centraal lichtpunt

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
paulcourtial
Contacteer:

centraal lichtpunt

Bericht door paulcourtial » 30 apr 2019, 19:51

mss heeft iemand hier raad. is waarschijnlijk geen goed idee, maar vraag me af of het zou interessant zijn om in een ruimte van 9 vierkante meter een centraal lichtpunt te plaatsen.
ik vraag me dat ten eerste af omdat ik merk dat vissen vaak mooi zijn als ze zijdelings belicht worden. ook is het mss wel handig om dan niet overal lichten te hebben.
waar ik over twijfel is of dit de bakken wel mooi zou belichten.
iemand raad of ervaring?

WaterKip

Re: centraal lichtpunt

Bericht door WaterKip » 01 mei 2019, 10:30

Hier schijnt ook de zon in de bak en ik snap qat je bedoelt dat dat een mooi effect op de vissen heeft.
Heb dat nooit kunnen nabootsen. In het verleden heb ik puntbelichting toegepast. Dat deed ik door True light daglicht lampen in lampenkappen boven de bak te hangen. Dat gaat prima maar het komt niet in de buurt van zonlicht. Echter na verloop van tijd werden de lichtkleur geler. Nu heb ik geen ruimte om dat te doen dus heb ik ledstrips.
Wat mij wel opvalt is dat de vissen mooier kleuren in combinatie met smb en RGB leds.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 01 mei 2019, 11:26

vind het ook leuk als bij mij zon binnenschijnt.
wat is smb?
ik vermoed dat het nog een verschil is als een lichtpunt niet boven, maar van buiten het aquarium komt. zo komt ze echt schuin binnen. zoals de zon. denk ik toch. bij puntbeluchting heb je die schuinte in mindere mate. mss is het dus niet alleen de kleur die ze dan mooi maakt. maar weet het eigenlijk ook allemaal niet zeker hoor.
mss kan ik ook een (minimale) verlichting boven bak gebruiken en proberen of ik in de ruimte nog meer zonlicht kan binnenkrijgen.maar hier ben ik zowiezo wel beperkt.
zag net op het net ufo leds van ongeveer 25000 lumen. mss dat ik die centraal in de ruimte kan hangen.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 01 mei 2019, 11:35

paulcourtial schreef:
01 mei 2019, 11:26
wat is smb?
Bedoelde SMD.

En ben benieuwd wat het effect is. Misschien een combinatie van beide. Matige verlichting recht boven de bak en een sterke lichtbron in het midden van de kamer.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 01 mei 2019, 12:02

ken smd ook niet. en rgb zou ik ook wel eens willen testen.
ook een centraal lichtpunt mss. nog wat kosten bij dus ..... :(
vrees dat het niet voor deze maand zal zijn. maar geduld beloond.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 04 jun 2019, 16:29

heeft iemand idee hoe ik lumen bij verlichting moet interpreteren.
zou de ene lamp met stel 10000 lumen evendiep licht geven als een andere lamp van ook 10000 lumen? ik dacht gewoon van wel, maar wil toch liever zeker zijn.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 04 jun 2019, 16:51

Lumen is de lichtsterkte van een lamp.
Een lamp met dezelfde aantal Lumen heeft dezelfde lichtopbrengst.
Echter kan het zijn dat door een andere kleur (Kelvin waarde) het lijkt alsof de opbrengst verschillend is.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 04 jun 2019, 17:24

danku. net wat ik dacht. ga er wel van uitdat een spot van 10000 lumen verder licht geeft dan een lichtbuis. maar natuurlijk niet zo breed verlicht.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 04 jun 2019, 17:26

vraag mij ook nog af hoeveel lumen ik zou gebruiken in 9 m2

WaterKip

Bericht door WaterKip » 04 jun 2019, 17:34

10.000 Lumen is echt enorm veel. Ik denk bijna onprettig om naar te kijken.
Ik had boven mijn tropheini bak Philips led-tube 4x 5600 Lumen. Erg mooi natuurlijk daglicht. Heb ze nog liggen mocht je interesse hebben.

