Energie/Stroom besparen, hoe?

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Baars

Energie/Stroom besparen, hoe?

Bericht door Baars » 30 apr 2017, 21:18

Beste medeliefhebbers,

De meeste liefhebbers die grotere bakken hebben, zullen zich zelf deze vraag vast wel eens gesteld hebben, hoe bespaar je stroom op je huidige aquarium(s)? En welke manieren zijn het meest efficiënt/veilig.

Ik vraag me af of het nut heeft om aan de binnenkant van de kap van het aquarium radiatorfolie te plaatsen om op die manier de warmte binnen het aquarium te houden en of het überhaupt veilig is voor de vissen om dit materiaal te gebruiken.

Wellicht dat er nog meer (succesvolle) ideeën geplaatst kunnen worden, waaruit is gebleken in de praktijk dat ze bijdrage aan lagere energie kosten.
Denk aan efficiënte filtersystemen/pompen, thermostaten, isolatie technieken etc etc.

Mvg,

Baars

nijlpaard

Re: Energie/Stroom besparen, hoe?

Bericht door nijlpaard » 30 apr 2017, 21:59

2.70 x 0.85 x 0.60m

Baars

Bericht door Baars » 30 apr 2017, 23:18

foto's spreken boekdelen, zullen we dan maar zeggen... :lol:
inderdaad een hele goede manier om lagere energiekosten te verkrijgen.
De vraag is alleen wat de aanschaf en plaatsing van een zonnepaneel kost en....hoeveel stuks heb je er nodig om een gemiddeld aquarium te kunnen voorzien van de nodige stroom?
Als deze foto's van bij jou thuis zijn, dan zou jij ons vast kunnen voorzien van goede informatie hieromtrent...

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 01 mei 2017, 07:20

De foto is inderdaad bij ons thuis :wink:

Wij maken sinds mei 2013 gebruik van 14 van deze panelen en het scheelt ons gemiddeld zo'n € 125,-/ maand.

Door onze gemeente werd er subsidie op gegeven. Het geheel heeft toen nog zo'n € 5.000,- gekost.

Wij hebben het nu al eigenlijk terug verdiend. Mede door goede jaren met veel zonlicht, waar je toch van afhankelijk bent.

Onze zonnepanelen maken ook gebruik van daglicht, dus niet uitsluitend zonlicht, want die zijn er ook.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 01 mei 2017, 07:58

LED verlichting verbruikt over het algemeen minder energie, en is zuiniger
Ik heb ook wel eens bij een mede forumlid gezien dat hij de hele buitenkant (dan vooral de achterkant van de bak) had bekleed met piepschuim ter isolatie - veel energie in onze bakken word verbruikt voor het verwarmen, en zo minimaliseerde hij het warmte verlies. De achterkant van de bak zie je toch niet, dus misschien de moeite waard?
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Baars

Bericht door Baars » 01 mei 2017, 12:35

nijlpaard schreef:De foto is inderdaad bij ons thuis :wink:

Wij maken sinds mei 2013 gebruik van 14 van deze panelen en het scheelt ons gemiddeld zo'n € 125,-/ maand.

Door onze gemeente werd er subsidie op gegeven. Het geheel heeft toen nog zo'n € 5.000,- gekost.

Wij hebben het nu al eigenlijk terug verdiend. Mede door goede jaren met veel zonlicht, waar je toch van afhankelijk bent.

Onze zonnepanelen maken ook gebruik van daglicht, dus niet uitsluitend zonlicht, want die zijn er ook.
Zo dat is nog eens besparen!
Zit je trouwens nergens aan vast met dergelijke subsidies (bepaalde voorwaarden etc) ?

Baars

Bericht door Baars » 01 mei 2017, 12:39

Mooneater schreef:LED verlichting verbruikt over het algemeen minder energie, en is zuiniger
Ik heb ook wel eens bij een mede forumlid gezien dat hij de hele buitenkant (dan vooral de achterkant van de bak) had bekleed met piepschuim ter isolatie - veel energie in onze bakken word verbruikt voor het verwarmen, en zo minimaliseerde hij het warmte verlies. De achterkant van de bak zie je toch niet, dus misschien de moeite waard?

Ook een hele goede dit, ik denk alleen dat er meer rendement uit gehaald word als de bovenkant(kap)ook geïsoleerd word, aangezien warmte stijgt...elke besparing, maakt de hobby natuurlijk wat toegankelijker voor nieuwe hobbyisten en aangenamer voor de huidige hobbyisten.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 01 mei 2017, 16:34

Baars schreef:
Mooneater schreef:LED verlichting verbruikt over het algemeen minder energie, en is zuiniger

Ook een hele goede dit, ik denk alleen dat er meer rendement uit gehaald word als de bovenkant(kap)ook geïsoleerd word, aangezien warmte stijgt...elke besparing, maakt de hobby natuurlijk wat toegankelijker voor nieuwe hobbyisten en aangenamer voor de huidige hobbyisten.
Dat is ook wel een idee, alleen dan oppassen dat de verlichting niet oververhit raakt (vooral bij LED is dit een gevaar, bij TL niet zo volgens mij)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 01 mei 2017, 21:47

Baars schreef:Zit je trouwens nergens aan vast met dergelijke subsidies (bepaalde voorwaarden etc) ?
Nee :D

Wij gebruiken tegelijkertijd alleen maar LED-verlichting (SMD).

