filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf

Berichtdoor Paula » 23 feb 2006, 13:51

Voor €15,= heb je bij de Hornbach een schakelklok waarin 2 stekkers gestoken kunnen worden en die afzonderlijk van elkaar geschakeld kunnen worden. Het enige nadeel is dat er een accu inzit die je eerst op moet laden voordat de klok werkt.
Ik heb 3 van die klokken en ze werken perfect. Er is er pas 1 defect geraakt na 3 jaar omdat de accu het had begeven. De rest heb ik wat later gekocht maar doen het nog steeds. Ik zou geen andere meer willen want deze klokken verlopen niet in tegenstelling tot mechanische.

Mvg Gijs
Tanganyika: "It's a kind of Magic".
Paula

Berichtdoor Nico Vredegoor » 23 feb 2006, 13:55

Heb er ooit ook eens een digitale gekocht. Ik kreeg hem niet ingesteld had hem daarom 4 keer geruild elke keer lukt het instellen niet. Dus heb ik weer gewoon simple mechanische klokken. Al heb ik er wel 2 die al meer als 5 jaar oud zijn. Dus dan valt het ook wel mee. Ook van herrie heb ik weinig last maar de reden daarvan kan wezen dat mijn broers zee aquarium aan de andere kant van de kamer staat te brullen en alles overstemd
Nico Vredegoor

Berichtdoor Tommy » 24 feb 2006, 15:04

Ik heb 2 bakken op mijn slaapkamer staan die het allebei op mechanische klokken doen. Ik heb er geen last van, al zijn ze al weet ik hoe oud zijn ze helemaal stil en nooit problemen mee gehad.
"If you put in the same effort as others, you can't be better than others."
- Ki young Jeon.
Tommy

Berichtdoor Dimmertje » 01 maart 2006, 12:37

Hoi,

ik veel interesse en plezier 8-) alles gelezen.
Wat de elektronische schakelklokken betreft kan het heel wisselend wezen bij de één zal DEZELFDE klok regelmatig resetten of een paar tellen uitvallen enz. terwijl de ander dezelfde kuren klok mee neemt en het uitprobeerd en er totaal geen last van heeft.

Waarom de één wel en de ander niet, het heeft veelal te maken met de vervuiling van het lichtnet die vervuiling kan bij iedereen anders zijn.
VSA/Ballasten, spaarlampen, halogeen, slechte elektrische verbindingen enz. vervuilen het lichtnet veelal met grote spikes (stoorpieken) een goed netfilter zal in veel gevallen uitkomst bieden.
De elektronische schakelklokken zijn zo goedkoop mogelijk gemaakt waardoor alles op het minimum aan onderdelen is gedemensioneerd
er ontbreekt dan ook meestal een netfiltering.

Wat bij elektronische schakelklokken nog wel eens wil helpen is een grotere condensator plaatsen (buffer elko er is er meestal maar een aanwezig).

Met mechanische schakelklokken heb ik zelf nooit last gehad dat die weigeren en ik heb er toch heel wat mee af geexperimenteerd
kijk event. maar eens hier kapotte klokken kwam vaak door dat de ruitertjes verkeerd om werden geplaatst.
Dimmertje

Berichtdoor Melchior » 01 maart 2006, 14:20

ah een expert :)
tnx voor de uitleg!
Maar als ik het goed begrijp moet zo'n speciale computer-stekkerdoos (die zijn ook extra gezekerd enzo.. volgens mij) voldoende zijn om die pieken tegen te houden?

Ik heb er overigens bij mn elektro-klokken alleen last van gehad als ik water morste op de stekkerdoos ofzo.
Maar da's ook een beetje dom natuurlijk :)
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!
Melchior

Berichtdoor robert » 01 maart 2006, 16:28

de kleine spanning pieken die je apparatuur kunnen vernaggelen voor kom je niet alleen met zon stekkerdoos.
in mijn vorige huis had ik last van spanningspieken omdat het allemaal wat aan de oude kant was,dat heeft me verschillende apparaten gekost.
ik ging toen informeren voor zon beveiliging,maar de verkoper vertelde mij dat die alleen echt grote pieken afvlakt.
robert

Berichtdoor Dimmertje » 01 maart 2006, 18:00

Hoi
wat Robert schrijft is ook heel vaak de boosdoener google maar eens op netfilter kom je bijv deze tegen
http://www.vego.nl/4/n/n_039.htm lees het eerste stukje maar dan heb je enig idee het hoe en waarom.
Wil je een netfilter bouwen is HIER voor ons doel een goede met een duidelijke beschrijving te vinden.