Hier nog wat info over Lumen:

https://www.lampdirect.nl/blog/lumen-na ... zit-het-nu

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 04 jun 2019, 17:43

verder ben ik bij het volgende merk uitgekomen. ledaquaristik.de

deze hebben zowel staafled als ledspots.
beide kan je met alle soorten lichtkleuren hebben.

enkel voor de staafled hebben ze een dimsysteem.

de staafled of aqualumix kost voor de sterkste versie
alles inbegrepen 600 euro.
deze heeft 18000 lumen. of dat voldoende is weet ik niet. ook twijfel ik wat of het licht de onderste bakken zal bereiken.

anderzijds heb je de ledspot of flexbeam.
deze past in gewone armatuur en kost 110 euro voor lamp van 7500 lumen. voor 330 euro zou ik dus 22500 lumen hebben.
deze zullen mss meer de onderste bakken bereiken. maar wel minder breed verlichting. (stralingshoek 120 graden).
heb ik nog niet genoeg lummen is deze makkelijk uit te breiden met extra lamp van 110 euro.
enige probleem is dat ze geen dimsysteem hebben omdat ze op 230 v zijn. weet iemand of hierop een dimsysteem bestaat.

weet iemand raad wat ik best zou doen?

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 04 jun 2019, 21:29

wat mij wel opvalt bij sommige fabrikanten van ledverlichting is het aantal lumen dat hun lampen (zogezegt) produceren.
heb er al gezien van 20000 lumen die toch maar 60 op 60 cm verlichten. dit verbaast mij, want mijn bouwlamp van ongeveer 5000 lumen verlicht toch 80 op 80 perfect.
hoe zou dat vershil kunnen worden verklaard?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 04 jun 2019, 22:03

En waarom gewoon geen floodlights ? Flinke lichtopbrengst en goedkoop en makkelijk te installeren.
Die verlichting heeft zich al jaren bewezen.

Ik vraag me ook af waarom je extra veel lumen zou nodig hebben in jouw bakken ?
T is niets van Tropheini, toch ?
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 04 jun 2019, 22:11

floodlights zijn inderdaad goedkoop voor hun lichtopbrengst. jammer genoeg vind ik ze niet boven 6500 kelvin en kan ik ze ook niet dimmen. ik wil zeker niet teveel licht in mijn bakken, maar wel genoeg. daar ik zoek naar een lichtbron die kan bevestigd worden in de midden van mijn kamer om alle bakken te verlichten, ook de onderste bakken, heb ik toch al een sterkere verlichting nodig. hoeveel lumen ik nodig heb, weet ik niet goed. met de ervaring die ik heb met floodlights dacht ik eerder aan 25000 lumen. maar volgens fabrikanten van aquaverlichting lijkt dit dan veel te weinig.
ook heb ik niet echt zin om voor meerdere duizenden euros aan aquariumverlichting aan te schaffen.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 05 jun 2019, 18:25

paulcourtial schreef:
04 jun 2019, 22:11
floodlights zijn inderdaad goedkoop voor hun lichtopbrengst. jammer genoeg vind ik ze niet boven 6500 kelvin en kan ik ze ook niet dimmen. ik wil zeker niet teveel licht in mijn bakken, maar wel genoeg. daar ik zoek naar een lichtbron die kan bevestigd worden in de midden van mijn kamer om alle bakken te verlichten, ook de onderste bakken, heb ik toch al een sterkere verlichting nodig. hoeveel lumen ik nodig heb, weet ik niet goed. met de ervaring die ik heb met floodlights dacht ik eerder aan 25000 lumen. maar volgens fabrikanten van aquaverlichting lijkt dit dan veel te weinig.
ook heb ik niet echt zin om voor meerdere duizenden euros aan aquariumverlichting aan te schaffen.
Kijk je dan niet steeds recht in de lamp? Met 25000 lumen lijkt me dat geen pretje...

Ik heb hier nog 2 floodlights liggen van 6500K... die heb ik destijds uit China gehaald, maar tegenwoordig zijn LED floodlights volgens mij overal haast te koop.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie