouder) water, luchttemperatuur.

Ik denk dat we, als we in mijn ogen zinvol met de hobby bezig zijn, beter kunnen streven naar nabootsing van natuurlijke omstandigheden. Dat is voornamelijk omdat liefhebbers van Tanganyikacichliden een bovengemiddelde interesse hebben in gedrag van, binnen, en tussen soorten. Goed kijken naar de omstandigheden waaronder ze voorkomen, plaatsen waar ze leven, voeding die ze opnemen, zal hierbij helpen. In mijn ogen passen voerexperimenten en temperaturen onder de 24 graden niet in de hobby thuis. Onderzoek laat ik liever over aan hen die de mogelijkheden hebben om aan de criteria voor wetenschappelijk onderzoek te voldoen. Zolang welzijn niet in het geding komt, is daarbuiten enige ruimte, maar die ruimte is mij te krap als ik dit topic zo lees.

Edin

Bericht door Edin » 05 dec 2012, 21:35

Art schreef:Vissen houden als liefhebber bestaat niet uit experimenten, Edin.. :?

Daar doe je ze ook geen plezier mee, dat blijkt al uit je eiwitrijkevoedingexperiment in combi met hoge temperatuur :shock:
Daar groeien ze dus niet goed op.
Hoever wil je gaan?

Als tanganyika liefhebber gaat het in de eerste plaats om het welzijn van je vissen,
bij mijn weten zijn dat ook je eigen woorden als iemand in jouw ogen een bak verkeerd inricht.

Dan ga je toch niet experimenteren met uitersten om te zien hoe je vissen reageren?
Ze groeien bijna niet....leuke constatering, vast erg interessant om te documenteren :(

Scoren bij "wetenschappers" ten koste van je vissen :( :(
..dan heb ik liever dat iemand vanuit onwetendheid zijn bak "verkeerd" inricht...
Eerst doorvragen voordat je oordeelt lijkt mij het devies :roll: ?

Ik stap geleidelijk over van 1 Tropheus droogvoer variant: NatureFood Spirulina granulaat naar ander droogvoer wat ik al eens eerder gevoerd heb: JBL Spirulina vlokken. Gewoon, rustig aan, over een week verdeeld ander voer voeren. Al doe ik dit vooral om de emmer voer eindelijk op te maken :)
Bijkomstig ga ik wel kijken wat het met mijn dieren doet de komende maanden, ik wil gewoon weten hoe dat nou werkelijk zit met vervetting en groei. Daarbij probeer ik het voer ook nog eens vergelijkbaar te doseren.

Ik vraag mij weleens af of de meeste mensen hier weleens de moeite doen om de samenstelling van hun visvoer goed onder de loep te nemen, het ene spirulina voer is het andere niet. Daarmee is het ene voer aanzienlijk eiwitrijker dan het andere... Ook al is het bestemd voor dezelfde vis. Kan wel 20% schelen in eiwitgehalte. Dat is écht fors.

Dus al met al, lijkt mij toch écht geen experiment. Kan mij dus ook vinden in deze ongefundeerde opmerkingen, erg jammer. Zeker omdat ik gewoon met normaal voer werk wat gewoon in (bijna) elke betere winkel te koop is.
Mijn dieren zullen er absoluut niet slechter van worden, andere hobbyisten op z'n minst iets wijzer (hoop ik).
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 05 dec 2012, 21:41

Edin schreef:Eerst doorvragen voordat je oordeelt lijkt mij het devies :roll: ?
How about: bericht nuanceren voordat iedereen in de gordijnen zit? Klinkt namelijk toch echt als een onbezonnen experiment zo. Had best wat venijnige opmerkingen over en weer kunnen voorkomen. Allemaal niet nodig. :?
Sinds afgelopen week als proef de temperatuur teruggedraaid, ga ze nu ook eiwitrijker voeren, kijken wat er gebeurt ;)
Het ging dus over de temperatuur, toch?

Edin

Bericht door Edin » 05 dec 2012, 21:45

Gaat over temperatuur ja, ik haakte echter op deze in:
perspicax schreef:Het zal toch zeker geen kwaad kunnen om een paar maanden per jaar de temperatuur te laten zakken om zo de jaargetijden na te bootsen. Ik ben er zeker van dat dit de levensduur van de vissen zal verlengen.
Zoals gezegd, ik geloof dat wat je beestjes te eten krijgen minstens zoveel impact heeft op de 'levensduur' van vissen als de temperatuur waarop ze zwemmen.
Maar volgens mij geldt dat niet alleen voor vissen. Dat fenomeen is zelfs met mensen waarneembaar. Matigen verlengt de levensduur van veel dieren. Wat je toch vooral ziet is dat de meeste Tropheus voeders gericht zijn op (snelle) groei. Ik zou niet anders weten waarom er zoveel eiwitten in zitten. Goedkoop zijn kwalitatief goede eiwitten niet, vulstof lijkt mij goedkoper, dus dat kan geen reden zijn.

