Glazen afdekplaten

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Baars

Re: Glazen afdekplaten

Bericht door Baars » 28 apr 2018, 19:41

oostijnoo schreef:
28 apr 2018, 10:26

Het is ook niet giftig...anders werd het niet geadviseerd.
Niet giftig?!...en waar is de onderbouwing daarvan?

Ik neem niet het genoegen met "dat het anders niet werd geadviseerd" en ik hoop ook niet dat andere op deze manier kennis op doen.

Ik citeer even:

"polycarbonaat: een variant van plastic die Bisfenol A (BPA) bevat. Deze stof is een xenonoestrogeen (een stof die het hormoon oestrogeen nabootst), wat na een te hoge inname kan resulteren in een hormonale disbalans. In dit geval kan dit bij mannen leiden tot onvruchtbaarheid en bij vrouwen tot borstkanker. Daarnaast wordt een te hoge inname van BPA door de wetenschap in verband gebracht met onder andere leverschade, hart- en vaatziekten, aantasting aan de zenuwcellen en diabetes."

En hier een samengevat stuk:

Een Japanse onderzoeker Katsuhiko Saido PhD van een Japanse universiteit, analyseerde samen met een onderzoeksteam zand en zeewater op meer dan 200 locaties in het zuidoosten van Azië en Noord-Amerika. Ze ontdekten op al deze plekken concentraties van 0,01 tot 50 parts per million (ppm) BPA.
Uit recente studies blijkt dat zelfs kleine concentraties BPA al effect kunnen hebben op weekdieren, kreeftachtigen en amfibieën.
Eveneens gaf dezelfde onderzoeker op de National Meeting of the American Chemical Society (ACS) aan, dat er een gevaar zit in de door de chemische stof Bisfenol A (BPA), afkomstig uit de veelgebruikte harde plastics polycarbonaat en epoxy. BPA verstoort het hormonale evenwicht van mensen en dieren en kan onvruchtbaarheid en mogelijk ook bepaalde vormen van kanker veroorzaken.

Het is dus alles behalve "niet giftig".
Laatst gewijzigd door Baars op 28 apr 2018, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 28 apr 2018, 19:49

Tja, heb dit ook gelezen. Maar toch zit het in veel voedingsverpakkingen. Binnenkant van conserven. Drankflessen enz...
Toch leven we nog.
Denk dat moest het echt bewezen zijn dat het zo schadelijk is, dan zouden ze dat waarschijnlijk wel verbieden. Alhoewel, later kunnen ze misschien beter onderzoeken en dan vaststellen dat het toch slecht is.
Zon zaken zijn moeilijk te bepalen.
Enkel hoor ik hier dat velen ze al lang gebruiken, zonder problemen.
Ook hier kan je over twijfelen. Er was onlangs iemand die ze gebruikt en veel sterfgevallen had zonder oorzaak te vinden.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 28 apr 2018, 20:56

Baars schreef:
28 apr 2018, 19:41
oostijnoo schreef:
28 apr 2018, 10:26

Het is ook niet giftig...anders werd het niet geadviseerd.
Niet giftig?!...en waar is de onderbouwing daarvan?

Ik neem niet het genoegen met "dat het anders niet werd geadviseerd" en ik hoop ook niet dat andere op deze manier kennis op doen.

Ik citeer even:

"polycarbonaat: een variant van plastic die Bisfenol A (BPA) bevat. Deze stof is een xenonoestrogeen (een stof die het hormoon oestrogeen nabootst), wat na een te hoge inname kan resulteren in een hormonale disbalans. In dit geval kan dit bij mannen leiden tot onvruchtbaarheid en bij vrouwen tot borstkanker. Daarnaast wordt een te hoge inname van BPA door de wetenschap in verband gebracht met onder andere leverschade, hart- en vaatziekten, aantasting aan de zenuwcellen en diabetes."

En hier een samengevat stuk:

Een Japanse onderzoeker Katsuhiko Saido PhD van een Japanse universiteit, analyseerde samen met een onderzoeksteam zand en zeewater op meer dan 200 locaties in het zuidoosten van Azië en Noord-Amerika. Ze ontdekten op al deze plekken concentraties van 0,01 tot 50 parts per million (ppm) BPA.
Uit recente studies blijkt dat zelfs kleine concentraties BPA al effect kunnen hebben op weekdieren, kreeftachtigen en amfibieën.
Eveneens gaf dezelfde onderzoeker op de National Meeting of the American Chemical Society (ACS) aan, dat er een gevaar zit in de door de chemische stof Bisfenol A (BPA), afkomstig uit de veelgebruikte harde plastics polycarbonaat en epoxy. BPA verstoort het hormonale evenwicht van mensen en dieren en kan onvruchtbaarheid en mogelijk ook bepaalde vormen van kanker veroorzaken.

