Zelf achterwand knutselen

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Plaats reactie
Gerbend

Zelf achterwand knutselen

Bericht door Gerbend » 22 nov 2016, 10:27

Momenteel ben ik m'n aquarium volledig opnieuw in aan het richten.
Deze keer ga ik ook voor een zelfgemaakte achterwand + zijwanden.

Ik vroeg me af of ik ook op de bodem dit kan doen? Zodat het lijkt of de bodem volledig 'steen' is.
Is het ook mogelijk om op deze manier nep stenen te maken, aangezien grote stenen niet in het aquarium te tillen zijn aangezien ik weinig ruimte boven de bak heb ( schuine muur).
In het aquarium wil ik tropheini houden moest dit nuttige informatie zijn.

Met vriendelijke groeten,
Debruyn Gerben

de ware

Re: Zelf achterwand knutselen

Bericht door de ware » 02 dec 2016, 08:47

Zelf stenen maken kan zeker!
In dit forumdeel staat een topic speciaal daaraan gewijd.

Ikzelf heb een aantal methodes uitgeprobeerd.
Uiteindelijk bevalt de werkwijze van m'n laatste 'blokje' (zie: viewtopic.php?f=7&t=16435) mij het best.

Werkwijze in het kort:
- Ik heb een zak met polystyreen bolletjes (= isomo = tempex) gekocht
https://www.bol.com/nl/p/rovul-100-lite ... 0049899810
- Hiermee maak ik een mengsel 3 delen bolletjes, 1 deel zand, 1 deel cement, compactuna en water
- Ik maak een kader waarbinnen het gewenste formaat rots past en vul dit kader met zand.
- In het zand maak je een put, daarover een plastiek en daarin giet je de 'isomo-mortel'.
- De randen van de plastiek trek je naar elkaar zodat totdat je een vorm krijgt die in grote lijnen benadert wat je van het eindresultaat verwacht. -> mortel mag niet vloeibaar zijn!
- na uitharding komt daarover dan een laagje gewone mortel waarin je de nodige textuur aanbrengt. dat laagje moet voldoende dik zijn, je hebt het gewicht nodig om de steen te doen zinken! Mijn laatste steen is afgewerkt met mortel bestaande uit rijnzand, witte cement en zwarte kleurstof. ook in deze mortellaag heb ik wat compactuna gemengd om deze beter waterbestendig te maken.

Om je een idee te geven, deze rots is 40 cm x 60 cm en een 30 cm dik. Ik heb deze alleen (net) in het aquarium kunnen tillen. Eens onder water bleek deze maar net te zinken...

Plaats reactie