stromingspomp

filtratie, verwarming, verlichting
Plaats reactie
Erwin8
Site Admin
Contacteer:

stromingspomp

Bericht door Erwin8 » 06 aug 2017, 20:23

gebruikt er iemand grote stromingspompen ? ( bv tussen de 5000 - 10000l / hr)

Stroming is er in het meer bijna niet, maar heb toch eens vernomen dat er in de branding zone tussen de rotsen bovenaan dus, toch een waterwissel is van meer als 30 keer per uur....

Ik heb nu als test een gewone pomp in het aquarium staan, 4500 l geeft die, zitten nog enkele Malawi vissen in, de Tanganyika's zitten in de quarantaine. Als je ziet hoe snel de vissen niet meer weg geblazen worden, hoe snel ze op hun gemak terug rond zwemmen en hoe veel klaarder mijn water is (net of je een waterwissel hebt gedaan) denk ik er aan toch een fatsoenlijke pomp te kopen. bv type TunzeTurbelle Nanostream Electronic 6095. kan je de stroming regelen tussen 2000 en 9000l/hr. Je hebt ook een goede gasuitwisseling.

Iemand ervaring mee?
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Mooneater
Contacteer:

Re: stromingspomp

Bericht door Mooneater » 07 aug 2017, 10:18

Ik heb destijds in mijn Eretmodusbak ook stromingspompen gebruikt. De vissen hadden er geen last van (ik had een veel kleinere bak, 2x 2000 l/u in een bak van 300 liter). Zorgt ook voor meer algengroei en is zeker aan te raden in een Tropheini bak.

In de zeewater wereld zijn ook veel mooie stromingspompen te koop. Compacte regelbare stromingspompen zoals de Jebao serie bijv (deze hebben ook een wave stand). Niet perse de beste kwaliteit, maar wel leuk om te proberen.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 07 aug 2017, 11:46

2 x 2000 l/hr in een 300 l bak, dan overdrijf ik niet met een pomp die varieert tussen de 2000 en 9000 l/hr, in mijn 1360 l aquarium.
Misschien zelfs 2 hangen , langs elke kant 1.

En Thijs, ik heb geen Tropheini meer, ik heb er heel lang over nagedacht, heb er zoveel gehad, maar nu wil ik een rustige bak... en in de quarantaine zitten nu :
Cyprichromis microlepidotus "Bulu point" (18 WV)
Cyathopharynx foai "Kigoma" 3 (2/1)

ik zou er nog willen bij zetten:
Ophthalmotilapia nasuta Ulwile ..(2/3)
Paracyprichromis nigripinnis blue neon (4/6)
Xenotilapia papilio Kanoni hoeveel weet ik nog niet
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 07 aug 2017, 19:14

Erwin8 schreef:2 x 2000 l/hr in een 300 l bak, dan overdrijf ik niet met een pomp die varieert tussen de 2000 en 9000 l/hr, in mijn 1360 l aquarium.

En Thijs, ik heb geen Tropheini meer, ik heb er heel lang over nagedacht, heb er zoveel gehad, maar nu wil ik een rustige bak... en in de quarantaine zitten nu :

bij dit bestand zou ik geen zware stromingspompen plaatsen.
deze pompen werken alleen goed bij een brandingszone biotoop

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 09 aug 2017, 08:24

Erwin8 schreef:2 x 2000 l/hr in een 300 l bak, dan overdrijf ik niet met een pomp die varieert tussen de 2000 en 9000 l/hr, in mijn 1360 l aquarium.

Ah ok, dat is iets andere koek. Toch denk ik niet dat die stromingspompen veel kwaad kunnen. Zie je vanzelf :)

Je bestand is flink vol op het zand, ik zou langzaam uitbreiden om te kijken of het past :)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie