filteren in diepwaterbiotoop

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Plaats reactie
Baars

filteren in diepwaterbiotoop

Bericht door Baars » 07 mei 2017, 22:49

Beste medeliefhebbers,

Ik vroeg me af wat jullie ervaring is als het gaat om het filteren en stroming in een diepwaterbiotoop of een biotoop waar weinig tot geen stroming in voor komt.
Bijvoorbeeld in een bestand met zandcichliden, cyprichromis of paracyprichromis soorten, altolamprologus calvus/compressicep en multies.
Zover ik weet bevinden de meeste vissen van bovengenoemde zich in dieper water , althans niet in de brandingszone.
Hoe doen jullie dat in het geval van een diepwaterbiotoop waar weinig tot geen stroming is, v.w.b de uitstroom van jullie filter?
Aan de ene kant wil je namelijk het water in beweging houden en door je aquarium heen te laten circuleren en eveneens geen dode zones in je aquarium krijgen, waar het water stilstaat en vuil zich ophoopt.
Aan de andere kant wil je de natuurlijke habitat zoveel mogelijk nabootsen.

En wat in het geval je toch stroming hebt/gebruikt in je aquarium d.m.v de uitstroom of een extra wavemaker (om vuil weg te blazen/dode zones te voorkomen, is dit dan niet biotoop correct en heeft dat nadelige effecten voor de vissen die niet in de brandingszone leven c.q in een diepwaterbiotoop leven?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en kijk op deze zaak.

ps. deze vraag is ook elders gesteld op een ander forum.

David

Re: filteren in diepwaterbiotoop

Bericht door David » 08 mei 2017, 19:42

Het hangt een beetje van je visbestand af. Ik heb 2 stromingspompen en 2 potfilters. Bij mijn vorige visbestanden ging dit prima. Ik merk dat de Gibberosa al die stroming niet waarderen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd en uiteindelijk besloten om de stromingspompen uit te zetten. Bevalt prima en obv de potfilters nog voldoende stroming en geen vuil in de bak. Wat je ook kan doen is je stromingspompen bijvoorbeeld na het verversen even een paar uur laten draaien als je bang bent voor achterblijvend vuil.

Baars

Bericht door Baars » 08 mei 2017, 20:09

David schreef:Het hangt een beetje van je visbestand af. Ik heb 2 stromingspompen en 2 potfilters. Bij mijn vorige visbestanden ging dit prima. Ik merk dat de Gibberosa al die stroming niet waarderen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd en uiteindelijk besloten om de stromingspompen uit te zetten. Bevalt prima en obv de potfilters nog voldoende stroming en geen vuil in de bak. Wat je ook kan doen is je stromingspompen bijvoorbeeld na het verversen even een paar uur laten draaien als je bang bent voor achterblijvend vuil.
Dank je wel voor je reactie en bijdrage.

Het bestand is nog niet geplaatst, maar zal waarschijnlijk uit de volgende soorten bestaan(niet perse in deze combinatie):

P.nigripinnis
C.Leptosoma
Zandcichliden (xeno's of andere soorten die samen kunnen)
A.calvus/A.compressiceps
Multies

Goed om te lezen dat de 2 potfilters voor jou volstaan om vuil uit de bak te krijgen. Alleen dat is de ene kant, de andere kant is dat dode zones in een aquarium voorkomen moeten worden. Ik ben benieuwd hoe men dat oplost in een diepwaterbiotoop en/of een aquarium met veel stenen.

kiwi022

Bericht door kiwi022 » 21 jun 2017, 09:09

Aanzuigstuk van de potfilter in de rotsformaties plaatsen. Zo is er altijd stromend water tussen de rotsen.

Baars

Bericht door Baars » 21 jun 2017, 23:57

kiwi022 schreef:Aanzuigstuk van de potfilter in de rotsformaties plaatsen. Zo is er altijd stromend water tussen de rotsen.
Dank je wel voor je bijdrage!
Ik kan me voorstellen dat dat voor 1 rotsformatie werkt, maar je gaat toch niet met een aanzuigstuk stroming krijgen tussen alle rotsen in de hele lengte...?

Plaats reactie