Welke filters

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Robertt

Welke filters

Bericht door Robertt » 04 okt 2019, 18:32

Hallo mensen volgende maand word m’n nieuwe aquarium geplakt maten worden 250 bij 80 bij 70 een flinke bak vind ik nu is mijn vraag aan de kenners welke potfilter/s moeten eronder graag hoor ik jullie mening Mvg robert

oostijnoo

Re: Welke filters

Bericht door oostijnoo » 04 okt 2019, 20:44

Geen !
Gewoon interne Airliftfilters ...
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 04 okt 2019, 22:33

Akkoord met Stijn.
Interne filter met airliften.
Geluidsarm, veel debiet voor weinig verbruik en weinig onderhoud.
Je bent wel van plan een prachtige bak te bouwen.
Open je een opbouwtopic met foto's...?
LW
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Robertt

Bericht door Robertt » 05 okt 2019, 11:31

Hoi Stijn ik heb ook dit forum veel gelezen over airfilters enzo maar omdat zelf in elkaar te gaan knutselen dat weet ik ook nog niet misschien heb je tips voor mij want je kunt ze niet kopen in een winkel he? en om antwoord te geven op de andere vraag het is inderdaad mijn bedoeling om een topic te gaan bijhouden met foto’s Enzo Mvg Robert

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 05 okt 2019, 11:54

Bioloog, potfilter, intern filter (al dan niet met airlift), droog/nat filter, plantenfilter, zandfilter... Welke je kiest is afhankelijk van wat jij belangrijk vindt.

Ik werk niet met airlifts maar heb ze wel werkend gezien (van Stijn). Lijkt goed te werken. Is in principe gewoon een intern filter waarbij de doorstoom wordt gerealiseerd met een airlift i.p.v. elektrische pomp. Interne filters hebben zowel voor als nadelen, net als alle andere filtersystemen.

Mocht je toch voor een potfilter willen gaan dan zou ik je Eheim aanraden. Wellicht iets duurder dan andere merken maar ik ben ervan overtuigd dat je dat er wel uithaalt qua levensduur en gebruiksgemak. Eventuele reserve onderdelen zijn tot in de eeuwigheid beschikbaar. En voor een bak van dit formaat zou ik minimaal 2 potfilters van het grootste formaat nemen (2260/2080/2081 etc.).
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Robertt

Bericht door Robertt » 05 okt 2019, 11:58

Dank je Björn ik zal eens gaan kijken erg jammer dat je gestopt bent met de hobby Mvg Robert

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 okt 2019, 12:11

Nadelen van airliftfilters ?
300x220x95

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 05 okt 2019, 12:25

oostijnoo schreef:
05 okt 2019, 12:11
Die kan je zelf ook verzinnen. Nemen bijvoorbeeld meer ruimte in, in de bak, dan een potfilter.
Ik heb respect voor je werk op het gebied van airlifts Stijn maar ga nou niet doen alsof ze heilig zijn.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 05 okt 2019, 12:26

Robertt schreef:
05 okt 2019, 11:58
Dank je Björn ik zal eens gaan kijken erg jammer dat je gestopt bent met de hobby Mvg Robert
Ik ben niet gestopt 😁
Gr,
Björn

Mijn bakken:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 okt 2019, 12:59

Slavi schreef:
05 okt 2019, 12:25
oostijnoo schreef:
05 okt 2019, 12:11
Die kan je zelf ook verzinnen. Nemen bijvoorbeeld meer ruimte in, in de bak, dan een potfilter.
Ik heb respect voor je werk op het gebied van airlifts Stijn maar ga nou niet doen alsof ze heilig zijn.
De weinige ruimte ze innemen, in vergelijking met het gedoe van een potfilter...
Los van de werking van een potfilter tegenover filteren over lucht.

Niemand hoeft respect te hebben voor “mijn werk”...en airlifts zijn niet heilig...maar wel veruit de beste manier om water te verplaatsen.

Airlift:
Verbetering van de gasuitwisseling en meer zuurstof tot gevolg.
Geen resonantie in de bak, vissen nemen geluiden en trillingen waar, dus minder stress.
Flinke debieten met minder verbruik.
Liften kosten weinig om te knutselen en gaan nooit stuk.

Potfilter:
Geen gasuitwisseling, stuurt zelfs zuurstofarm water de bak in.
Flinke resonantie in de bak.
Flink debieten met flink verbruik.
Potfilters kosten flink geld en gaan ook wel eens stuk.

Enz...warmteverlies, gedoe met slangen buiten de bak, dichtslibben van de leidingen, rotor regelmatig reinigen...

Hé grappig...een airlift lijkt me bijna “heilig”.
300x220x95

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 05 okt 2019, 15:21

Stijn, nogmaals met alle respect, maar je praat soms over een airlift alsof het een filtersysteem is. Dat is het niet.
Een airlift is, zoals je zelf ook aangeeft, een alternatieve manier om water te verplaatsen. Je plaatst een airlift in plaats van een elektrische pomp in een binnenfilter. En voor de duidelijkheid; ik ben absoluut voorstander van een dergelijke efficiënte manier van water verplaatsen.