Wat ik met dit alles wilde zeggen dat een elektronische timer dan ook niet per definitie de ultime ;-)
Dimmertje

Berichtdoor Gerard » 23 mei 2006, 13:09

nog even een update: ik had er drie goedkope gekocht, en al 2 keer een keer omgeruild. De een na de ander reset. toch zonde van een tientje per stuk (toch meer dan 20 in echt geld)

Ben er toch niet zo weg van en ga weer lekker terug naar mechanisch !
In der Beschränkung zeigt sich den Meister - Goethe
Mijn foto's op flickr
Gerard

Berichtdoor Dimmertje » 23 mei 2006, 14:43

Gerard,

in iedergeval leuk dat je nog terug reageerd, misschien een hint voor je als je die klokken nog hebt geef ze eens aan een ander mee en kijk eens of die er ook last van heeft heel vaak is dat niet het geval.

Wat je dan weet dat er iets is wat niet lekker is als bij die ander namelijk niets gebeurd.

Misschien door de vele problemen eens aan een ieder vragen op deze thread welk type en merk klok welke wordt gebruikt en dit met ellende of geen ellende.
Er zijn digitale schakelklokken die je namelijk gelijk in de vuilnisbak kan gooien welke alleen maar een schemerlamp aan en uit kunnen krijgen maar zo gauw er TL of Halogeen aan of uit moet worden geschakelt zijn ze niet thuis.

Zelf heb ik hier een aantal (hele) goedkope die totaal geen problemen geven het heeft dan ook niet alleen met de prijs te maken.

P.S.
er wordt ook regelmatig gesproken over een batterij en resetten nu die batterij doet niets anders als de spanning afvalt de tijd gewoon door blijft lopen en dat je de klok kan programmeren zonder dat die op de netspanning is aangesloten
Als de klok uit zijn eigen reset of er dan een batterij inzit of niet zal dit niets uitmaken, je zal hem gewoon weer opnieuw moeten instellen.

Succes.
Dimmertje

Berichtdoor Gerard » 23 mei 2006, 15:06

de klokken die ik had waren die voor 9,95 bij de karwei.

ik heb een nogal oud huis, maar er zit wel een nieuwere meterkast op.
Mijn foto's op flickr
Gerard

Berichtdoor Dimmertje » 23 mei 2006, 20:38

het zegt zo weinig een klok van karwei ze hebben meerdere uitvoeringen (gehad) en waarschijnlijk nog,
vandaar dat merk en type meer uitsluitsel zal kunnen geven.

Mogelijk dat meerderen met dat type ook problemen hebben.
Wat je nog zouj kunnen doen is een schemerlampje een paar dagen laten schakelen en kijken of dat goed gaat.

Zelf heb ik bijv de dubbele schakelklokken de laatste versie's geven bij mij geen problemen meer
de eerste versie had af en toe een probleem mee.
Deze klokken hebben ze bij Hor..b.ch 2 in één voor 14.95.
Dimmertje

Berichtdoor Gerard » 23 mei 2006, 20:59

pakt m er even bij....(was vd praxis trouwens)

PPL 1600 model TE109P

Geen Hornbach bij mij in de buurt trouwens, Groningen en Utrecht zijn het dichtsbijzijnd.
Mijn foto's op flickr
Gerard

Berichtdoor Rutger » 23 mei 2006, 22:13

Ik gebruik nu een tijdje een brennenstuhl schakelklok, erg fijn ding geen verloop, makkelijk in te stellen (oa in 1 handeling van winter naar zomertijd) etc. Alleen beetje duur. Nu had laatst de lidl een aanbieding van schakelklokken; exact dezelfde zonder merkje. Ik heb er 3 gekocht en ze werken even prima! Mochten ze er weer zijn dan haal ik er nog wat...
Rutger

Vorige

Keer terug naar Techniek

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Design by GB