Het is dus alles behalve "niet giftig".
Tja...dit is natuurlijk appelen met peren vergelijken.

Dat polycarbonaat bij verzaging stof geeft welke schadelijk kan zijn is duidelijk, maar daar gaat het natuurlijk niet over.
We gaan geen polycarbonaat verzagen in onze bak hé ?!
Dat doen we natuurlijk buitenshuis en zorgen nadien dat alle stof en zaagresten grondig verwijderd worden.
De kanalen worden nadien met een profiel afgedicht met kit.

Voor de rest kan ik je ook melden dat ik een Duitse Tanganyika-freak-kweker ken welke een volledig filtersysteem bedacht heeft in polycarbonaat...en waarbij de kanalen van de platen gebruikt worden bij het filteren. Het water loopt dus door de kanalen en dit met functie.

Polycarbonaat platen worden al jaaaaaren gebruikt in de hobby als dekplaat en nog nooit heb ik iemand geweten waar het voor ellende zou bezorgt hebben.

Ik zal NOOIT zomaar wat roepen als het over de hobby gaat, ik zal ook steeds de vis op nummer 1 plaatsen.

Dat jij steeds alles in vraag moet stellen...zegt veel over je ervaring, lijkt mij.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Baars

Bericht door Baars » 28 apr 2018, 21:38

Dat polycarbonaat bij verzaging stof geeft welke schadelijk kan zijn is duidelijk, maar daar gaat het natuurlijk niet over.
We gaan geen polycarbonaat verzagen in onze bak hé ?!
Dat doen we natuurlijk buitenshuis en zorgen nadien dat alle stof en zaagresten grondig verwijderd worden.
De kanalen worden nadien met een profiel afgedicht met kit.

Voor de rest kan ik je ook melden dat ik een Duitse Tanganyika-freak-kweker ken welke een volledig filtersysteem bedacht heeft in polycarbonaat...en waarbij de kanalen van de platen gebruikt worden bij het filteren. Het water loopt dus door de kanalen en dit met functie.

Polycarbonaat platen worden al jaaaaaren gebruikt in de hobby als dekplaat en nog nooit heb ik iemand geweten waar het voor ellende zou bezorgt hebben.

Ik zal NOOIT zomaar wat roepen als het over de hobby gaat, ik zal ook steeds de vis op nummer 1 plaatsen.

Dat jij steeds alles in vraag moet stellen...zegt veel over je ervaring, lijkt mij.

@ Stijn:
Vat het vooral niet persoonlijk op hoor..
Dat een zogezegd Duitse-Tanganyika-freak-kweker dit gebruikt en het jaren in de hobby gebruikt word, vind ik echt geen onderbouwd antwoord, net zoiets als die man die al 80 jaar rookt en er nog niet aan gestorven is!
Geef trouwens maar een bewijs dat polycarbonaat pas gifstoffen afgeeft bij verzaging en niet onder ander omstandigheden (zoals in het aquarium), de bewijslast ligt bij jou, ik heb de mijne gegeven.

Om de druk wat van de ketel te halen: ik bekritiseer niemand op het gebruik van polycarbonaat platen, het ging mij meer om de opmerking dat het "niet giftig" is.
Ik heb daar een onderbouwing op gegeven, ieder mag zelf weten wat die daarmee doet.

Mij heb je trouwens nergens horen zeggen dat jij de vis niet op 1 plaats, daar hebben we het ook helemaal niet over....
Laatst gewijzigd door Baars op 28 apr 2018, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 28 apr 2018, 21:44

Als zaken al jaren een feit blijken hoef je deze niet in twijfel te trekken. Heeft ook geen zin.
Er is nog heel weinig te ontdekken bij DIY aquariumbouw.
Het warm water hoeft niet uitgevonden meer te worden.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 28 apr 2018, 22:28

Denk dat de wetenschap nog veel niet heeft ontdekt.
Dat velen het al lang gebruiken is een positief argument.
Maar natuurlijk geen bewijs. Daarnaast was ik door mijn onervarenheid op zoek naar antwoorden en zo kwam ik ook bij arikellen terecht waar men spreekt van eventuele giftigheid. En dit niet enkel bij het verzagen. Nu hoever dit allemaal zo is weet ik natuurlijk niet. Heb enkel deze 2 gegevens. Waardeer wel als ik niet alles moet aannemen.
Daarmee zeg ik niet dat iemand ongelijk heeft. Wil gewoon de verschillende meningen horen zodat ik mijn eigen idee kan vormen.