En eeeh wat deze betreft:
Bart schreef: How about: bericht nuanceren voordat iedereen in de gordijnen zit? Klinkt namelijk toch echt als een onbezonnen experiment zo. Had best wat venijnige opmerkingen over en weer kunnen voorkomen. Allemaal niet nodig. :?
Er stond niet voor niets een ;)
Mobiel tikken is helaas niet altijd zo vlot als vanachter een computer.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 05 dec 2012, 21:55

Lastig verhaal, het is simpelweg niet goed na te gaan of bv. het nabootsen van de seizoenen levensduur verlengt. Het is zelfs maar de vraag of een langere levensduur in de natuur bij Tropheus wel bijdraagt tot het succes van deze beestjes in de loop der evolutie. Misschien zijn ze actiever in warmer water, brengen ze grotere nesten voort en gaan ze sneller dood. Jammer. Minder goed? Ik weet het niet. Misschien gedragen ze zich rustiger in kouder water, en leven ze daardoor langer waardoor ze meer nesten kunnen voortbrengen. Beter? Ik weet het niet.

Ik denk dat we gedragingen van de meeste vissen tussen de 24 en 28 graden mogen nemen als "ijkpunt" voor normaal gedrag. Als voeding, inrichting of water(temperatuur) leiden tot afwijkingen van dit normaalbeeld, dan vraagt dat aanpassing.

Als ik daar eens ga duiken, dan ga ik in ieder geval een thermometer meenemen. En een pH-meter, want die wil ook verschillen hier en daar.

Edin

Bericht door Edin » 05 dec 2012, 22:00

Daar is voor de liefhebber al een beetje onderzoek naar gedaan door een studente, ook voor leken goed leesbaar, wel in het Engels: Klik!
Daar is wel vaker onderzoek naar gedaan, maar dit onderzoek is kort en makkelijk leesbaar :)

Of het allemaal slechter of beter is, blijft inderdaad een vraag. Dat ligt evolutionair inderdaad aan de bijeffecten die jij al benoemde. En die zijn niet zo 1-2-3 waar te nemen.

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 05 dec 2012, 22:22

Weten jullie...ik denk dat mijn Opthalmotilapia's het goed doen op 22°. Ik heb de temperatuur een beetje hoger gezet en laat jullie wel weten of ik verschil merk.

Das dan toch al 1 ervaring rijker voor iedereen.

Btw...voor wie het interesseert, dit zijn de Opthalmotilapia Nasuta Sela

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

perspicax

Bericht door perspicax » 06 dec 2012, 00:34

Edin schreef:
perspicax schreef: De juiste voeding is heel belangrijk en daar mag je nooit met experimenteren of op besparen.
Die vlieger gaat écht niet op met Tropheini. Wij voeren de dieren dikwijls te eiwitrijk. Groeien ze inderdaad snel (dicht) van. De dieren grazen in de natuur veel vanwege de lage energetische waarde van aufwuchs.

Tropheini kunnen makkelijk 10 jaar oud worden, in aquaria groeien ze dikwijls te snel, vaak bereiken ze een volwassen formaat binnen 2 jaar... :roll:

Dus minder eiwitrijk voeren heeft absoluut niks te maken met besparen ;)
Met besparen bedoelde ik dat je geen minderwaardig of goedkoop voer moet geven en ik had het over alle Tang's in het algemeen en niet specifiek over Tropheini.

Dat je jonge vissen te warm gaat houden gaan die dus ook meer eten en gaan ze ook sneller groeien en dit zeker met eIwitrijk voedsel en ook opfokvoer.Ze gaan dan ook nog groter worden dan normaal. Wat doen ze met Discussen om die zo snel groot te krijgen? Die beesten geven ze dan zelfs nog runderhart waar ze dan stoffen aan moeten toevoegen om het voor die dieren verdraagzaam te maken. Ooit al eens een Discus een koe zien vangen?
Dit zie je zelfs ook bij honden die groter worden dan normaal door ze te lang puppy of junior voer te geven dat ook veel eiwit bevat.

Dirkteur

Re: Verwarming een graadje hoger of lager? (edit foto's)

Bericht door Dirkteur » 14 dec 2012, 22:28

Kleine update van de vissen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Telatochromis Vittate

Afbeelding

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 14 dec 2012, 22:48

Prachtige vissen 8-) .

Ik hoop dat je ze een tijdje zult houden....

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 14 dec 2012, 22:52

Art schreef:Prachtige vissen 8-) .

Ik hoop dat je ze een tijdje zult houden....
Ben toch al goed bezig e :mrgreen:

Plaats reactie