Je vergelijk van een airlift met een potfilter is dus appels en peren vergelijken.
De voordelen die jij noemt zijn voordelen van een binnenfilter met airlift. Die voordelen gelden niet enkel ten opzichte van een potfilter maar tevens t.o.v. een binnenfilter met elektrische pomp.
Maar we praten hier dus niet (enkel) over de voor/nadelen van een airlift maar over de voor/nadelen van een binnenfilter. En ik kan nog wel een paar meer nadelen opnoemen:

- Een nadeel vind ik bijvoorbeeld dat al het vuil "in de bak" blijft. Bij het schoonmaken van een binnenfilter moet je oppassen anders gaat alle sediment/sludge wederom door je bak wat de waterkwaliteit niet ten goede komt. Geen drama en best op te lossen maar wel lastiger dan het afkoppelen van een potfilter of een bioloog.
- Verder vind ik de "scherpe" hoeken die een binnenfilter vaak heeft lastig weg te werken. Ik heb voor mijn bioloog daarom een schuine wand laten maken in plaats van een vierkante of rechthoekige zoals je in veel fabrieksbakken ziet.
- Voor de minder ervaren (of minder handige) hobbyisten onder ons kan een kant en klare potfilter met gebruiksaanwijzing ook voordelen bieden ten opzichte van het zelf in elkaar knutselen van een Intern filter met airlift.
- Het filteroppervlak van het filtermateriaal van een binnenfilter is ook minder dan van een bioloog. Ten opzichte van een potfilter zal erom hangen en afhankelijk zijn van de grootte van het potfilter en binnenfilter.

Zoals gezegd, ieder filtersysteem heeft zijn voor, - en nadelen. Welke je kiest zal afhangen van je eigen voorkeuren en situatie.
Jarenlang draaide ik enkel op een potfilter en mijn bakken draaiden altijd uitstekend. In mijn huidige situatie (veel grotere bak met grotere vissen) heb ik gekozen voor een combinatie van een bioloog met potfilter. De overloop van de bioloog gebruik ik tegelijk als droog/nat filter. Die zorgt voor een enorme gasuitwisseling. Dat zou best eens een veel efficiëntere manier van gasuitwisseling kunnen zijn dan dat van een airlift in een intern filter.
In mijn situatie heb ik het nut er nooit van ingezien maar in een bioloog kan je ook kiezen om extra te beluchten zoals je doet met een airlift. Je kan dan ook nog een bewegend bed filter maken zoals populair in de vijverwereld.
Kortom, mogelijkheden te over om een goed filtersysteem te maken/kopen. Voor ieder wat wils.
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Robertt

Bericht door Robertt » 05 okt 2019, 15:29

Björn dus jij zegt 2 grote eheims erop zo’n 1500 xl classic maar alsjeblieft er 2 onderzet dan is t beste om de 2 weken een filter (verschonen) Mvg robert

Robertt

Bericht door Robertt » 05 okt 2019, 15:53

Verdomme dat woordenboek van m’n telefoon ik bedoelde dus niet alstublieft maar als je 2 potfilters eronder zet dat je ze dan om beurten moet schoonmaken en niet tegelijk toch??

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 05 okt 2019, 16:11

Ik adviseer eigenlijk niks maar geef enkel aan wat de mogelijkheden zijn en dat ieder systeem voor en nadelen heeft. Wat voor in jouw situatie goed is en jouw voorkeur heeft kan alleen jij bepalen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen een binnenfilter met airlift. Ik zie de nadelen van zo'n systeem wel maar zeker ook veel voordelen. Dat zo'n filter goed werkt bewijzen diverse aquarianen op dit forum.
Dat een potfilter oude techniek is klopt ook. Of hij daarom minder goed is weet ik niet. Er draaien duizenden bakken (of meer) prima met een enkele potfilter. Maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan.

Enige advies dat ik wil geven is je goed in te lezen in de voor en nadelen van de verschillende filtersystemen. En bedenk ook wat voor aquariaan je zelf bent en wat voor vissen je wilt houden. Ga je voor veel vis of grote vissen of hou je juist van een beperkt bevolkt aquarium? In het laatste geval is ieder filtersysteem wel ok. Ga je meer de grenzen opzoeken met veel en/of grote vissen dan wordt je filter belangrijker. En onderschat water verversen niet maar dat is een ander verhaal.

Mijn Eheim 2260 verschoon ik ongeveer 1x per jaar. Maar ik draai dus een bioloog ernaast.
Mijn theorie is dat je niet teveel aan een filter moet rommelen. Zeker niet om de 2 weken schoonmaken! Je verstoort iedere keer de bacteriecultuur wanneer je hem schoonmaakt. Wanneer je schoonmaakt inderdaad nooit allebei tegelijk.
Gr,
Björn

Mijn bakken:

svl

Bericht door svl » 05 okt 2019, 23:37

Ik draai mijn aquarium ook met airlift en ben daar zeker tevreden over .
Daarvoor had ik mijn aquarium draaien op 2 x Fluval FX4 en was daar ook zeer tevreden over (zijn volgens mij beter dan de Eheims :D )
Als jij voor een potfilter zou kiezen zou ik de Fluval FX6 aanraden maar ik zou eerst toch ook eens kijken naar de airlift .

Plaats reactie