ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden

Levamisole, ervaringen gezocht [foto's toegevoegd]

Berichtdoor spacecrap » do 29 jul 10 17:21

Beste allen,
mijn O. Heterodonta mannetje is schrikbarend dun geworden door een hardnekkige wormeninfectie. Nu heb ik begrepen dat Levamisole een effectief middel is tegen darm-nemathoden en andere wormen... nu vroeg ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft????
Laatst bijgewerkt door spacecrap op vr 30 jul 10 13:53, in totaal 1 keer bewerkt
spacecrap

Re: Levamisole, ervaringen gezocht

Berichtdoor MGSNK » do 29 jul 10 17:47

Waarom geen Fenbendazole?

Dat is het middel dat hier door onze dierenarts wordt aangeraden bij wormen, het is enorm veilig en ik heb eigenlijk nooit vis verloren met het gebruik van Fenbendazol, dat is net andere middelen wel anders :roll:
"Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life" - Shunryu Suzuki.
MGSNK

Berichtdoor spacecrap » do 29 jul 10 17:56

Fenbendazol zit ook in panacur toch?

de reden dat ik levamisole wil gebruiken is dat het komt als injectievloeistof, dus makkelijk te doseren! Heb wel al engelse stukken gevonden over LEvamisole gebruikt bij zeewateraquaria (schijnt ook een goede planaria killer te zijn). LEvamisole is me aangeraden door een dierenarts, omdat het een goed product is dat makkelijk doseerbaar en moeilijk overdoseerbaar schijnt te zijn.
spacecrap

Berichtdoor MGSNK » do 29 jul 10 18:26

Yep, Fenbendazol = Panacur ;)
"Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life" - Shunryu Suzuki.
MGSNK

Berichtdoor Bart » do 29 jul 10 19:24

Een andere dierenarts weet toevallig dat levamisol bij vissen een groeiend probleem met resistentie heeft. ;) Maar als het tegen jouw parasieten nog goed werkt, prima. (hoe weet je overigens dat het wormen zijn?)

Makkelijk doseren is nog maar de vraag. Je zal het spul ( als je de 100mg-oplossing hebt) eerst met fysiologisch zout moeten verdunnen. Wat weegt een volwassen Ophthalmotilapia? 20 gram? Bij een i.m. (intramusculair) injectie moet je weten waar, waarmee, en hoe je die moet geven. De vis zal ook niet altijd meewerken. Maar goed, stel dat dat allemaal lukt, dan moet je nog de juiste dosering vinden. Die is 10 mg/kg vis. Pak 'm beet 0,2 mg dus voor jouw vis. Een injectievolume van 0,1 ml is het minimum voor een beetje nette dosering. 50x verdunnen dus. En schoon werken! Anders injecteer je bacteriën en andere rommel in de spieren van je vis. Na 10 dagen herhalen.
Bart
Site Admin

Berichtdoor spacecrap » vr 30 jul 10 8:37

hhm, dat klinkt ingewikkelder dan dat ik van een zeewateraquariumcollega had begrepen. Die had het niet over direct injecteren, maar over het voer in de injectievloeistof 'dopen' en zo van binnenuit aan de slag te gaan. Daarnaast was ik er stiekem een beetje van uit gegaan dat het voldoende zou zijn om de juiste hoeveelheid vloeistof voor alle vissen te doseren en dit toe te voegen aan het aquariumwater (a la panacur en andere middeltjes).

Ik denk dat het wormen zijn, omdat:
- ik hier hoogstwaarschijnlijk (zeker weten doe je het nooit?) al een tijdje mee zit. Heb destijds dactycid kuur gedaan, leek te werken maar nu lijkt het terug te zijn.

Verschijnselen:
- Uiterst vermagerd Heterodonta mannetje, eet nog wel goed overigens.
- enkele weken geleden door dezelfde verschijnselen een vrouwtje verloren, echter leek de rest gezond en dacht ik dat het een weerstandsdingetje kon zijn.

Ik ga wel even een foto maken en een topic in ziekte droppen voor een joint effort wat betreft de diagnose.
spacecrap

Berichtdoor Bart » vr 30 jul 10 11:20

Foto's zijn altijd goed.