Baars

Bericht door Baars » 29 apr 2018, 17:33

paulcourtial schreef:
28 apr 2018, 22:28
Denk dat de wetenschap nog veel niet heeft ontdekt.
Dat velen het al lang gebruiken is een positief argument.
Maar natuurlijk geen bewijs. Daarnaast was ik door mijn onervarenheid op zoek naar antwoorden en zo kwam ik ook bij arikellen terecht waar men spreekt van eventuele giftigheid. En dit niet enkel bij het verzagen. Nu hoever dit allemaal zo is weet ik natuurlijk niet. Heb enkel deze 2 gegevens. Waardeer wel als ik niet alles moet aannemen.
Daarmee zeg ik niet dat iemand ongelijk heeft. Wil gewoon de verschillende meningen horen zodat ik mijn eigen idee kan vormen.
Exact, goed dat je in ieder geval zaken niet klakkeloos overneemt en ook op onderzoek gaat.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 29 apr 2018, 17:40

Heb respect voor ervaring van mensen. Maar als ik ze niet ken dan is het niet verkeerd om vragen te stellen. En zelf dan nog.

Baars

Bericht door Baars » 29 apr 2018, 18:09

paulcourtial schreef:
29 apr 2018, 17:40
Heb respect voor ervaring van mensen. Maar als ik ze niet ken dan is het niet verkeerd om vragen te stellen. En zelf dan nog.
Waarom zou je respect moeten hebben voor iemand zijn ervaring?
Het gaat er om, wat zo'n mens met die ervaring doet en daarnaast is niemand feilloos, ieder maakt wel eens fouten, dus ook iemand met ervaring.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 29 apr 2018, 18:17

Heb respect voor als iemand veel moeite heeft gedaan om te ervaring te bekomen.

Baars

Bericht door Baars » 29 apr 2018, 19:12

paulcourtial schreef:
29 apr 2018, 18:17
Heb respect voor als iemand veel moeite heeft gedaan om te ervaring te bekomen.
Oke, dat is natuurlijk wat anders.

Dan

Bericht door Dan » 14 aug 2018, 19:59

Dat BPA overal in oppervlakte water gevonden wordt is logisch, BPA is een conserveringsmiddel wat in weekmakers gebruikt wordt.
Weekmakers zijn onderdeel van de meeste plastics en andere kunststoffen, ze zorgen ervoor dat het flexibel is.
Uittreding van weekmakers en daarin BPA is het grootst bij kunststoffen met korte moleculaire verbindingen. Deze kunststoffen zij n te herkennen doordat ze geur afgeven (goedkope plastic dierenspeeltjes uit China bijvoorbeeld)

Dat is meteen de reden dat het verboden is kunststoffen met weekmakers dat BPA bevat in de voedings middelen industrie te gebruiken.

Wat het aquarium betreft is het zo goed als onmogelijk BPA uit te sluiten, het zit in de filters, pompen, slangen en eigenlijk alle andere plastic onderdelen,.

Neemt niet weg dat het slecht spul is, op de weekmakers plant waar ik werk wordt het vanwege nieuwe reglementen niet meer toegepast.

M.v.g
Dan

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 14 aug 2018, 21:56

Danku voor wat uitleg. Heb zelf nog vernomen dat de groene slangen niet giftig zijn voor aquarium maar andere wel. Weet niet of dit klopt. Zijn gardena slangen giftig? Sommige typen slangen geef zeker wel een geur af. Zal daar zeker op letten. Mss dat voor filters enzo toch wel zo milieuvriendelijk mogelijk plastic word gebruikt.

Dan

Bericht door Dan » 16 aug 2018, 13:42

paulcourtial schreef:
14 aug 2018, 21:56
Danku voor wat uitleg. Heb zelf nog vernomen dat de groene slangen niet giftig zijn voor aquarium maar andere wel. Weet niet of dit klopt. Zijn gardena slangen giftig? Sommige typen slangen geef zeker wel een geur af. Zal daar zeker op letten. Mss dat voor filters enzo toch wel zo milieuvriendelijk mogelijk plastic word gebruikt.
Dat is moeilijk te zeggen het hangt af van het type kunststof dat gebruikt wordt.
Bij tuinslangen is vaak alleen de buitenkant van kunststof met daarin een rubberen lining.
Dan

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 27 aug 2018, 17:33

BPA is het hoofdbestanddeel van epoxyhars en zit zo'n beetje in alle binnencoatings van drank en voedingsblikjes. In heel wat hogere concentraties dan in polycarbonaat plus van lager molecuulgewicht. Dus als het echt heel giftig was, waren we allang al uitegstorven denk ik .

Plaats reactie