doe het zelf stenen

filtratie, verwarming, verlichting
Plaats reactie
marc_alderliesten

doe het zelf stenen

Bericht door marc_alderliesten » 04 jun 2009, 20:31

Nu ik eindelijk door heb hoe ik foto's direct op het forum kan plaatsen leek het mij leuk om een verslagje te posten van de stenen die ik in de afgelopen maanden gemaakt heb.

Het idee erachter was om grote stenen in mijn bak te kunnen doen die weinig wegen maar toch zwaar genoeg zijn om onder water te blijven zodat je ze altijd kan verplaatsen en geen kit nodig hebt.

Stap 1: het proces begon met de stenen uit piepschuim maken in de vorm die ze uiteindelijk moesten krijgen. geeft veel troep maar zo kon ik wel makkelijker werken omdat je bij piepschuim de vorm nog kan aanpassen als het geheel niet naar je zin is.

Stap 2: Over de piepschuim steen heb ik een dun laagje tegellijm gedaan om het piepschuim te beschermen tegen de volgende stap >> het polyester

Stap 3: nadat de tegellijm uitgehard was heb ik over de steen polyester aangebracht in combinatie met glasvezel matten. in totaal zitten er ongeveer 2 lagen matten op en op sommige plaatsen heb ik extra verstevigingen aangebracht. het voordeel van de combinatie polyester + glasvezel matten is dat je het bijna in elke vorm die je maar wilt kan maken en het is supersterk.
Afbeelding

Afbeelding

Stap 4: het verwijderen van het piepschuim uit de stenen en de los zittende tegellijm laag verwijderen, zodat alleen een 'steen' van polyester over blijft
Afbeelding

Stap 5: een laagje tegellijm aan de binnenkant en de buitenkant van de polyester steen aanbrengen om de steen wat sterker en zwaarder te maken. de totale dikte van de stenen is nu ongeveer 1cm
Afbeelding
Afbeelding

Stap 6: nadat de tegellijm goed uitgehard was heb ik een eerste laag epoxy aangebracht aan zowel de binne- als de buiten kant.

stap 7: een 2de laag polyester met daaraan toegevoegd kleurstof. ik heb zwart + wit gemengt tot grijs.
Afbeelding

stap 8: opgedroogde epoxy glimt heel erg, hierdoor moest ik alle stenen met een bougie borsteltje afschuren totdat de glans weg was. hieronder kun je het verschil goed zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stap 9: in totaal zitten er 3 lagen epoxy op de steen omdat er bij de tweede laag een paar druppels waren gaan uitlopen zodat er lelijke strepen over de stenen kwamen, hierdoor kon ik stap 8 (kost een dag werken) overnieuw doen.

in de bak heb ik een blauw foto wandje toegevoegd
Afbeelding

en met wat extra echte steen erbij is dit het eind resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de laatste foto is met 2 true light spaarlampen erboven. de andere foto's met 2 gloeilampjes die ik er tijdelijk boven had hangen.

in totaal ben ik met de maken/inrichting van deze bak zo'n half jaar bezig geweest en er zit veel tijd in maar dat vind ik juist het leuke aan een hobby. het is de bedoeling dat er een groep tropheus ikola of moliro in mijn bak komt.

Gert

Re: doe het zelf stenen

Bericht door Gert » 04 jun 2009, 20:40

zeer mooi maar ik zie liever echte stenen.
Mss als er water in zit dat het wel goed meevalt.
Super mooi bodembedekking trouwens

Yogi

Bericht door Yogi » 04 jun 2009, 21:04

:D De stenen zijn heel mooi gelukt, hadden misschien op sommige plekken iets hoekeriger en gateriger gekunt, maar dat is slechts detail. Alleen zonde dat er geen achterwand in ziet dan zouden de stenen iets meer en natuurlijker wegvallen en ziet het er niet mee ze rondig uit.
Als je dan ook nog een een soort van profiel, bv 5 cm plakfolie of wat dan rondom de voorkant van je bak maakt waardoor je direkt op de zandbodem kijkt ipv er tegenaan (zie je meteen dat piepschuim niet meer) dan heb je een prachtbak.
Bij Ikea hebben ze ook burolampen die je tegen de muur kunt schroeven kosten 10 euro en je hebt meteen geen last meer van dat hinderlijke licht in je ogen. Je kunt die dingen alle kanten op bewegen en bepaalde delen bv de hoogste en mooiste steen extra belichten waardoor het nog echter overkomt.
In mijn ogen is dit een potentiele prachtbak 8-)

Edwin.

cobra_gerard
Contacteer:

Bericht door cobra_gerard » 05 jun 2009, 20:29

Stenen zien er goed uit vind ik, als ze helemaal gaan bealgen zie je niet meer welke de echte zijn en de nepperds :P
Mooie bak voor de rest en een leuke bodemstructuur inderdaad.
Mijn weblog over pijlgifkikkers en mijn Tanganyikabakkie: http://aquaterra.punt.nl

120Lx40Hx50D
? L. multifasciatus
2 N. leleupi
2 J. marlieri
5 S lucipinnis

Cas

Bericht door Cas » 05 jun 2009, 21:08

persoonlijk vind ik het echt een heel mooi aquarium maar het piepschuim/zandlaagje was ook mij opgevallen .

jouw 'stenen' zien er ook nog niet zo natuurlijk uit maar dat komt met deze verlichting echt wel goed .over een week of 8/9 moet je nog maar eens een fotootje posten .

succes .
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 06 jun 2009, 10:33

Cas schreef:het piepschuim/zandlaagje was ook mij opgevallen
Dit topic ging meer over het maak proces van mijn stenen. de bak is nog niet helemaal af, langs de onderkant komt een aluminium of rvs strip van 10 cm en aan de bovenkant misschien ook nog een strip. aangezien dit sierstrips worden met geen enkel nut verder doe ik dit als aller laatst.

bedankt voor de leuke reacties! ik ging er ook vanuit dat na een paar maanden de stenen een mooier geheel gaan worden door alg groei, ik had er tijdelijk gloeilampen boven hangen maar deze heb ik nu vervangen door 2 23 watt true light spaar lampen en binnen 3 dagen begint de bruine alg al langzaam naar groen over te gaan.

cobra_gerard
Contacteer:

Bericht door cobra_gerard » 20 jun 2009, 22:43

Plaats regelmatig wat foto's zodat we de vorderingen kunnen volgen :D :D :D
Mijn weblog over pijlgifkikkers en mijn Tanganyikabakkie: http://aquaterra.punt.nl

120Lx40Hx50D
? L. multifasciatus
2 N. leleupi
2 J. marlieri
5 S lucipinnis

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 27 jun 2009, 11:46

hier even een update van mijn bak met de alg,

Afbeelding

alleen de steen rechts in de hoek wil nog niet heel erg bealgen maar dit komt vanzelf wel. de rest wordt al lekker bruin en bovenop de middelste steen groeit mooie lange draadalg.

jarik
Contacteer:

Bericht door jarik » 19 jul 2009, 12:06

ze zien er goed uit!! maar de foto is niet scherp, gebruik photobucket want daar zie je de foto's scherper ;)

Plaats reactie