Welke verlichting

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Plaats reactie
Leleupi white

Welke verlichting

Bericht door Leleupi white » 25 aug 2017, 21:49

Vrienden,
Voor mijn nieuw aquarium wil ik de gepaste verlichting voorzien met automatische diming.
De afmetingen zijn 200X50wh x60 diep.
Het bestand zal worden
Synodontis PWZ 6
Xenotilapia kilesa 3/7
Neolamprologus Tretocephalus 1
Cyp. Leptosoma of microlepidotus 10/10
Altolamprologus Calvus Black 1/2
Leleupi 1 man

Ik prefereer LED verlichting maar weet niet hoeveel en welke.
Kunnen jullie een paar tips geven?

alvast bedankt

LW
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Baars

Re: Welke verlichting

Bericht door Baars » 26 aug 2017, 10:08

Afhankelijk wat voor biotoop/effect je wil creëren - veel licht of weinig licht- zou ik in ieder geval voor koud witte/cold white 10.000 kelvin led verlichting gaan, dat komt het meest dichtbij natuurlijke verlichting. Ik zou er dan een TC420 ledcontroller op zetten waarmee je het licht kan dimmen en zonsopgang en ondergang kan simuleren.
In principe als je een diepwaterbiotoop effect wil creëren met in de hoeken wat donkere plekken, dan heb je meer dan genoeg met 1 led van 100 cm voor jou bakmaat.
Als je meerdere effecten in je aquarium wil creëren, omdat je bijvoorbeeld een wat meer verlichte biotoop wil hebben, dan zou je 2 of 3 leds van 50 cm op verschillende plaatsen kunnen plaatsen en dan individueel via de ledcontroller instellen.
Ledspots zijn ook een optie, maar hou wel rekening met dat je ledcontroller maximaal 5 kanalen heeft.

Met de vissen die jij graag wil, zie ik een mix van diepwaterbiotoop vissen en ondiepwaterbiotoop, je zou daarin dan keuzes moeten maken qua verlichting.
Ik zelf zou met jou bakmaat gaan voor 1 led van 100 cm, in principe heb je daar meer dan zat aan als je het midden verlicht wil hebben en de hoeken iets wat verduisterd wil hebben. Met de controller kan je dit allemaal naar eigen wens instellen.

Je ziet het, genoeg keuze....het is meer afhankelijk wat je uiteindelijk zelf wil.

Groet

David

Bericht door David » 26 aug 2017, 20:40

Ik zou gaan voor een lichtbalk van bijvoorbeeld 160 cm van JMB african lake met dimmer. Dan dimmen tot 20% en dan krijg je een prachtig licht boven je bak waarbij de hoeken wat donkerder zijn als beschutting voor je bak. Past ook goed bij de vissoorten die je wilt gaan houden.

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 26 aug 2017, 21:06

David schreef:
26 aug 2017, 20:40
Ik zou gaan voor een lichtbalk van bijvoorbeeld 160 cm van JMB african lake met dimmer. Dan dimmen tot 20% en dan krijg je een prachtig licht boven je bak waarbij de hoeken wat donkerder zijn als beschutting voor je bak. Past ook goed bij de vissoorten die je wilt gaan houden.
Heb ik ook boven de quarantaine bakken. Is mooi licht en je kan het programmeren zodanig dat de balken niet evenveel licht geven (dimmen - TC420 ledcontroller).

Boven het grote aquarium heb ik nu 2 jaar 2 balken van 36 watt van JeffsAqualed. Ben ik ook tevreden over. ( hij bouwt ze zelf) De mijne zijn niet te dimmen. Zou volgens Jeff ook niet gaan bij dit soort van Leds. ( ben eens gaan zoeken, nog weinig activiteit van te bespeuren)
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 27 aug 2017, 22:18

Hartelijk dank voor de reacties.
Als er nog tips zijn dan hoor ik het graag.
LW
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Plaats reactie