Je zou eens ontlasting van het beestje onder de microscoop kunnen leggen (verse!). Je kan de injectievloeistof ook gebruiken om in het voer te doen, maar bedenk wel dat je de dosering niet exact kan geven. Tenzij je ziet wat je zieke vis eet, en zeker weet dat dat genoeg is.
Bart
Site Admin

Berichtdoor spacecrap » vr 30 jul 10 13:42

hmm, ontlasting onder een microscoop leggen zou misschien de oplossing zijn maar ik zou zo niet weten hoe ik:
A. de ontlasting moet krijgen (een aquarium om hem apart te zetten heb ik niet)
B. hoe ik snel bij een microscoop kan komen..

Wel heb ik even foto's geschoten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
spacecrap

Re: Levamisole, ervaringen gezocht [foto's toegevoegd]

Berichtdoor Bart » vr 30 jul 10 16:40

Dat is een mager beestje. Is dit het enige symptoom?

Andere vraag: als de Dacticyd eerder hielp, waarom zou je de kuur dan niet nog eens doen? Heb je de behandeling ook herhaald toen?

Kijk ook eens op de verpakking, wat eigenlijk de samenstelling van Dacticyd is. Ben ik wel benieuwd naar.
Bart
Site Admin

Berichtdoor MGSNK » vr 30 jul 10 17:20

Praziquantel 25mg/ml en levamisole 10mg/l.
Ik heb met Dactycid enorm slechte ervaringen, mijn dieren reageerden daar altijd enorm op, en niet omdat ze last hadden van de wormen.
Zodra het water ververst was knapten ze op.
Met fenbendazol heb ik zeer goede ervaringen, zelfs met shell nakweek van een paar weekjes oud.
MGSNK

Berichtdoor CoenB » za 31 jul 10 15:17

Die ziet er inderdaad erg slecht uit. Pakt hij nog wel voer??
CoenB

Berichtdoor spacecrap » zo 1 aug 10 20:39

@ Bart, de Dactycydkuur heb ik zeker herhaald en het leek te helpen, maar zoals MGNSk aangeeft reageerde mijn vissen er nogal heftig op... qua symptomen is de magerheid momenteel het enige

@CoenB de vis eet gewoon nog goed en gulzig, dit was 'e'en van de redenen dat ik aan wormen moest denken

Misschien moet ik toch maar eens naar Fenbendazol (panacur) gaan kijken.. is ook makkelijk aan te komen, maar ik vroeg me af of de pillen niet meer middelen bevatten die schadelijk (kunnen) zijn zoals verharders (of wordt er kalk gebruikt om de pil te draaien?)
spacecrap

Berichtdoor Bart » zo 1 aug 10 22:26

Valt mee. Je hebt ook panacur poeder. Kan je makkelijker een emulsie van maken.
Bart
Site Admin

Berichtdoor MGSNK » zo 1 aug 10 22:41

spacecrap schreef:@ Bart, de Dactycydkuur heb ik zeker herhaald en het leek te helpen, maar zoals MGNSk aangeeft reageerde mijn vissen er nogal heftig op... qua symptomen is de magerheid momenteel het enige

@CoenB de vis eet gewoon nog goed en gulzig, dit was 'e'en van de redenen dat ik aan wormen moest denken

Misschien moet ik toch maar eens naar Fenbendazol (panacur) gaan kijken.. is ook makkelijk aan te komen, maar ik vroeg me af of de pillen niet meer middelen bevatten die schadelijk (kunnen) zijn zoals verharders (of wordt er kalk gebruikt om de pil te draaien?)

Meestal wordt zetmeel gebruikt. Ik heb nooit uitval gehad als gevolg van Panacur tabletten. Zoals Bart al aangaf, poeder is wel makkelijker doseren, maar dat is alles.
MGSNK

Berichtdoor spacecrap » ma 2 aug 10 8:27

kan je panacur makkelijk overdoseren? ik heb een aquarium van bruto 600L zeg dat het netto 450 L is. Zou ik hier een 500 mg bolus panacur voor kunnen gebruiken?

qua werkwijze is het neem ik aan:
1. 30% verversen
2. toevoegen panacur
3. 3 dagen wachten
4. 30%verversen + filteren over actief kool
5. week wachten
6. toevoegen panacur
7. 3 dagen wachten
8. 30% verversen + filteren over actiel kool kool
spacecrap

Volgende

Keer terug naar Ziekten & Waterkwaliteit