In ons aquarium gebruiken we 3 titanium heaters, aangestuurd door een temperatuur controller die op 0,1 graad Celsius al reageert. Door meer dan 1 heater te gebruiken is de ingestelde temperatuur eerder bereikt. En door slechts 0,1 graad bij te verwarmen zou dat aanmerkelijk schelen in vergelijking tot het bij verwarmen van 1 hele graad. Een enkele heater is veel langer bezig om 1 graad bij te verwarmen, zeker bij de grotere bakken.

Tevens zou je de temperatuur van het water in de winter wat lager kunnen aanhouden, zo'n 24 -25 graden ongeveer. Ik heb daar al eens wat over geschreven in mijn eigen topic. Met het warmere weer in de zomer stijgt dan de watertemperatuur vanzelf in het aquarium en zijn de heaters dus in rust.

Het aquarium houdt bij ons in de winter de woonkamer warm, op zo'n 20-21 graden, wat weer stookkosten scheelt. Ons huis is overigens goed geïsoleerd.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Baars

Bericht door Baars » 01 mei 2017, 23:15

Mooneater schreef:
Baars schreef:

Dat is ook wel een idee, alleen dan oppassen dat de verlichting niet oververhit raakt (vooral bij LED is dit een gevaar, bij TL niet zo volgens mij)
Ik dacht juist dat het andersom was, althans als ik een led aanraak die al een tijd aanstaat dan is die niet zo gloeiend heet als bij TL

Baars

Bericht door Baars » 01 mei 2017, 23:18

nijlpaard schreef:
Baars schreef:Zit je trouwens nergens aan vast met dergelijke subsidies (bepaalde voorwaarden etc) ?
Nee :D

Wij gebruiken tegelijkertijd alleen maar LED-verlichting (SMD).

In ons aquarium gebruiken we 3 titanium heaters, aangestuurd door een temperatuur controller die op 0,1 graad Celsius al reageert. Door meer dan 1 heater te gebruiken is de ingestelde temperatuur eerder bereikt. En door slechts 0,1 graad bij te verwarmen zou dat aanmerkelijk schelen in vergelijking tot het bij verwarmen van 1 hele graad. Een enkele heater is veel langer bezig om 1 graad bij te verwarmen, zeker bij de grotere bakken.

Tevens zou je de temperatuur van het water in de winter wat lager kunnen aanhouden, zo'n 24 -25 graden ongeveer. Ik heb daar al eens wat over geschreven in mijn eigen topic. Met het warmere weer in de zomer stijgt dan de watertemperatuur vanzelf in het aquarium en zijn de heaters dus in rust.

Het aquarium houdt bij ons in de winter de woonkamer warm, op zo'n 20-21 graden, wat weer stookkosten scheelt. Ons huis is overigens goed geïsoleerd.
De radiatoren in je huis kun je dus op marktplaats zetten , die gebruik je toch niet meer :lol:

Baars

Bericht door Baars » 01 mei 2017, 23:20

Over radioatoren gesproken, zou radiator folie gebruikt kunnen worden, zonder dat dat daar schadelijke stoffen van afkomen?

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 02 mei 2017, 07:12

Baars schreef:De radiatoren in je huis kun je dus op marktplaats zetten , die gebruik je toch niet meer :lol:
Je vergeet de vloerverwarming nog :lol:

In geval van het gebruik van een biologisch filter, is het mogelijk om de hele bak te isoleren, zelfs de dekplaten.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 02 mei 2017, 12:11

Ik las hier op het forum dat Erwin8 zijn bakken niet verwarmd.
Temperatuur schommelend tussen 22 en 24 graden.
Dat is pas zuinig. Hij, zijn vissen, heeft hier blijkbaar geen problemen mee.

Als Erwin dit leest kan hij eventueel aanvullen met meer info.

LW
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 03 mei 2017, 21:41

Ik gebruik inderdaad GEEN verwarming in het aquarium- nooit gedaan. Ik werk op kamertemperatuur - vloerverwarming gestuurd door een zonneboiler ( 12 m2) kamertemperatuur 23,5°C,( wij hebben het graag warm).

Elektriciteit ... 30 zonnepanelen 285 watt piek zorgen er voor dat ik te veel stroom maak over een jaar gezien. ( heb net een nieuwe stelling gezet met 6 nieuwe aquaria, alles zal draaien op lucht ( HAP-80 luchtpomp = 80 watt) deze pom ga ik ook op mijn groot aquarium aansluiten. (bezig circuit aan elkaar te lijmen)

Wanneer het in de zomer te warm wordt - en dat is bij ons 26 °C wordt er gekoeld met een 10 KW groep airco.
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Plaats reactie