Nieuwe bak. Nu nog de techniek

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Plaats reactie
syppie

Nieuwe bak. Nu nog de techniek

Bericht door syppie » 12 nov 2016, 09:53

Na lange tijd 1 bak van akvastabil en 1 van juwel te hebben gehad ga ik nu eindelijk de juwel bal vervangen voor nog 1 akavastabil ik was zo blij met de eerste dat ik een akvastabil mark 2 erbij neem. Bij de bak die ik heb gekocht zitten alleen wat spullen die ik niet ken of wel ken maar nooit gebruikt heb. De vraag is nu of jullie mij hier duidelijkheid in kunnen bieden en kunnen vertellen of het gebruik van de volgende spullen makkelijk kan zijn.

Bij de bak zit een bioloog van 80×40×40. Zelf vond ik dit altijd mooie systemen maar heb ik zelf altijf met potfilters gewerkt. Het bioloog bestaat uit 6 kamers. En weet eigenlijk niet zo goed hoe ik deze het beste kan inrichten of gebruiken. De bak is altijd gebruikt als plantenbak en dit wordt toch wel iets anders. Hieronder 1 indeling van hoe de het bioloog altijd is ingedeeld

Kamer 1 : water komt hierin en er zitten van die zwarte bioballetjes
Kamer 2: leeg
Kamer 3: halve laag stenen
Kamer 4: van die keramische cilinders (siporax
Kamer 5 : blauwe watten
Kamer 6 terugvoer van water

Aan de onderkant zit bij elke kamer een roestvrijstalenroostertje. Ik heb de bak nog nietgezien maar het lijkt net of het water ook alleen aan de bovenkant naar de volgende kamer kan stromen. Ik neem aan dat dit niet zo is aangezien de bak wel van een liefhebber is geweest.

Is dit een goede biofilter en wat zou ik hierin kunnen veranderen als dat nodig is? Het zijn redelijk kleine kamers 10 tot 15cm verwachtik ? Evt zou ik de biofilter zo willen maken dat ik jonge vissen er in kan zetten en later oververhuis naar een uitgroeibak

Verder zit er een co 2 set bij de bak . Ook hier heb ik nooit mee gewerkt maar zijn er voordelen van een co2set in een tanganyikabak ?

Verder zit er een uv filter bij wat mij wel praktish lijkt tegen alg ?

En een fosfaatfilter. Hier had ik eerder nog nooit van gehoord. Ik weet niet wat hier het voordeel van is en of het eventueel makkelijk kan zijn om deze aan te sluiten ?

Verder kwam de vraag van mij of iemand weet hoe je een led verlichting in een mark 2 inbouwd aangezien ik niet door de kap wil boren om hem vast te zetten en een led strip niet door die schuifdingen heenpast. Ik zou deze graag toevoegen aan de bak maar weet nog niet helemaal hoe dat zou moeten

Ik hoop snel wat reacties te zien. En ik wil alvast iedereen bedanken voor het lezen en reageren op dit lange verhaal :)

Plaats reactie